Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 590 ggr
Falin
0

Hjälp! Hur gör jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag behöver tipps och råd. Kanske någon som suttit i liknande situation eller som kanske känner någon som gjort. Det är så här att jag har just nu 3 hundar. En Münsterländer, en Karelare och just nu en Dansk-svenska gårdshund som jag passar. Det är som så här att karelar tiken på 19 månader är snäll och go men hon "tar ingen skit" och kan svara. DSGn är en mycket osäker kastrerad hane på 7 år som tar till bett lätt. Som inatt när jag sov så skulle tiken väcka mig då hon var akut nödig och det överraskade hanen som gjorde utfall (antagligen med bett) och då svarade tiken med att skulle sätta han på plats. Nu är hanen så rädd för henne att han inte går ifrån mig alls och kommer hon till mig så pyser han iväg. Igår gick allt kanon och dom här hundarna har kännt varandra länge. Men ingen annan kan och vill ta hand om hunden så jag måste ta han. Ägaren (en dam på 63 år) ligger nu nedsövd på sjukhuset sen i fredags. Hennes barn vill inte ha med hundem att göra då han bitit dom vid glera tillfällen. Han har aldrig bitit mig eller ägaren då han litar på oss. Men hur ska jag göra för att lugna hanen och lära han att tiken är inte farlig och gör inget så länge han inte gör henne något?? Fungerar helt ok under promenader så länge tiken inte kommer för nära då flyttar han sig. Han har helst ett avstånd på 50 cm om möjligheten finns men hittar dom någon intressant fläck så kan dom stå sida vid sida och nosa. Min Münsterländern är hane (okastrerad) på 10 år bryr sig inte alls och låter dom och mig sköta upp dusterna som blir. Hur kan jag få detta att fungera tills ägaren vaknar och får komma hem igen? Får tillägga att jag bor i en etta på 38 kvadrat så jag kan inte skärma av lägenheten.

Lord Vulcan
0

Går det att ha den ene i badrummet på natten? Köket kanske? Har lite samma problem själv. Använder kompostgaller till mina.

frijoh
0

Tror det bästa du kan göra är att avskilja dom när du inte har koll på dom. Som 1# skriver, kompostgaller eller annat rum skulle jag ha testat :).

Falin
0

Lord Vulcan, frijoh jag ska absolut testa. Kompostgaller fungerar ej då dom går rakt igenom det, men om jag stänger in mina i hallen och köket och håller tummarna för att dom inte skäller och ylar för att dom får vara själva så är ju det absolut en smart idé. Mina har nog mindre seperationsångest än DSGn. Tusen tack för råden :)