Vilket foder?
Vi utfodrar med Doggy (förra hunden funkade bra + rekommendation från uppfödaren) men jag tycker att han äter för dåligt. Det verkar som att han inte tycker det smakar så gott, han är väldigt matglad i annat. Är det skäl nog för att byta foder?Har ni något förslag på vad vi ska byta över till? Detta gäller en 4 månaders valp. Har funderat på Orijen. BARF är inget alternativ (bor hemma tillfälligt, är inte jag som kommer att ha ansvar för utfodringen framöver).
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Klok hund. Ett byte till foder med bättre innehåll (som tex Orijen) låter väl som en jättebra idé :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Doggy har ett stort utbud så som Doggy Professional.
Blött lägger ni maten lite innan?
Ni ska byte till er foder som känns bra er. Snacka med resten av familj om vad ni vill lägga i månaden på foder och sen kolla vad som finns. Högt med A-vitamin kan jag råda då de har framkommit att ögonen kan sluta rinna om de är en sån ras.
Ta en titt på acana det gick vi över till från orijen, fel köp men hundarna åt det bättre :)
#1 Har förstått att Doggy inte är det ultimata innehållsmässigt men många hundar fungerar bra på det, nu äter vår kille inte så mycket som jag önskar så då känner jag att det är dags för byte. Ska läsa mer om Orijen! #2 Ja, vi blötlägger maten innan. Eftersom han är valp utfodrar vi med Doggy valp, lax & ris. #3 Ja, har funderat på den också! Kan någon vänlig själ förklara skillnaden på Orijen och Acana? Vilka prisklasser ligger dessa i och vad är skillnaden innehållsmässigt?
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Någon som utfodrar med Acana och kan berätta hur era hundar fungerar på det?
#4 Orijen och Acana har samma tillverkare, Champion Petfoods. Båda har samma typ av råvaror som är av livsmedelskvalitet. Skillnaden är att Orijen är dyrare och innehåller mer kött. Orijen har högre halt av protein eftersom det är köttrikare.
Jag har gett olika sorter av Acana under flera år och våra hundar har alltid funkat bra på deras foder. Man kan växla mellan sorterna om man har en kräsen hund. Om hunden är känslig kan man blanda lite av det gamla i den nya sorten under några dagar medan man byter till en annan sort.
Läs om Acana här:
Läs om Acana och Orijen här bland de 5-stjärniga fodren:
https://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/dry/5-star/
zooplus.se och bitiba.sehar lägre priser än de svenska siterna som t ex vetzoo.se
Fodren finns också i djurbutiker, men de kanske är dyrare där.
Båda sorterna har hög kvalite och de har aldrig haft några foderåterkallningar.
#6 Tack för informationen, har nu bestämt mig för Acana så det blir en tur till affären imorgon för att införskaffa detta. Låter bra att de inte har haft några foderåterkallningar! Doggy fungerar bra för min hunds ögon, rasen brukar ha rinniga ögon. Får hoppas att Acana fungerar bra för ögonen med! Tänker att jag börjar med att fördela fodret med 15% Acana och 85% Doggy och övergår gradvis!
Jag ger Acana lamm&äpple till min Wheaten . Han har ätit det från han var valp, är tre år nu och han mår prima av det Brukar skicka efter från Zooplus eller Bitiba som har bäst pris. 🙂
Funderar på om man ska ta Acana Puppy Small Breed? Fodret är rekommenderat för valpar som kommer att väga 9kg vid vuxen ålder, medan Acana Puppy Junior är rekommenderat för valpar som kommer att väga 9kg+ vid vuxen ålder. Nu när jag tänker efter låter det mest rimligt att välja Puppy Small Breed då min valp troligtvis kommer att väga max 9kg…
Har aldrig förstått varför olika stora hundar skulle äta olika sorters mat. Olika MÄNGD ska de så klart äta, men varför olika sammansatt foder? Tror det bara är ett påhitt för att sälja mer.
Undrar när humanmatskrämarna ska haka på. Ännu en liten symbol som visar om det passar korta, normallånga eller långväxta. Minst tre varianter till - jippi! Mellanmjölk lång, kort och medel. Ännu roligare blir det med långfilen!😃
Det också kanske, men jag tror sammansättningen är det primära argumentet.
Jag har gått utbildningar om olika foder och känner att jag har en ganska bra uppfattning om vad som gör ett foder bra eller dåligt.
Jag kan förstå att alla kanske inte har råd att köpa t.ex. Orijen om man har haft en budgetmärke som Doggy tidigare. Men mitt tips är att oavsett vilket foder du är intresserad av, LÄS alltid innehållsförteckningen noggrant. Innehållet står i ordning, så största ingrediens först. Står spannmål som första ingrediens så skulle jag, enligt min personliga åsikt, aldrig utfodra en hund med det. Jag skulle hålla till 60% kött eller mer, samt spannmålsfritt, för att ha ett bra foder :)
Själv använder jag Orijen till både familjehunden och min egen, och jag kommer aldrig köpa något annat så länge inget bättre kommer ut på marknaden.
Hoppas att du har fått hjälp av alla råd som du fått hittills i tråden och lycka till med letandet! Hoppas du hittar något som passar både dig och din hund :D
#13 Jag köpte Acana Puppy & Junior, visste inte vilket jag skulle köpa så jag testar detta. Förstår inte skillnaden mellan Puppy Junior och small breeds?
