Nyår & djur
Ja nu är det snart dags för årets sista dag. Hur man ser på denna dag är så olika. Festligheter, gemenskap, firande. Raketer & smällare för att fira årsskiftet. 3 rätters middag, champagne. Visst låter det härligt? För andra betyder nyår ångest, skräck, illamående. Vi som har djur som blir så rädda så man inte vet om de överlever natten.. jag är en utav dom. Min älskade Dexter lider av posttraumatisk stress. Jo det finns även på djur. Efter konsultation med olika veterinärer & alla säger samma sak. Nu börjar vårt helvetet. Inte bara nyår. Utan veckor därefter när Dexter kommer vara rädd för alla ljud i omgivningen. Vi kommer fly. Han går på lugnande för att ens ha en chans att ta sig igenom nyår. Mina barn på 10 år samt 5 år har aldrig fått uppleva ett riktigt Nyår, får inte ha leksaker med för höga ljud. Vi har fått ändra vårat liv drastiskt för att vi fick hem en hund med ett mörkt förflutet. För att människor inte kan hålla sig till lagarna. Det är förbjudet att smälla raketer & smällare annat på nyår. Om man inte har tillstånd från polis och kommun. i våras slängde tonåringar smällare mot oss.. då trodde jag Dexter skulle dö. Nu kommer jag ta min hund & alla kaniner & fly. Men bara för att nyår är över är inte helvetet det.. Jag önskar att de som bestämde kunde se vad detta gör mot våra djur. Ja inte bara djur. Barn, äldre, naturen. Jag ser inte många fördelar med att skjuta upp skit i luften. Jag är tacksam att vi har en stuga på en ö för alla har stor respekt för djur & natur. Vi kan åka iväg. Alla kan inte. Hoppas ni alla får ett bra nyår.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Sant. Har man inte nån tillflyktsort kan det bli väldigt dyrt och besvärligt att ordna något.
Jag är numera för raketförbud. Det får räcka med kommunens uppskjutning som ju faktiskt är tidsbegränsad. Detta efter att jag förra året sett med egna ögon hur en grupp unga män (typ studenter) sköt raketer längs med marken på en stor parkering där det går mycket folk. De hade t.o.m. konstruerat en ramp så de kunde rikta raketerna. Senare läste jag att detta har blivit vanligt.
Det har ballat ur och är farligt för både djur och människor. Dags att sätta P. Lite synd, för om folk kunde sköta sig skulle man ju kunna tänka sig att man fick skjuta bara under typ en timme och på bestämda platser.
Lycka till alla ni som har skotträdda hundar!

Här är en till som precis hämtat ut lugnande till hunden för att vi ska klara nyår. Under stpra delar av december och lpngt in i januari kan vi inte gå ut. Minsta smäll och min hund flyr. Eftet nyår är vi pp botten totalt och har en lång bit upp innan vi kan ha en normal vardag. Hunden blir rädd för alla skarpa ljud. Allt från bildörrar till hammarslag. Allt som ena liknar en smäll. Jag har haft tur som jobbat nyårsnatten ute på arlanda, och har alltid haft lov av min chef att ha hunden med den natten. På så vis har vi i alla fall klarat den värsta smällfesten. Tyvärr smäller det ju i flera veckor både innan och efter nyårsafton… I år har vi flyttat och bor inte längre o stockholm. Nackdelen är att jag inte kan vara på jobbet på arlanda. Fördelen är att det inte alls smäller på samma vis där vi bor nu, trots att vi bor mitt i stan. En smällare har vi hört till idag.

efter att ha haft en hund tidigare som varit så rädd för smällare & raketer att han försökte krypa under bilar första nyåret, så är jag otroligt tacksam att ha en hund som inte behöver uppleva den stressen igen, utan han verkar tack & lov inte bry sej speciellt mycket av det ständiga smällandet
You can't spell Bitchy without Itchy
Vi flyr långt ut på landet i år, hyr en enslig stuga, jag är så less på att barrikadera oss i lägenheten medan raketerna viner utanför i flera dygn. Nu är inte mina hundar vettskrämda, men den ena reagerar lite och jag vill inte riskera att det byggs på.
Inga av mina djur är rädda för fyrverkerier men jag är uppvuxen med hundar som fick drogas och en katt som tog skydd nere i källaren.
Finns absolut inget bra som kommer utav fyrverkerier, de skadar vilda djur som inte kan gömma sig. Korna när de mals ner skräp i deras mat. Fåglar som inte kan fly undan för de smäller åt alla håll och kanter.
De äldre på boendet som tror det blivit krig.
Fattar inte att det inte blir mer bränder. Raketerna måste ju kunna landa på tak, på balkonger där det kan finns mycket brännbart o.s.v.
Jo, jag fattar att om de skjuts rakt upp är det inte längre något som brinner när de trillar ner igen, men folk misslyckas ju så de går både kors och tvärs, plus idioterna som skjuter horisontellt med vilje.
