Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1512 ggr
frijoh
0

Ensamhetsträning

Hur länge och ofta kan man lämna en valp på 4-5 månader? Hon klarar 30-45 min utan problem men vill inte gå för fort fram. Hon brukar vila när jag går och sova när jag kommer tbx, hör inget gnäll eller skäll och hon brukar ligga på exakt samma ställe när jag kmr tbx. Så hur har ni gjort med era valpar eller vuxna hundar när ni tränar den att vara ensam? :)

Hornslandet
0

Gå på känsla tycker jag.. spela in om du verkligen vill veta, bara för att hunden är tyst och stilla när du går och kommer så behöver den ju inte vara det hela mellantiden. Grattis till en valp som verkar ha lätt med ensamhetstiden ! Jag skulle iaf säga att ta det lite lugnt så du inte får bakslag i onödan. Klarar den 30-40 minuter nu så tror jag inte några timmar blir mycket svårare sen. Skynda långsamt imo, och var glad att valpen är trygg.

frijoh
1

1# tack! Ja, jag är verkligen tacksam över att hon verkar så trygg i dessa situationer. Men tror du att det spelar någon roll om jag lämnar henne 1 gång per dag i 30-40 min eller 3 gånger? Om alla gångerna ändå är när hon ska sova?

färgfest
0

Det som är viktigt är att inte öka hela tiden, utan att gå kortare stunder också så att det inte är överväldigande för valpen.

Jag har väldigt mycket problem med seperationsångest nu med min hund pga detta. Han var väldigt bra i början, men plötsligt ändrade allt när jag var borta lite längre än vanligt. Så nu klarar han knappt fem minuter och jag har fått börja från början. :(

Hornslandet
0

Överdriv inte med att det måste vara en massa gånger per dag, tycker jag. Vore det jag hade jag försökt göra allt helt naturligt. Det ska jag även göra nästa gång om jag nångång har valp igen. Så länge valpen är rastad skulle jag gå ut o slänga sopor, gå till affären o handla mjölk mm utan att tillfället måste vara "perfekt". Att det inte vore konstigare att gå utomhus än att gå och duscha, så skulle jag tänka. Det viktigaste tror jag inte är att utöka tiden fort, utan snarare att hunden skall acceptera att man försvinner en stund och förbli lugn även om den inte är supertrött.

frijoh
0

3# okej vad trist :/. Hoppas det löser sig för dig och din hund! 4# grejen är att jag går inte och ensamhetstränar riktigt medvetet, utan behöver göra vissa saker såsom sköta mina kaniner osv och då passar jag på när hon ändå är så pass trött att hon sover och går ibland ut 5 min tex. Funderar på att skaffa en sån där kamera så att jag ser hur hon verkligen beter sig när hon är ensam, har du eller ngn annan erfarenhet av en sådan kamera ?:)

Hornslandet
0

#5 Jamen det låter ju fint, kör på så!

Jag har två stycken kameror hehe :) Såna här:
https://www.datapryl.se/products/Kamera/Overvakning---natverkskamera/TP-LINK/TP-Link-NC200-Cloud-Camera---Natverksovervakningsk?prodid=2532400

funkar fint. Inge vidare bildkvalitet eller ljud, men duger för ändamålet. Lite småkrånglig installation men går om man läser instruktionerna. Går att se på telefonen via en app.

hemul
0

Man kommer rätt långt med att bara spela in ljud också, särkilt som du redan vet att hunden är lugn. Jag spelade in min daghund med nåt så enkelt som en mp3-spelare. Samma ljud varje gång. Klornas klatter mot govet medan hon tog ett varv runt lägenheten (3:a). Sedan knäpptyst tills nyckln satt i låstet. Sov som en gris. Det är väldigt lite de gör som inte låter - om det inte är en väldigt liten hund och man har heltäckningsmattor. 😉

Din hund är ju redan jättelugn när den är själv som det låter. Varför går du inte bara vidare och lämnar den lite längre ibland?

frijoh
0

6# åh vad smart det lät med att man kan koppla den till app. Ska garanterat kolla på en sån! Tack :) 7# jo men jag vill kunna se henne också, haha, jag får ju typ seperationsångest ;). Kan ju säkert lämna henne längre, men vill inte gå för fort fram som 3# skrivit att man kan råka göra .

hemul
0

Nej, öka bara lite i taget. Lever hon rövare märker du det nog på henne, eller lägenheten, när du kommer hem. 😉