Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1397 ggr
[Tisstassen]
0

Toypudel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj! Nu var det ett tag sedan jag gjorde ett inlägg här, men jag har förut fått en massa bra svar! :) Jag har i nuläget en liten russkiy toy hemma, och en liten tammus Jag är supernöjd med min vovve när de kmr till allt förutom 2 saker. Arbetsviljan och aktivitetsnivån… Min lilla hane avskyr dåligt väder, kyla och för högt tempo. Hans optimala vardag är lugn lång promenad med massa tid till nosning, sedan soffliggande under en filt haha! Lite tricks kan man orka lära sig, men ENDAST om det erbjuds riiiktigt gott godis! Och inte allt för långa stunder för då blir han både trött i huvet och dålig i magen… Så… det börjar klia i fingrarna efter en till liten kompis… innan jag hämtade hem min nuvarande lilla vovve så var jag väldigt inne på Pudel, precis allt hos dem är så perfekt för mig, allt förutom pälsen (så klart) men denna är säkert överkommlig…? Det jag nu funderar kring är om Toypudeln skulle räcka för mig? Är den aktivare än russkiy? För de är ju lika stora, vilket är väldigt bra för då kan de samsas i samma väska ;) Kan man dra ut och jogga med en toy eller är de lika ovilliga som den hund jag redan har…? Jag är orolig för det, och så fall är det väl dvärgen som gäller? Men jag gillar ju den här lilla storleken så mycket eftersom det är så praktiskt! Jag bor i nuläget hemma hos mina föräldrar, men jag lär inom en inte allt för lång tid att bo rätt trångt, plus att jag älskar att ha med mig min vovve så firt möjligheten finns, och då är storleken så himla bra!

axa
0

Min Toy Pudel låter liknande till din hund, och även alla de jag träffat 😉 Låter inte som det du söker tyvärr.

hemul
1

Jag vet att jag börjar bli tjatig men… podengo!😃

Den lilla. 4-6 kg. Ok liiite mer än en toy, men det är små hundar.. Finns i slät- och strävhår. Jag lovar att de gillar att springa! Är duktiga i lure coursing, agility och sånt. De ska vara pigga på allt skoj, men har också en avknapp.

http://podengoklubben.se/

hemul
0

Mankhöjden är förresten ungefär samma som för toy, men de är nog stadigare.

[Tisstassen]
1

#1 misstänkte det :( är det nån större skillnad om man går upp till dvärg?

#2 hmm jag har kikat på dem förut vet jag… minns ej varför jag avfärdade dem, misstänker att en av anledningarna var att det var svårt att hitta en bra uppfödare ^^ (för de är väl inte supervanliga i sverige?)

Vinternos
1

Vad jag har förstått är PK snäppet vassare än RT, har dock själv en RT hemma och hon verkar vara betydligt mer aktiv än din. Så det varierar nog lite beroende på personligheten och uppfödare.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

tiger tok
1

En prazsky krysarik (stav?) kanske är något? Tränade för en instruktör som hade 5 st:)

axa
0

Skulle tro att mellan eller kungs är mer lämplig i så fall, eller en annan ras :)

[Forest]
0

Har två toy o en dvärg. Ingen av toy avskyr regn kyla mm nä dom tar promenader i alla väder med glädje. Ena var 16 mån och inte lärt sig så mycket men visst kan hon en del nu. Hon är en klippa på nosarbeten men tycker om far o fläkt när man tränar agillity. Den andra är duktig på mer lydnad en klippa på läsa av kroppsspråket hjälper när matte råkar föra med fel hand mot hinder blir ofta rätt ;) Dvärgen avskyr regn så hon kissar runt hörnet typ för sen vill hon in. Dock är hon den lättaste när det gäller träning lär sig nytt trix otroligt snabbt. Dottern o hon är fint team på banan (tävlar inte) trix har även hon lärt en drös. Lätta o ha o göra med. Jag tycker gott du ska fundera på pudel :)

reverse
2

Jag har inte toy, utan dvärgpudel. Jag skulle nog säga att hon är med på allt jag är med på så att säga. Om det är regnigt och jävligt ute och jag släpper ut hundarna i trädgården - då väljer hon att kissa snarast möjligt och sedan springer hon tillbaka in igen. Tar jag på henne selen och går på promenad, så hänger hon med oavsett väder. Av uppenbara skäl fryser hon snabbare än en dubbelpälsad hund om hon blir blöt och så, så hon behöver lite extra omsorg på den biten. Just min lilla pudlas päls är inte sådär "stunsig" och tät, utan när den blir blöt faller den ihop och lägger sig som en våt filt på henne. Smart och läraktig och all vilja i världen, dock rätt så otålig! 😉Jag måste vara mycket snabbare i svängarna med henne när jag tränar än med min Australian shepherd, som är mer analyserande och begrundande. Men kolla exempelvis in Fionas instagram Pudelpinglorna. Hennes Lilja är ju toy och svensk agilitychampion.

//Lina

[Nalle-]
2

Nog finns det käcka och aktiva toyar, men jag tror man får vara noga i sin efterforskning :) Ett tips är att kolla pudelklubbens listor över årets pudel i agility, lydnad, rally mm för att få ett hum om vilka kennelnamn som är representerade. Jag känner inte så många toypudlar, men desto fler dvärgar och de allra flesta är väldigt aktiva och träningsvilliga. En vän till mig har en dvärg som hon kör drag med på vintern, och cyklar eller springer med på somrarna.

[Tisstassen]
0

Tack för alla svar! Åh vad de kliar i hundfingrarna! ^^ pudelpinglorna fick sig en ny följare! :)