Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2650 ggr
frijoh
0

Hur ser en "vanlig" dag ut?

Ja, hur ser en s.k vanlig dag ut för era hundar?:) Skriv gärna ras och ålder också.

Kirnzy
2

Jag går ut med honom 3-4 timmar om dagen, ibland följer han med på en extra joggingtur eller cykeltur på en timme, försöker träna något med honom ca 30-60 minuter per dag (men han är omöjlig att träna med), en del enkla trix ibland och massor med mys :) Det är en chinese crested på snart 7 år.

Fisherling
0

Tinja väcker mig på morgonen. Vi busar, myser i j sen går jag upp och ger henne mat innan jag äter frukost med pappa. Första promenaden blir en i skogen på 1-3 timmar, beror på väder och humör. Detta med olika aktiviteter inblandade, så som apportering, tricks, parkour, uppletande och godissök. Sen chillar vi, hon sover alt. leker med Benji om jag har honom hemma medan jag jobbar med att rita. Jag äter lunch, rastar hundarna. På eftermiddagen kan jag ha ett träningspass, allt från riktig träning i agility/lydnad till lite tricks och skoj-övningar hemma. Sedan är det chill innan kvällsrastningen. Vissa dagar gör vi nästan ingenting, andra dagar är heldagar med träning som typ brukssök eller jaktapportering, andra dagar kanske vi hänger med vänner hela dagen och då räcker det. Vi varierar. Väver även in dagar med friskvård. Under högsäsong i tävlandet hamnar mest fokus på agility och då är det extra noga med friskvård, utevistelse, vila och träning. Bra variation är viktigt. Tinja är en Australian Shepherd på 2,5 år.

Changrila
0

En långpromenad per dag (åtminstone 1 1/2 timme inkl en hel del lösspring), 3-4 rastningar varav en är något längre. Några gånger i veckan tränar vi rallylydnad eller något annat kul. Hundarna äter frukost, lunch och middag. Båda barfas eller ges en blandning av olika färskfoder. Inomhus sover de i soffa eller säng, rör sig inte många millimeter. Jag sitter gärna hos dem med laptop eller iPad och myser lite då. Nätterna spenderar vi i en stor, trasslig hög i min säng. De kan vara ensamma vid behov men är för tillfället sällan ensamma mer än 1-2 timmar per dag. Jag försöker lämna dem lite regelbundet så att de ser det som något konstigt när jag sedan kommer vara tvungen att göra det.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

swapp
0

Mops, 5 år.

Vi stiger upp någon gång mellan 8.00 och 9.30.
Han får kissa på baksidan, sen in och äta frukost. Efter ett tag går han på morgonpromenad, oftast runt 15 min, men ibland längre, då blir det typ 30 min.
Han kommer in och tar det lugnt ett tag medan jag äter frukost. Sen brukar jag visitera honom, tvätta nosvecket och eventuellt slipa klor. Kanske göra lite tricks och godissök i huset. När han varit vaken i 3 timmar från det att vi steg upp brukar han vila mellan 2 och 4 timmar.
Sen blir det promenad igen, ofta kör vi ut honom med bilen till ett roligare ställe och går i ca 1 timme med lite godissök och hoppa upp på stenar inblandat. Men om det inte går att ta bilen så blir det en runda där vi bor på ca 20 min. (varken hunden eller jag gillar att promenera där vi bor)
Sen går han mest och väntar på att få sin middag, och den får han mellan 18.00-19.30. På kvällen går han sen mest runt och är nära oss. Ibland leker han med ett gosedjur. Det blir även godissök i huset igen.
Till sist ut och kvälls-kissa (på baksidan oftast), men ibland tar vi en promenad istället, en kort en, ca 10-15 min.
Går och lägger sig gör han vid 22-23 tiden.

JoannaLi
0

Labrador, 4 år. 

Vardag, med extremt mycket skola (jag tror inte att jag har en enda sådan här dag under terminen. Vanligtvis kan man plocka bort lektioner både före och efter lunchrastning, så då är han med mig på rummet. Det här är liksom "the template" för hur dagar ser ut, och sen varieras varje dag. T.ex. har jag inga lektioner på eftermiddagen så aktiveras han där, etc.): 

Upp vid 5. Rastning till 7:30 ungefär. 

7:30-11:45. Hundgård. 

11:45-12:20. Rastning. 

12:20-15:50. Hundgård. 

15:50-16:10. Rastning. 

16:10-16:40. Ensam på rummet för mattes middag. 

16:40-17:45. Vila medan matte pluggar. 

17:45-19:45. Träning/aktivering (ej på vilodagar)

20:00-20:30. Ensam på rummet. 

21:00. Nighttime!

Isalel
0

Terrier Brasileiro snart 2 år Zelda avskyr att gå upp på morgonen så runt 08.00 så tvingar sambon ut henne på tomten en stund, sen lägger hon sig och sover igen tills hon följer med husse till jobbet. På väg till husses jobb blir det ca 15 min promenad, följt av lite godissök på plats på jobbet. När butiken öppnar går hon ner och lägger sig på lagret och bäddar ner sig och sover till lunch. Då blir det en kvart promenad och mysa med husse en halvtimme. Ett par timmar till hämtar jag henne på jobbet och åker hem, äldsta sonen släpper ut henne på tomten medan jag hämtar de andra barnen på fritids. Sen dröjer det fram mot 19-20 tiden innan det blir en lite längre kvällspromenad, 45 min-1,5 timme. Sen ut på tomten igen det sista hon gör innan vi lägger oss. Blir mycket bus som aktivitet med barnen under vardagarna och lite mer promenader och längre aktiviteter under helgen.

