Hund till Georgien
Jag står just nu valet och kvalet att leva utan min själsfrände, bebis och bästa vän nästan ett år eller hämta henne till Georgien där jag kommer vara bosatt en tid framöver. Har alltid varit anti allt som har med import av hundar från länder utanför Skandinavien att göra eftersom vi har det väldigt bra som är befriade från många parasiter och sjukdomar som finns utanför norden. Så jag skäms nästan när jag tänker tanken att ta med hunden hit av egoistiska själ, att jag har svårt att leva utan henne så lång tid. Det är svårt alltså…Jag känner att om hon vaccineras mot rabies med godkänd mängd antikroppar samt att hon besiktas av en vet och tar medicin mot vanliga parasiter innan hon tas in i Sverige och att man undviker all kontakt med andra hundar så borde man kunna åka tillbaka igen med gott samvete. Eller? Någon som har koll på vanliga sjukdomar och parasiter här i gamla sovjet? Värt att tillägga, det kryllar av gatuhundar och det känns ju negativt i sjukdomsväg jämfört med om alla hundar handen ägare och blev omhändertagna. Jag har läst massor om att ta tillbaka en hund till Sverige från utanför EU men jag blir inte klok. Jag förstår inte om det är karantän som gäller alltid eller om det enbart blir det ifall att hunden på veterinärbesiktningen innan införsel, inte blir godkänd. Någon som har koll? Det verkar enkelt att ta henne hit men krångligare med tillbakaförseln. Bolla med mig. Är det helt vansinnigt att ens tänka tanken på att ta med henne hit eller kan det vara okej så länge hon är ordentligt vaccinerad, inte har kontakt med andra hundar och besiktas ordentligt samt avmaskas innan hon åker hem igen? Jag tänker också på alla uppfödare som köper ovanligare raser från typ Ryssland, hur gör ni?

Det är Jordbruksverket som har uppgifterna på sin sida. Det verkar som man inte kan ta med hund tillbaka från Georgien utan karantän. https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter.4.207049b811dd8a513dc8000413.html
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Min första tanke är att du ändå är borta länge och inte bara har en veckas semester. Helt OK tycker jag om du är noga med att följa föreskrifterna som finns.

Georgien är ett icke listat land. Det innebär att hunden måste rabiesvaccineras och visa godkänd mängd antikroppar 30 dagar efter sista vaccinationen. Efter det måste du vänta tre månader och få veterinörintyg från veterinär godkänd att skriva dessa intyg. Hunden måste inte sitta i karantän under den tiden vad jag vet. Skulle någonting inte stämma kommer du dock få alternativen att antingen skicka tillbaks hunden, avliva den eller sätta den i karantän i 3 månader i Sverige, så kolla verkligen noga så allt är i ordning. Fixa vaccination och pass innan så du kan styrka att hunden bara är resande med dig, annars finns risk att du får importera din egen hund och betala avgifter i tullen. Se också till att dom resa går genom en gränspassage som är godkänd för djur. Tänk också på att Georgien kan ha egna införselregler.
Åh fy sjutton vad krångligt det låter. Om hunden skulle åka på något skit här i Georgien då, är det helt kört att få tillbaka den till Sverige då utan 3 mån i karantän?
#4 Ja, det lär vara helt kört (som tur är).
Hur länge är det du ska vara borta?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#5 "Jag står just nu valet och kvalet att leva utan min själsfrände, bebis och bästa vän nästan ett år eller hämta henne till Georgien där jag kommer vara bosatt en tid framöver. "🙂
Om det är under ett år så hade jag nog faktiskt åkt utan hunden själv, hur trist det än vore. Sålänge den hade ett bra hem att bo i under det året förstås. Dvs när det är ett sånt här land med karantänkrav och grejer..
TS, tänk dessutom på att om ni passerar andra länder på väg till/från Georgien så måste även deras krav uppfyllas - och Sveriges krav för import från respektive land kollas upp. Inte helt fel att ta reda på hur det är att leva med hund i Georgien heller (om du inte redan vet). I en del länder är vissa hundraser förbjudna, på vissa ställen krävs munkorg på alla offentliga platser osv. Alla hyresvärdar tar inte emot hundar, det kanske inte finns vettiga veterinärer. Kolla även upp hundens försäkring! De flesta svenska försäkringsbolag har avtal som gäller inom EU, Norge och Schweitz men knappast Georgien. Det innebär även att du kan få svårt att nyförsäkra hunden när ni är tillbaks i Sverige. Mycket att tänka på! Jag är lite nyfiken, får jag erkänna, vad ska du göra i Georgien? (Jag vet, absolut en privatsak som inte hör hit, men nyfiken i en strut… :-P )
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Om jag fattar det rätt är det inte karantänkrav (om inget går snett). Jag skulle nog ta med hunden. Ett år av en hunds förväntade livstid är ganska mycket.
