Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1021 ggr
Skivling
0

Nästa ras

Jag är ny hundägare, har en 9 månaders flatvalp. Han är allt jag önskat mig hos en hund och mer. Men, och kanske låter detta märkligt, men eftersom jag är lite till åren tänkte jag byta till en mindre ras till hund nr 2.. som inte är på tapeten på många år än. Har ni något förslag? Det jag älskar hos flatten är glädjen, hur han är så enkel och positiv till allt, älskar allt och alla.. nästan. Även att han alltid kan tänka sig att jobba, men också kan slappa totalt när jag gör annat. Allt detta fast i mindre förpackning, finns det? Tacksam för alla förslag!

Herveaux
1

Hur ställer du dig till pälsvård? 
Första rasen som ploppade upp i mitt huvud är Bichon havanais.
(Man kan ju också klippa ner den förstås om man inte vill ha så mycket päls att fixa med.)
Otroligt okomplicerade, glada och positiva hundar som gärna hittar på saker men som lika gärna tar det lugnt på sofflocket.

// Harley

Skivling
0

Det låter intressant Herveaux! Jag känner inte alls till den, men ska läsa på om den. Pälsvård går bra, bara mysigt. Är den vädertålig eller frusen, vet du det?

Herveaux
0

#2 När jag jobbade på hunddagis fanns där en käck liten havanais-tösa som alltid var ordentligt nerklippt och hon hade ett tunt vintertäcke på sig när det var riktigt kallt ute. I övrigt hade hon inga problem med värme eller snö.

// Harley

Elsis matte
1

Cavalier? En sportig liten hund som oftast tar världen i sin famn, som gladeligen är med på det du hittar på, men även tycker det är mysigt med en dag på soffan… Spaniels och retrievrar tycker jag påminner mycket om varandra i sitt sätt att vara!

tiger tok
0

Mops? Västgötaspets! Corgi? Cocker spaniel? Schipperke?

CayKantos
2

Avrådar mops o cavalier pg.a. hälsoskäl. Annars enstämmer jag totalt med herveaux! Bichon!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

oh-la
0

Beroende på vad du menar med "liten", staffe. Låter precis som den rasen :)

hemul
0

Och jag kommer dragande med podengo som vanligt. 😉

Ambrose
0

Staffe! Otroligt mycket öersonlighet i liten förpackning :) Det var t.om. en Staffe på Lydnads SM förra året, så jobba kan de absolut ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Applecider
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Bichon Havanais och han är en väldigt lätt och okomplicerad hund, lättlärd och går bra ihop med andra djur/människor. Jag har min i full päls och jag tycker inte att den är så svår att sköta, bad och ordentlig borstning en gång i veckan och sedan kanske en kvart om dagen där jag borstar på ställen där det gärna blir tovor (mellan frambenen, vid halsbandet, på magen)

lizton
0

Eurasier, japansk spets,  Någon av de tyska spetsarna Keeshond eller Mittelspitz. Volpino italiano liknar japansk spets. Ingen krävande pälsvård på någon av dessa. 

Pälsvårdshundar bichon frise´eller bichon havanais finns redan som förslag-; de är jättetrevliga och kloka. Andra tips påhundar som kräver pälsvård är tibetansk terrier, tibetansk spets, australisk terrier eller dvärgschnauzer.

[Nalle-]
0

Engelsk cocker spaniel tycker jag påminner otroligt mycket om en mindre flat! Lite mer envishet och egen vilja bara, samt jaktintresse. Annars är havanaiserna, som du blivit tipsad om, himla trevliga små sällskapshundar. Annars finns ju pudeln också i flera olika storlekar 😉

Lord Vulcan
0

Varför inte en jack Russell terrier. Stor hund i litet fodral:)) Med på det mesta, men även lugn med det mesta:))

Ca-Li
0

Måste tipsa om PON, polski owzarek nizinny. Är mindre än en flat men större än havanaisen. Glad, pigg och tillgiven. Lättlärd om godis erbjuds☺ Ligger gärna inne och gosar om man vill ha lugna dagar men är pigg och alert när man är ut. Kräver borstning en gång i veckan. Smuts och lera trillar av helt magiskt. Annars om man gillar robust och envis hund i litet format så är ju taxen fantastisk!😄

Skivling
0

Oj, vad många förslag, vad roligt! Jag har ju gott om tid att fundera och ta reda på mer om dem. En del helt nya raser för mig. Men rent spontant fick jag lust att plocka med mig den lilla havanaisen under armen haha! Tack för tipsen!