[kinjelooo]
1

Vill bara börja med att jag är så avis på er som kan börja dagen med 1-3h promenad 😍 

Jag är student och min hund är en  morgontrött (som tur är) amstaffmix på 2 år. 

Vi går upp mellan 6:30 och 7:30 - rastning på 15min

Sen följer frukost och mys i soffan tills jag måste åka till skolan 8:20 - 9:20

Ensam hemma till ca kl. 13

Långpromenad på 1.5-2 timmar efter lunchen med antingen parkour, drag eller viktmanschetter

Mys i soffan fram tills rastning och middag ca kl.18 och då är det också lydnads/nose work/trixträning utomhus på sommaren och inomhus på vintern

kl.23 sista kiss innan  sovdags

Misterfox
0

Lite olika beroende på vart matte jobbar, på djurparken får han tyvärr inte hänga med, men är varmt välkommen till mjölkgården! Så en vanlig vardag på mjölkgården ser ungefär ut så här: Upp kl.05.00 för frukost utspritt på tomten. Sedan promenad/åka kollektivt till pendelplatsen. Cykla ca 2 km med Fox i dragläge (rastad sen tidigare). In i lagårn ca. kl. 07.00 för att hälsa på ev. kollegor samt slicka upp skvätt mjölk. Sedan är han antingen med mig ute o fixar eller inne i skötargångarna, annars lägger han sig i ett rum vid mjölktanken och sover. Kl 13.00 rastas utanför lagårn, brukar gå en 30 min promenad + träna på nån åker om vädret tillåter, annars kan vi träna inne i lagårn, finns en del stora, bra ytor där med. Kl. 16.00 cyklar vi hem samma väg, tar oss kollektivt hem och är framme ca 17.30. Kvällsmat runt 19.00 då vi brukar träna lite vad som helst som kan behövas. Tar det lungt fram till 21-22.00 då han kvällskissar och går o lägger oss.

Misterfox
0

Lite olika beroende på vart matte jobbar, på djurparken får han tyvärr inte hänga med, men är varmt välkommen till mjölkgården! Så en vanlig vardag på mjölkgården ser ungefär ut så här: Upp kl.05.00 för frukost utspritt på tomten. Sedan promenad/åka kollektivt till pendelplatsen. Cykla ca 2 km med Fox i dragläge (rastad sen tidigare). In i lagårn ca. kl. 07.00 för att hälsa på ev. kollegor samt slicka upp skvätt mjölk. Sedan är han antingen med mig ute o fixar eller inne i skötargångarna, annars lägger han sig i ett rum vid mjölktanken och sover. Kl 13.00 rastas utanför lagårn, brukar gå en 30 min promenad + träna på nån åker om vädret tillåter, annars kan vi träna inne i lagårn, finns en del stora, bra ytor där med. Kl. 16.00 cyklar vi hem samma väg, tar oss kollektivt hem och är framme ca 17.30. Kvällsmat runt 19.00 då vi brukar träna lite vad som helst som kan behövas. Tar det lungt fram till 21-22.00 då han kvällskissar och går o lägger oss.

frijoh
0

Kul att läsa vad ni gör med era vovvar! :D

Hornslandet
0

Lite dryga 14 månader gammal.

Upp runt 06-08 beroende på dag, men snitt ~07

Promenad 45-50 min.

Jobbar jag hemma vilar han bredvid mig till lunch, ca 12. Då tar vi en halvtimmes promenad, eller ibland tar bilen ut till nån skogsdunge om jag kör långlunch. Äter lunch. Han vilar sen bredvid mig till ca 17 ca då vi tar nästa promenad. Ibland åker jag iväg till byggen för att kolla på nått för mitt jobb. Antingen får han då stanna hemma den stunden, om jag har rastat honom innan. Eller så får han hänga med och sitta i bilen så rastar vi i samband med det hela.

På kvällen beroende på dag så tränar vi tex lydnad i kurs/grupp, går ut på promenad med en kompis, springer lite tillsammans osv. Dvs, majoriteten av "träning" sker på kvällstid. Ibland byter jag ut långpromenaden på morgonen mot en kortare+ någon slags enklare sökövning inomhus (eukalyptys-sök nu på sistone!). Detta särskilt när det är riktigt skitväder. Han struntar i vädret, det är för min skull isf.. :P

De dagar jag inte jobbar hemma är han hos hundvakt mellan 08-ish och 16-17tiden. Där är det korta rastningar och sällskap som gäller. På sommaren trädgårdshäng.

Sista rastningen 22-23 nångång, sen sänggång.

[IdaSoren]
0

Jag skriver uppsats just nu och sambon ska snart påbörja sitt eget projekt så väldigt ofta är vi båda hemma med Jackie hela dagarna. Vi brukar ändå försöka lämna henne ensam då och då för att hon ska vara van vid det, exempelvis åker vi båda och storhandlar eller går ut och äter middag eller liknande.

Jackie brukar sova till typ 8, då går sambon ut med henne. In och äta frukost, vila fram till 11-12 ungefär. Då går vi oftast en skogspromenad på minst 1 h där hon får nosa och vara hund, typ. Vila fram till middag vid ungefär 16, sedan ut igen efter det och då lägger vi ofta in någon form av träning. Kan vara lydnadspass, miljöträning etc. så det styr hur lång denna promenad blir men ca 1 h den också. Sista rastningen för kvällen brukar bli kring 22-23. Utöver detta gör vi saker inomhus också: myser, leker, tränar på tricks eller sökövningar exempelvis.

Spår och andra "större" grejer brukar vi ta på helgerna och då blir det på dagen när det är ljust. Detsamma gäller typ långa utflykter då vi tar bilen till någon skog eller så. Då gör vi inte så mycket annat än rastningar under resten av den dagen.

Golden, ca 3 år.