#8 Loona, det där med försäkringan, innebär det att hunden liksom blir avförsäkrad om man för ut den EU? Jag menar, även om försäkringen inte gäller i Georgien, men man fortsätter att betala premien, borde inte försäkringen gälla som vanligt när man kommer hem då?
#9, Jag TROR att försäkringen fortfarande gäller, om man betalat premien under tiden, men det är nog bäst att kolla med försäkringsbolaget.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Sorry för frånvaro.
Jag har funderat till och från och blir förmodligen kvar längre. Har bestämt mig för att ta hit henne. Min mamma ska ta henne till veterinär för att fixa pass och rabiesspruta.
Den nuvarande planen är att mamma kör henne till Arlanda, skickar henne till typ Boryspil eller liknande där jag "hämtar ut" och sen checkar in henne till Tbilisi där jag bor som är slutdestinationen. Eller att jag helt enkelt åker hem i typ februari när allt är klart och tar med henne. Problemet är att hundvakterna varit lite generösa med mat vilket lett till att hon väger typ 1 kg för mycket nu…😇 Alltså kommer den totala vikten på henne och en bur bli mer än 8.0 kg, kanske runt 9 kg. Vågar inte chansa…Så hon kan inte åka i kabinen. Min fråga är iaf hur det rent praktiskt går till när hund åker som last utanför kabinen? Vart checkar man då in hunden? Om hon skickas ensam mellan sthlm och typ Ukraina, vart hämtar man ut henne på flygplatsen då??
Känns som jag börjar få lite koll på papper och sprutor nu. Har börjat fundera på nästa problem, hur kan man undvika alla dessa gatuhundar? Runt mitt lägenhetshus är det flera stycken som håller till. Jag funderar allvarligt på att köpa en barnvagn och köra henne i tills jag kommer till lite mer centrala gator med färre gatuhundar. Dock finns dem överallt…på centralaste gatan här i Tbilisi är det ett gäng som håller till. Tur jag bor i Tbilisi iaf. Det är massor av hemlösa hundar här men i byarna utanför är det om möjligt värre. Dessutom verkar det som att dem flesta hemlösa hundarna är vaccinerade för dem har lappar i öronen. Man kan ju hoppas åtminstone…tur min lilla gullis kommer få rabiesvaccination och ett par till vaccinationer + grundvaccinerad med Nobivac DHPPI. Jag har sett flera tanter med fluffiga vita småhundar gå omkring så omöjligt kan det ju inte vara att ha hund här. Jag vill bara i största möjliga mån undvika att någon främmande gatuhund springer fram till henne och slickar eller i värsta fall bits. Jag är ovaccinerad mot rabies och vill inte behöva gå emellan och schasa bort och riskera att bli biten. :/ Jag tror jag kör med barnvagnen och att rasta under tiden det är ljust ute även om det innebär tidiga morgnar. Det som är bra med barnvagnen är ju också att då kan inga påflugna hundar komma åt henne och jag kan bara köra vidare utan att behöva försöka schasa bort. Blir en jobbig situation om jag ska ta upp henne i famnen när en gatuhund kommer nära och ha den hoppandes och hängandes på mig. Nu känner jag bara ”vad fasen har jag gett mig in på!”. Det känns inte bättre när jag tänker på alla stora aggressiva bjässar som några grabbar brukar gå omkring med på nätterna och kvällarna. Jag höll på att kissa på mig första gången jag såg en sån hund. Det måste vara kavkazskaja ovtjarkablandisar eller liknande för dessa hundar är verkligen groteskt stora och dessutom ouppfostrade och jag är förvånad att jag ännu inte bevittnat någon olycka när att killarna knappt kan hålla hundarna när dem rycker. Jaja nästa gång jag ser någon som går med hund i koppel (undantagsvis monsterhundarna…) ska jag försöka fråga om råd hur dem sköter mötena med gatuhundar rent praktiskt. Man känner sig superelak som varje dag ser hemlösa halta hundar som knappt har mat samtidigt som själv planerar inköp av barnvagn till sin egna hund. :/ Men vad sjutton ska man göra. Situationen blir ju varken bättre eller sämre för dem hemlösa hundarna. Någon med idéer?
#12 Vattenspruta eller annat harmlöst kanske kan avskräcka dem lite?
Om du vill hjälpa finns det kanske någon organisation på plats?🙂