Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 597 ggr
-Aida-
0

Ochysst Beteende

Min hund är en väl balanserad hund, så länge jag bott själv har vi inte haft några problem, han respekterar de gränser och regler jag satt för allas trivsel i hemmet.
Vi blev ofrivilligt sambo med min pojkvän efter jag förlorat lägenheten. Vi har bott tillsammans nästan 4 månader ungefär.
Han är väldigt intresserad av hundar, han har viljan att lära sig hantera min hund och gör det väldigt bra. Min hund tycker om honom mycket och blir glad i hans närvaro men han respekterar inte regler när sambon är hemma så jätte bra.
Exempelvis när jag hällt upp mat i skålen till katten, han rör inte skålen alls när jag är själv med honom hemma, han har noll intresse i det då. Är sambon hemma samtidigt som mig så går hunden in till skålen och nallar ur den fast vi sagt till, han tänjer lite på reglerna så länge sambon är hemma, men vi står på oss utan resultat, det är samma dag ut och dag in.
Jag behöver också stärka hans kommandon, min hund vänder sig till mig, ser mig i ögonen och inväntar en reaktion, säger jag samma sak då gör han det, om jag inte gör det, då får sambon tjata till sig ett resultat.
Han lyssnar bättre utomhus än inomhus på min sambo.
Tips? Idéer?

Hornslandet
0

Har varit i en liknande situation en gång, dvs som din sambo är. Det är inte så lätt att komma in och vara ny med en hund som är van att lyda den andra personen. Jag tror det tar tid och viss träning. 

Undrar hur han lyder sambon när du inte är hemma, dvs när han är ensam med hunden? Kanske lyder hunden bättre då när han inte kan kolla på dig ungefär som "ska jag göra som han säger eller?". Tror det kan hjälpa för din sambo att få träna en del med hunden själv också! 

Men i övrigt tror jag ni får ge det tid helt enkelt. Och kanske kommer hunden alltid lyda dig mer än honom, men det är väl egentligen inte så konstigt.

-Aida-
0

Tackf ör ditt svar. 🙂 Tyvärr är han aldrig ensam med hunden hemma eftersom jag slutar 12 och han 4. Men de kanske går att ordna på nåt sätt.