Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1254 ggr
frijoh
0

Illaluktande andedräkt valp

Min valp är 4-5 månader och håller på att byta tänder, men det luktar verkligen fruktansvärt illa i munnen. Brukar det vara så och finns det något man kan göra för att få bort stanken lite, haha! Kräks lite när vi gosar, hehe!

[KatarinePierce]
0

Borstar du tänderna på hunden?

MuffinDigger
0

Min hund luktar äckel om man inte borstar hennes tänder varje dag! Så det är väl att rekommendera, haha.

Jojaton
1

Ja det luktar pyton när dom byter tänder. Blir ju små sår där tänderna lossnar, och gammalt blod luktar ju inte direkt rosor. Det går över :)

Johanna - Instagram

frijoh
0

1# brukar borsta så gott det går minst varannan dag. Sen får hon dentasticks någon gång ibland också.

frijoh
0

2# är det en vuxen hund eller en valp? :)

Hornslandet
0

Borsta tänderna  och håll ut, det är nog värst just nu.

I övrigt kan kost påverka andedräkten. Tyckte min hund luktar bättre nu på Mush än på Orijen torrfoder - men inte rosor ändå.

frijoh
0

6# ja, jag hoppas att det går över snart :D! Hon får mush och godis vid träning. Och har ätit det i flera månader nu så och inte luktat såhär förut så tror det beror på tandbytet. Snacka om mycket man lär sig av att ha valp!

Fisherling
2

Jag har aldrig borstat Tinjas tänder och hon får alltid beröm av veterinärer för sina fina tänder 😃 Hon får regelbundet råa ben av olika sorter samt saker så som kalkonhalsar, kycklinghalsar, kycklingvingar, för ett tag sedan fick hon en hel fårskalle. Alltid fräsch andedräkt.

Du kan kanske slå två flugor i en smäll genom att ge valpen en kycklinghals/kalkonhals (beroende på valpens storlek). Den får tugga ordentligt (gissar att det kliar rätt bra i tänderna) och förhoppningsvis hjälper det mot den värsta andedräkten under tandbytet. Tänk bara på att hålla i den så att valpen lär sig att tugga lugnt, annars kan de lätt försöka sluka för stora bitar för det är så gott 😂

Jojaton
0

#8 Lite OT men var får du tag på kalkonhalsar? Har bara hittat kycklinghalsar, och då de är väldigt poppis så tuggas de upp fort! :)

Johanna - Instagram

Sugar Mist
0

#9 De som är återförsäljare rill VoH har jag för mig kan ha kalkonhalsar, det hade en vän till mig när hon tog in VoH i alla fall :)

-

Fisherling
0

#8 Som #9 säger så kan de som är återförsäljare av VoH ha kalkonhalsar. Jag har en butik uppe vid mammas gård i Ljungaverk som säljer dem 😃 

Även oxsvans har de ätit kom jag på, var rabatt på Ica. Väldigt populärt!

[Forest]
0

Det luktar ofta mindre trevligt när dom byter tänder. Jag tror inte man ska borsta tänderna tänker kanske risken finns att man drar ner skit där tanden varit = får problem. Jag borsta inte våran hund när hon bytte tänderna utan vänta med det, gör det idag.

Jojaton
0

#10 #11 Tack, får höra med djuraffären då :)

Johanna - Instagram

Fisherling
0

Nu har min affär, Zookompaniet i Arninge, fått in kalkonhalsar! 😃