#14 Acana Puppy & Junior är till för valp/unghundar. Acana Puppy Small Breed är till för valpar av mindre raser, som kan behöva mindre bitar av torrfoder. Sen finns även Acana Puppy Large Breed för större raser som behöver större bitar att tugga på :)
#15 Då tog jag förhoppningsvis rätt. Lade dock märke till att innehållsförteckningen var mycket längre i Acana Puppy & Junior? Verkar vara mer vitaminer etc i detta.
Han fick provsmaka några foderkulor och detta var väldigt populärt! får hoppas att han tycker det är lika gott imorgon bitti :)
Vi ger den fast small breed vuxen hund, vi är som sagt var nöjda med den. Vi gav innan orijen och även där var vi nöjda. Det ända var att vi fick ha två olika smaker hemma då våran ena hund har fenomen att tröttna på en sort, så då skifta vi mellan sorterna. Men det gör vi inte nu, hundarna mår lika bra som innan. Vad jag bör säga är att våra får även färskfoder dagligen , råa ben/kött (3 dagar i veckan).
Uppdatering: Fördelade fodret 15% Acana 85% Doggy, han åt i princip bara upp Acana och lämnade kvar Doggy. Dessutom föredrar han torr Acana framför uppblött
18 Smart liten krabat 😉 Vi har bara gett torrfoder torrt då dom har sina skålar framme med mat i, vi har inga glupska hundar. Jag tror att han kommer fortsätta sortera ut foderkulorna. Vad du kan göra är att blanda ihop fodret i mindre burk och blanda det väl, har man tur så får även doggy lite smak av acana. Blanda inte ihop för mycket för jag tror att han kommer dok fördela ut maten iaf. Eller så kan du ge acana nu i början som godis .
#13, bara för att spannmål står som första ingrediens behöver det inte vara mest spannmål i fodret, och bara för att det står kött som första ingrediens behöver det inte vara mest kött i fodret ;)
---------
#20 Hm nu blir jag nyfiken, vad har du för argument för att motbevisa det? Har jag fel så har jag fel, men sist jag kollade så är det Jordbruksverket som bestämmer att alla foder måste ha ingredienser i fallande ordning efter hur stor andel av det som finns i fodret. Har även kollat på förteckningen på ca 6 olika märken idag och på dom stod de i ordning 🤔
Hittade också detta efter en snabb sökning på google: https://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/vad-innehaller-ditt-djurs-foder/
#21. Enkelt. Många gånger står det tex: "Kyckling, majs, majsmjöl, ris, korn"… Med andra ord, de delar upp spannmålet på så många små beståndsdelar som möjligt för att få det längre bak i ingredienslistan. Gärna i kombination med att de slår ihop allt kött så att det hamnar högre upp på listan.
Tittar man tex på ett vanligt vuxenfoder från Royal Canin så ser det ut såhär:
"Majs, majsmjöl, vetemjöl, torkat nöt- och fläskprotein*, torkat fågelprotein, animaliskt fett, vete, hydrolyserat animaliskt protein, mineraler, betmassa, fiskolja, sojaolja, jäst, jästhydrolysat"
Notera att de då slagit ihop nöt- och fläskprotein och allt animaliskt fett, men delat upp vete, vetemjöl, majs och majsmjöl. Jag skulle tippa på att om man slog ihop alla vegetabilier med varandra och alla animalier med varandra så skulle det bli en löjligt låg procent animalier i fodret. Nu är det ju visserligen rätt att dela upp det så, eftersom det är olika "typer" av majs osv, men själva sättet att dela upp ingredienserna på används allt som oftast på ganska fula sätt just för att lura köparen.
---------
#23 Tack! :)
Trodde att du menade att du inte trodde att mitt påstående var sant med ditt första svar, men så var ju uppenbart inte fallet. Jag funderade själv på att tillägga detta i mitt senaste inlägg, men det behövdes ju inte, haha.
Man möter på så många som är inte har helkoll på foder, så jag var snabb med att anta detta om dig, ber därför om ursäkt!
#10 Kan också vara att mycket storvuxna valpar inte ska ha för mycket kalcium i fodret för att minska risken för skelettskador under uppväxten. Valpfoder för storvuxna raser har i regel lägre nivå kalcium.
När det gäller små hundar så har de lättare att äta små kulor, vilket någon redan skrivit. Vissa småraser med tuggsvårigheter (underbett) har lättare att äta kulor som är formade på ett visst sätt.
Min inneboende hund åt Arcana de sista åren i livet då han bodde hos mig, han funka bra på det men var lite mer kräsen på vissa av smakerna än andra (tex var lamm ingen favorit, däremot bison gilla han).
Min mosters hund som är riktigt matkinkig älskar arcana och gör som din och sorterar ut dem bitarna, dock fick han extremt mycket svamp i öronen när min moster skulle testa att övergå till det så han fick återgå till sin gamla mat (som blandas ut med blötfoder för att han ska äta det hemma hos sig (han äter även magnussons hemma hos mina föräldrar utan problem men inte hemma hos sig själv :P).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
23. Oja det har jag märkt när jag lusläst på minitexter att majs återkommer flera gånger på vissa foder, men namngett olika som majs-majsmjöl och sen något mer som jag inte kommer på nu 🤔 Dom är bra påhittiga att namnge för få det så fint som möjligt 😉