Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7177 ggr
Malinolsn
0

Tappat päls kring ögonen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en valp här hemma på 8 månader som jag tycker har lite dåligt med päls runt båda ögonen. Ögonen verkar inte irriterade och hon kliar sig inte där heller, inte heller några problem med andra områden. Hon är fin i pälsen och ingen klåda någonstans. Har läst runt lite om detta och många skriver att det kan vara någon form av kvalster. Men kvalster borde väl smitta tänker jag, och vår andra hund ser normal ut runt ögonen. Är det inte smittsamt? Har kollat på bilder på andra valpar ur samma kull, och en del av dem har också lite päls kring ögonen. Kan det vara så de ser ut helt enkelt? Jag vet inte när det uppkom eller om hon alltid sett ut såhär, inget jag har lagt märke till riktigt, tyvärr.. :/ Är det något att oroa sig för, eller är jag en hönsmamma?

Frida B
1

Såhär ser min ut. helt normalt ^^ 

Olika raser kanske men vissa hundar kan vara ljusare vid vissa partier runt ögonen, och då ser det ut som att de har lite päls när det i själva verket är huden. Det är inte så det är?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Det blev jättekonstigt… Jaja. Håll koll så att det inte blir irriterat eller värre iaf :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
0

Tycker inte heller att det ser konstigt ut. Har hunden alltså haft tätare behåring där innan? Iofs inget konstigt om sånt ändras under uppväxten.

Malinolsn
0

Tack för era svar, titulerar mig härmed som hönsmamma! :D Det är lite mer glest under ögat och inte bara där till höger, men det syntes inte så bra på bilden. Har som sagt inte tänkt på det tidigare, och av bilderna när hon var yngre syns det inte så tydligt. Men nu har jag tagit bilder på båda ögonen så ska hålla koll! :)

Malinolsn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi en mer rättvis bild, såg att det inte syntes så tydligt som jag hade önskat på den första bilden.

hemul
0

Jamen på den bilden ser det faktiskt lite mycket ut!

Du skulle kanske kunna fråga uppfödaren. Hen borde ju vara van vid hur det kan se ut.

Malinolsn
0

Lyckas dåligt med mina bilder haha! Som sagt så syns det ju mer på denna bild att det saknas päls, men i verkligheten ser det inte ut fullt så illa ut som bild 2 gör… Det var svårt det här🤦‍♂️ Föreställ er ett mellanting av dessa två bilder, så blir det nog så som hon ser ut i verkligheten 🤪

hemul
0

🤔🤤🥶😮😂

Så här då, avvakta lite och om det blir värre kanske du ska prata med någon. 😃

[Nalle-]
0

Vad är det för ras? Jag har en bekant med liknande symtom på sin hund, den kliar sig dessutom runt ögonen så ägaren kommer göra en allergiutredning på den hunden.

Malinolsn
0

Schäfer och am.wolfdog 🙂
Jo, har funderat i samma banor själv, men vet inte riktigt i och med att hon inte har några besvär alls av det. Så vi avvaktar nog och ser ifall hon tappar mer eller börjar klia/få andra besvär.

peafie
0

Jag vill minnas att min första hund fick sådana ögon när hon behövde avmaskas. På den tiden avmaskade man mer regelbundet än vad som är rekommenderat idag, men de pälslösa kanterna försvann alltid efter kurerna. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Malinolsn
0

#11 Tack 🙂 Hon är dock rätt nyligen avmaskad, kanske 1-2 månader sedan, hur ofta avmaskade man på den tiden?

[AnimeV4]
0

Vad äter hon? Spontan tanke där.

Malinolsn
0

#13 Hon äter wolf of wilderness junior 🙂

[AnimeV4]
1

Har hon alltid ätit det eller har du nyligen bytt? Kanske något godis/annat som ställer till det?

Min 10 månaders kan vara ganska känslig beroende på vad han får och kliar sig en del då.

Malinolsn
1

Hon har ätit det sedan hon var lite drygt 12 veckor. Vi hamnade hos veterinären i ett annat ärende och då visade det sig att hon hade proteinbrist i kroppen. De rekommenderade då ett foder med hög proteinhalt, och ville att vi skulle köpa RC junior (som de själva sålde såklart), men jag stod på mig och ville ha ett spannmålsfritt, så istället hittade jag detta och sedan dess har hon haft en fin balans med proteinet i sin kropp (gjort regelbundna kontroller fram tills för kanske 2 månader sedan). Ska kolla det ca 1 gång per år nu framöver. I godisväg äter hon helst av allt leversnittar och en och annan köttbulle ibland. Så jag kan inte koppla ihop det med någon överkänslighet, samt att hon inte kliar sig heller 🤦‍♂️ Det känns som ett mysterium.. 🤔

Men tack för att du delar med dig av dina erfarenheter 🙂

[AnimeV4]
0

#16 Bra att du stod på dig och inte valde deras foder! Ja, det låter lite mystiskt. Det kanske bara är åldern som vissa sagt eller har med årstiden att göra?🤔Om hon inte är besvärad av det skulle jag inte oroa mig, så länge det inte blev en drastisk förändring till det sämre.

Malinolsn
0

#17 Ja precis, det var tur att man inte var helt "grön" som hundägare.
Ja, jag vette sjutton vad det är alltså..

Anledningen till att jag skrev här var ifall någon kunde ha någon aning, eftersom jag vet av erfarenhet att vissa veterinärer brukar kunna stå handfallna i vissa fall och man får själv säga vad man misstänker och då testar dom för det 🤐

Frida B
0

Vill bara inflika- spannmålsallergi är faktiskt ganska ovanligt, om man nu ska snacka allergier och foder. Vanligaste är kycklingprotein.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)