Alternativ till fiskolja
Jag misstänker att min hund är allergisk mot fiskolja - klåda har uppstått sedan vi började med den. Hon får det för Omega-3s skull i förebyggande syfte mot artros (opererad armbåge). Vilken vegetabilisk olja kan ersätta fiskoljan isf? Vilken har högst Omegafettsyrehalt och är relativt lätt tillgänglig?
Hej.
Tänker mig att algolja borde fungera?
Tycker du borde prata med veterinären om det. Om din hund får problem med oljan du fått därifrån borde hen också ha koll på alternativ. 🙂
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#1 algolja ska jag kolla upp, tack! #2 jag fick inte oljan ifrån vet, endast en rekommendation om Omega-3 tillskott
Kan starkt rekommendera Nutrolin, de har oljor utan fisk.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
#4 det ger jag redan men de har inte tillräckligt hög Omega-3 halt. Deras ledtillskott innehåller tyvärr fiskolja
Linfröolja. Välj ekologisk kallpressad. En matsked/dag till en större hund och en tesked/dag till en liten.
Jag tycker att hundens päls blir blankare och finare av linfröolja än av fiskolja. Ledproblem kan jag inte uttala mig om.
Vill du ha en olja rik på omega 3 så bör du välja någon som är animalisk, lammfett, nöttalg och ister är också några alternativ. Fettsyrorna EPA och DHA som är livsviktiga för synen, hjärna och hjärta saknas helt i vegetabiliska oljor.
#8 fast vi får inte glömma att hunden äter ett helfoder också :D så näringsbehovet täcks av det, jag är endast intresserad av tillskott för ledernas skull
Men ska absolut kolla upp lammfett då just lamm kan hon äta. det är bara svårt att hitta näringsdeklaration och jag skulle gärna vilja veta omegafettsyrornas halter
#9 Det kanske finns info om Pommys fårtalg! Hittar du inget kan jag rota fram min flaska🙂
#9 Detta var endast några exempel jag skrev när det gäller skillnad mellan animaliskt fett och vegetabiliskt. Omega 3 är bra för celler, hud, päls och tassar och mkt mer.
Enzymerna i omega 3 förhindrar nedbrytning av brosk i lederna medan omega 6 gör det motsatta. Omega 6 får hunden i sig naturlig via maten medan omega 3 fås via en animalisk fettkälla. Vegoljor är rika på omega 6 och saknar flera viktiga fettsyror från omega 3.
Ett helfoder som ska täcka tusen olika hundars behov finns inte.
Finns en hel del att läsa om fettsyror på internet.
#8 Linfröolja innehåller ungefär dubbelt så mycket omega 3 jämfört med fiskolja. Linfröolja innehåller ALA som konverteras till EPA och DHA i kroppen.
Det finns studier som säger att omega 3 från linfröolja är bra för leder hos hundar. Den är dock mest känd för att vara bra för hjärta/kärl och för att sänka blodtrycket. Den är bra för huden och det finns en del forskning som tyder på att den minskar risken för cancer.
Det finns inte alls lika mycket mycket forskning på linfröolja som det finns på fiskolja. Fiskolja är dyrt och det är lönsamt att producera det och då beställer företagen forskning som ska bevisa nyttan med fiskolja. Linfröolja är billigt och alltså finns det inte lika stort intresse att forska på nyttan med linfröolja.
Det är inte bra för miljön att fiska ut våra fiskevatten bara för att komma åt fiskoljan. Fiskolja innehåller miljögifter och mer gift ju större fisk den görs av. Ju högre upp i näringskedjan desto mer gifter samlas i fisken. Linfröolja finns från ekologiskt odlade linfrön.
Om man vill ha så ren animalisk omega 3 som möjligt, så ska man inte välja fiskolja utan krillolja. Krill finns långt nere i näringskedjan och är alltså renare än fiskoljan. Krill innehåller mer omega 3 än vad fiskoljor gör.
#12 Here we go again. Det bästa är väl om TS själv går och checkar info från trovärdiga sidor så vi slipper slåss om vem av oss som är trovärdigast 😉
Algolja är antagligen den enda icke-animaliska omega-3 som det är nån idé att använda. Ivf för oss människor. Linfröolja och andra veg-varianter innehåller en kortkedjig typ av omega-3 som vi måste omvanda i kroppen till en långkedjig form för att kunna ha nån glädje av den. Vi är väldigt dåliga på det och kan bara omvandla någon procent. Då blir ju resten bara ännu en lättoxiderad fleromättad fettsyra som vi redan får i oss alldeles för mycket av. Jag utgår att det är samma för hundar.
Har du provat om hunden reagerar med klåda på fisk? Det kan ju vara något annat i tillskottet än själva fiskfettet som den reagerar på. Man behöver nämligen äta pyttelite fet fisk för att få i sig den mängd omega-3 som finns i rekommenderad dos fiskolja… Säger en som efter mångårigt användande slutade köpa fiskolja efter att ha ägnat ett par minuter åt att läsa livsmedelstabeller och räkna lite. :-\
Och tål hunden fet fisk men du inte vill ge det så kan du ju prova ett annat preparat än det du använder nu. Kanske ett för humanbruk. Även bland sådana är det nog lite si och så med renheten. Många miljögifter ackumuleras ju i fettvävnad och det gäller att få bort sånt från fiskoljan. Misstänker att det slarvas ännu mer med sådant när det gäller djurpreparat. Ett annat problem är att fleromättade fetter (som omega-3 är) härsknar oerhört lätt och härsket fett är väldigt skadligt. Skulle kanske kunna vara en reaktion på det också, men det är bara en vild gissning.
#10 du får gärna rota fram den, hittar inget vettigt på nätet :) #12 #13 jag råkar vara en marinvetare så jag är fullt medveten om vad för skit finns i fiskoljan (som dessutom oftast är odlad fisk - big NoNo) och att det inte är bra för miljön :) den mest rena, primära Omega-3 kommer från alger men den oljan är svindyr. #14 jag misstänker det, dock så åt hunden olika slags godis under den period som hon fick fiskolja så jag skyllde på det. Men nu äter hon endast det jag vet hon tål så jag kan bara skylla på laxoljan. Jag har bestämt att nöja mig med Hyaluron 365 och träning som egentligen är ju det bästa som finns :) Nutrolin Skin&Coat får hon redan så lite Omega-3 får hon ändå i sig.
Det kan ju fortfarande vara något annat än just fisken i oljan som hunden reagerar på. Gör fisktestet så vet du ju.
Förresten, hittade den här sidan. Är lite konstigt urval, men…
http://matkalkyl.se/naringsamnen-omega3lang.php
Eskimo 3 rekommenderar att man (folk alltså) tar ½-1 tsk om dan. Det skulle då innebära totalt 800 - 1600 mg omega-3 totalt. Har en burk makrill i tomatsås här. Halva burken ger 1000 mg enligt etiketten… Och då får man ju mat på köpet också också. 😉
Har bara hört gott om tillskott med grönläppad mussla när det gäller just leder. Körde det under läkning/rehab på min unghund som ett komplement efter att grannens hund skadade hans tass som valp. Fungerade superbra på honom iallafall och det var skilland på att använda det och inte använda det. Så kan rekommendera det!
Kom på en till sak det har med leder och göra dok inte omega 3 😇 Nyponpulver det äter jag skälv och har tidigare gett det till äldre hästar med bra resultat. Det är väl säkert inte det du är ute efter ts men kanske något man ta en titt på.