Saltad mat till hund, farligt?
Det är så att min far brukar ge hunden skinka och korvskivor och rostbiff och sånt där för att "man håller sig vän med hunden". Alla dom här grejerna har salt i innehållsförteckningen. Jag undrar om det är farligt? Det är inte så att hunden får massvis med sånt här, men det händer några gånger i veckan.
Inget man säger hjälper, typ att det inte är nyttigt osv för då säger han bara "jooo då en hund ska ju äta skinka och korv"
★
Vad är det för hund (storlek/vikt)?
Har du provat att sälja in nyttigt snask med nåt i stil med:
"Vill du bli kompis med [hundens namn] så ge det här, det ÄLSKAR han."
eller
"Ge såna här istället, det tycker han är mycket godare än korv/skinka/annat salt."
…eller att ta den mer bestämda approachen:
"Salt är inte bra för hundar, fortsätter du ge sånt där kan du göra min hund sjuk och då vill jag inte ta hit honom längre förstår du väl?"
…eller föreslå andra sätt att "bli kompis" med hunden, tex genom att lägga spår, leka eller göra balansövningar?
// Harley
Du kanske kan köpa korv eller liknande som har mindre salt i sig för att inte riskera överdosering? Människor tillexempel bör konsumera mindre salt, kanske är liknande för hundar? Tror inte en hund dör utav det, men magen kanske blir lite retlig eller så kanske hunden blir seg? (Jag har ingen aning, lägger bara ut mina tankar.. Sen får personer med mer erfarenhet rätta mig, har jag inget emot c: )
Alltså, en bit då och då kan knappast vara någon fara. Däremot är det ju viktigt att inse att hundar är ganska mycket mindre än oss (beroende på storlek förstås) och att en skiva skinka kan bli väldigt mycket för dem.
Saltförgiftning är väldigt vanligt. Mina föräldrars hund blev förgiftad vid jul för något år sen, bajsade och spydde blod. Salt hör inte hemma i deras diet, och ja det är farligt.
Det där med salt är svårt att begripa hur det funkar. Man har ju saltstenar till kor och hästar. Jag har tänkt att det är för att de svettas och utsöndrar salter och därför behöver tillskott. Men nu läste jag att kaniner också behöver saltsten. Svettas kaninener?😮
Sen läser man ju att hundar kan behöva salttillskott när de är magsjuka och kräks och har diarré. Ger ni det och i så fall vad? Bara koksalt eller nåt mer komplett?
Nja, innan jag ”medicinerar” varken min hund eller mina katter så pratar jag med veterinären. I vissa fall kanske salt kan behövas, men så länge inte veterinären ger råd om det skulle jag aldrig få för mig att ge salt till min hund. Salt är giftigt och kan göra hunden extremt sjuk.
#1 har bra råd i denna fråga. Om det är farligt beror på hur stor hunden är och hur mycket skinka den får i sig.
Jag har varit tvungen att åka till strömsholm akut en gång då en av mina hundar åt upp en hel förpackning skinka
#2 korv innehåller dock lök som är lika farligt som salt.
#5 vart har du läst det? Att ge salt till en redan dålig hund kan vara direkt livsfarligt
minavitas.wix.com/kennel
#7 I elektrolytblandningar/vätskeersättning är det ju ofta lite salt.
Lite överallt. Sbbgooglade nu och här står om vätskeersättning med socker och salt.
https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/krakningar-och-diarre-hos-hund-0/
fast vätskeersättning är knappast jämförbart med att ge salt till en sjuk hund
minavitas.wix.com/kennel
minavitas.wix.com/kennel
#5 Saltsten ger du bara till en kanin som har ungar i magen om ens det. En kanin behöver ingen saltsten annars, den klara sig bättre utan.
Den enda tanken jag kan få genom att han säger "hundar ska äta skinka korv och sånt" måste vara från "kött-dieten" vissa kör. Där de ger hundar rå kött, eller om de tillagar den (?) annars behöver väll inte en hund konsumera människomat?
#13 Barf/färskfoder är rått, men det finns också de som tillagar mat till hunden.
Och nej, en hund behöver aldrig konsumera människomat - men många hundar tycker att det är gott, och därför vill många människor ge det till dem, precis som man vill ge bullar/kakor/godis till barn/vänner.
#14 Okej då vet jag det! ^^ Älskar hur alla försöker hjälpa till.
Alla djur behöver salt, även hundar. Utan tillskott av salter så rubbas kroppens elektrolytsystem och hyponatremi är ett väldigt allvarligt tillstånd. Men många hel- och halvfabrikat innehåller många gånger dagsbehovet och även hundmat/hundgodis kan ha en hel del salt i sig.
#16 Ja, men hur kommer det sig då att man inte ska tillsätta salt om man barfar eller lagar egen mat? Jag får ingen rätsida på det där. Jag inser att hundar inte förlorar salter på samma sätt som vi eftersom de inte svettas, men en del svinn måste det ju bli ändå.
#17 I kött, blod och inälvor finns det salt rovdjur behöver. Växtätare kan behöva komplettera med salt utanför betandet, det kan då handla om att beta på havsängar eller att skrapa fram mineralådrar i marken. Alltså, en frisk hund får alla salter den behöver via ett färskfoder. Om hunden är magsjuk och kräks upprepade gånger däremot är det bra att ge vätskeersättning som innehåller lite salt.
#17 Katter och hundar svettas väl lite via trampdynorna?
Jo, men inga mängder. Jmfr med hur vi kan bli blöta av svett. Eller en löddrig häst.
När min hund hade lunginflammation och hög feber blev han lite fuktig om trampdynorna. De luktade rå potatis.
min Tax fick saltförgiftning (han är 6kg) jag jobbade och han var hemma med min pappa…när jag kom hem så hade Valentin så ont i magen och spydde. Änn idag så fattar inte min pappa att hundar inte ska äta salt och han är skyldig 400€ för veterinärbesöket, röntgen och mediciner
Jag har fått lära mig att hundar bara kan göra sig av med salt genom att kräkas. Den så kallade svettfunktionen som utsöndrar salter finns ju inte som det gör hos många andra djur vilket naturligtvis gör hundar och katter känsligare för att konsumera salt.