Spårselar
Vad har ni för spårsele till er hund? Någon särskild ni kan rekommendera? Jag håller på och kikar just nu, men det finns såå mycket att välja på… Är Non-stops spårsele bäst eftersom den kostar mest (av de jag tittat på) eller funkar t.ex. denna (http://www.swedesun.se/jakthund-saker/sparsele.html) lika bra? Neewa har ju en i mitt-emellan pris, men den ser ju precis likadan ut som den billigare i länken så man borde ju inte vinna på att köpa Neewas dyrare då… Så vilken spårsele tycker ni är bäst?
Det finns ingen spårsele som kan göra att den hund spårar bättre eller sämre, och det finns inget som säger att du ens måste använda sele. Du kan likagärna spåra i halsband, men… ha i åtanke att t.ex. dragselar är gjorda för att dra. De är bekvämare för en hund som drar, ja, och därför främjar det draget. Frågan är om du vill ha en hund som släpar runt dig i skogen, eller en där du kan gå med slak lina.
Jag personligen använder en s.k. Bötcherrsele som gör att man kan fästa linan under magen. Den ska hjälpa hunden att få ned huvudet, vilket man ju vill ha i IPO-spår som är det jag tränar främst(men kör även bruksspår).
Dock kan jag likagärna spåra min hund lös eftersom jag har tränat in ett lugnt och behagligt tempo. Vi hinner runt ett bruksspår även i det eftersom de lugnare tempot minskar risken för att hon ska tappa spåret. Så vi går direkt från A till B utan onödiga omvägar :)
Skaffa en sele som är bekväm och inte skaver. Det är väl egentligen det enda kravet. När vi kör skogsspår använder jag en Hurrtasele som jag hittade på rabatt för 40kr.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag använder en nome-sele från björkis. Egentligen mest för att dobby drar alltid i koppel/lina, och just jag som kör bruksspår orkar inte gå in och vricka på hur han spårar. Sedan tycker jag om att ha tryck i linan, upplever att han blir mer nogrann och jag kan kommunicera med honom lättare genom linan. Så köp en sele utifrån din hund. Och som #1 säger viktigt att den inte skaver. Kolla också att den inte hindrar rörelse, alltså så att den inte sitter och stör bogrörelsen (risken med sk h-selar eller selar med bröstplattor).
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 En dragsele har jag inte tänkt använda till spår (däremot kanske tänkt köpa en sådan till canicross så småningom). Han drar en del i spåret om spåret är för enkelt, är det ett svårt spår med korsande spår i t.ex. så går det långsammare. Vill inte uppmuntra alltför starkt dragande så har ju helst inte en sele som främjar drag. Anledningen till att ha en spårsele är ju främst att hunden ska förknippa selen med spårarbete (för mig iaf) (sen har han i stort sett alltid sele även annars och trivs bättre i sele än halsband, så sele är ju bättre för hans del). Vi spårar i huvudsak viltspår men också lite personspår. Det jag funderar på är om dessa billigare spårselar är lika stabila, hållbara och sköna (typ skönt fodrade, skaver inte, passform, osv.) som ex. non-stops spårsele? Dvs om någon har erfarenhet av dessa selar och har känt på dem på riktgt. Att bedöma passform är ju svårt om man ska beställa på internet så tänkte väl mest kolla folks erfarenheter.🙂 En bötchersele har jag aldrig hört talas om så kanske borde kolla upp det 🙂
#2 En sådan har jag funderingar på att använda till canicross (men även där, världens djungel så har svårt att bestämma mig) 🙂 Jag tycker också om när det är kontakt i linan, dock lagom, blir det för mycket drag i linan finns ju risken att man i all hast snubblar över en rot eller nåt 😃 Vad är en bröstplatta? Jag tycker att non-stops sele ser stadigare ut och mer stabil, men också klumpigare och den verkar sitta lite annorlunda över skuldrorna. Den andra ser enklare ut i passformen och kanske färre ställen som kan skava. Dessutom kanske enklare att ta på precis innan spåret… 🙂
Jag väljer att ha dragsele för att det inte trasslar lika mycket, och för att det är den bästa selen vi hittat, belastningsmässigt. Har oftast inte allt för mycket tyngd i linan ändå, vill kunna gå tryggt och lugnt i mitt tempo i snårig terräng, så att man går mjukt i linan är alltid en regel, även om han gärna provar ibland att ligga på mer. (Trots att vi kör drag i samma sele ;) )