Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3274 ggr
[SweetSunday]
1

Hur många kurser

Hur många kurser per år skulle ni säga är lagom? Har en tollarvalp och just nu går vi valpkurs och senare i höst unghundskurs. Planerar för nästa år nu och vill främst börja med viltspår och tollarjakt, men att gå kurser i lydnad och agility kan ju också vara kul för att testa… Men vill inte att det ska bli för mycket för honom, är det bäst att fokusera på en träningsform i taget? Har ju självklart en begränsad ekonomi och hade tänkt lägga ca 8000 kr om året (räcker väl till 4-7 kurser ungefär beroende på pris), vilka kurser rekommenderar ni för en unghund mer generellt? Alla åsikter är välkomna, jag som förstagångshundägare är bara så sugen på allt vad hundträning heter och har svårt att välja och begränsa mig 😃 Skulle även gärna vilja ha tips på tränare/kurser för viltspår samt tollarjakt i närheten av Uppsala 🙂

Fisherling
5

Börja med det du tror att du mest kommer vilja hålla på med. Desto längre du tränat det du helst vill hålla på med, desto bättre! Sen är det rätt jobbigt att gå på kurser, både för hund och ägare. En gång i veckan låter inte mycket, men när det är nya saker och du ska hinna träna på det ni lärt er tills nästa tillfälle… En vecka är då plötsligt väldigt kort tid. På flera agilitykurser jag varit på har det varit två veckors mellanrum mitt i, just för att man faktiskt ska hinna träna. Så jag skulle ta en kurs i taget. Jag tror ni kommer vinna på det i långa loppet, även om jag helt klart förstå känslan att vilja göra allt på en gång :P

Lona
5

Jag tänker som #1, en kurs i taget. Det är lätt att vara överambitiös och med tanke på att tollare ofta är ganska lättstressade så skulle jag ta det lite lugnt. För det mesta har jag gått en kurs per termin och eventuellt någon helgkurs. Just med tanke på stressen kan det vara bra att börja med viltspår som kräver koncentration och fokus - hundarna blir ofta inte så "uppdragna" då. Vad gäller jakten så se upp lite med markeringar ("apporter som kastas när hunden ser"), det är VÄLDIGT laddat för en retriever och framkallar ofta pip och stress som kan vara svåra att få bort i jaktsammanhang senare. Satsa på lugn, fokus och stadga det första året, liksom kontakt och samarbete. Det har ni garanterat igen senare! Jag möter alldeles för många överambitiösa hundägare som öser på för fullt redan från 8 veckor - det brukar straffa sig förr eller senare även om man hade de bästa intentioner. Släpp dessutom kollen på vad "alla andra" hunnit med i träningen med sina jämnåriga hundar, det är ingen tävling om vem som är snabbast ut på tävling ;-) . Inser att jag inte skrev så mycket om det du frågade om men det är ju ändå relaterat. Lycka till och välkommen till retrievervärlden! :-) Lite nyfiken, varifrån kommer din valp?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[SweetSunday]
1

Insåg att jag glömt bort tråden efter att jag läst era kommentarer (och glömde svara 😛) och kom på den nu när "nästa år" har anlänt 😃

Det blev så att det efter unghundskursen blev en vintervila med endast lek- och belöningsutveckling samt repetition ( samt egen spårträning och leta-träning i skogen) på schemat. Nu i mars kommer först ännu en lek- och belöningsutvecklingskurs (det är vår akilleshäl, jag är för ointressant.. iaf enligt hunden min, och det är ju hans åsikt som räknas 😂😊). Samt att det i slutet av mars kommer en kurs som tar upp flera olika typer av aktiviteter (typ spår, apportering, uppletande osv.). Så det blev där vi börjar så får vi se hur vi går vidare sedan i sommar/efter sommaren. Har varit skönt med lite vila från kurser där vi hunnit landa nu i vinter iallafall och se till att befästa de kunskaper som vi har 🙂 Känner precis som ni skrev att det är bäst att skynda långsamt och bygga upp grunder, så kommer vi ut och tävlar när vi är redo, kanske i sommar eller kanske om ett år (eller två, vem vet 🙂). Det viktigaste är att vi har kul på vägen och att hunden får bli trygg i det vi håller på med.

#2 Min valp kommer från Lisica's kennel i Stockholm 🙂