Inga av mina hundar är rädda MEN tyvärr har vi idioter i staden jag bor i som kastar smällare på folk som går med hundar så jag tar det säkra före det osäkra. Senast igår kastade en grupp idioter smällare bakom mig och min äldre hund. 😡
Just nu åker vi iväg på dagen för att ta en riktigt lång promenad så hundarna bara kan kissa av sig på kvällen, nu under Nyårsnatten har vi hyrt hundhallen några timmar och ska åka runt lite med bilen när folk smäller som värst. 😕
- Nederlandse Kooikerhondje -
Mitt hjärta brister av era inlägg. Undrar hur många som mår dåligt vs bra under nyår. Om man räknar in alla levande varelser och Inte bara våra husdjur. Men som jag hört en sa, uppfostra era hundar att inte vara rädda. Jag hoppas att det inte blir några dödsfall i år pga stress & rädsla hos våra älskade fyrbenta.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Sigge är jätte rädd. När det small under en promenad förra året, reagerade han med att lägga sig på rygg. Han skakar i hela kroppen när det smäller och han har blivit mörkrädd. Man får inte avvika från den vanliga rastningsrutten, han tar inte ett steg åt ett annat håll och det går i rask takt. Hör han något utifrån när vi är hemma så kutar han upp och söker tröst. Tyvärr så är det ju så att ungdomar häromkring har gjort det till en sport, att skjuta smällare där det blir extra resonans och just när hund med ägare kommer gåendes
Vi blev attackerade utav tonåringar med smällare i våras. Min man såg allting & vilka det var. Han sa till både dom & deras mor att det är förbjudet & att det blir polisanmälan. Och polisanmälan blev det. Tonåringarna blev rädda för stunden när min man på 195 cm skällde ut dom, men Dexter förstörd för resten av hans liv. Man måste sätta ner foten. Jag som även driver hunddagis känner ett xtra ansvar att regler & lagar ska följas
…………………………………..
Känner med er allihopa. Har inte haft skotträdda djur själv förutom en åskrädd cavalier när jag var liten. Han hade säkert varit rädd för raketer också, men det var inte så mkt sånt. Han sprang och gömde sig bakom toa, kröp upp där vid kröken och låg där och pep. Det märkliga var att när det var över sov han en sväng och sen var han som vanligt. Nu när man läser så mycket om vilket trauma det kan vara undrar jag lite över det.
Hade en schäfer som var rädd för raketer. Det var riktig jobbigt varje nyår. Min cavalier som jag har nu är inte rädd och inte mina katter heller. Men man tänker på det varje år.
Hur gick det för er? Här ute vid stugan var det knäpptyst. Dexter sov igenom tolvslaget som vilken natt som.
…………………………………..
Här smällde det mycket, men hunden sov ändå.
Det gick jättebra! Vi var ute på en kort promenad vid 17:30 och då hade folk redan börjat smälla?! Vovven vinklade inte ett öra:) Sedan när vi gick hem var det någon som smällde precis vid huset vi gick förbi, både jag och vovven blev förvånade, men han släppte det direkt! Jag är EXTREMT kvällstrött så vi gick och lade oss vid 10:20, och jag vaknade vid tolvslaget för jävlar vad det dundrade (tätbebyggt område), men vovven sov vidare!
Vilken tur för er att ha så trygga hundar. Vår förra var det. #15 om min hund hade varit med om er promenad hade jag fått köra in han till djursjukhuset. Om han överlevt. Han fick total panik på fm då de jagade sjöfågel på andra sidan ön. Är en stor ö. Hördes bara svagt. Men räckte.
…………………………………..
Ute i stugan på landet, men det smälldes lite ändå från närliggande stugor. Kollade på film och lite nyår på skansen vid tolvslaget, min unghund var ganska trött vid det laget. Han var halv-vaken, ibland när det smällde så tittade han upp, eller ja, första 3-4 gångerna. Sen låg han kvar och sov vidare. Smällde ett par raketer 150m bort eller så när vi var ute på kvällspromenaden. De tittade han till på, men inte mer vad jag kunde märka.
Vi var på landet, fast det ligger en del hus runt omkring så några smällar blev det när vi var ute på promenad kring 18. Chester blev jätterädd, drog hårt i kopplet för att komma hem och när vi väl var hemma satt han och flämtade och skakade. Sedan fick han vara på sin fäll i sovrummet med ångestdämpande musik för hundar på hög volym. Då blev han lugn, dock var själva tolvslaget läskigt för hans del men han lugnade sig. Varför varför varför smäller folk fyrverkerier, alltså jag förstår verkligen inte?
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Här gick det ändå helt okej.
Vi passade på att ta en sista kiss i den lilla paus som brukar komma i smällandet vid ~23:00, smällde givetvis några raketer i närheten men hunden lyckades ändå kissa och bajsa fast han grät av rädsla.
Inne bäddade jag i badrummet så stängde jag in mig där med vovve medans husse drog upp ljudet på tv:n under tolvslaget och en stund därefter.
Funkade riktigt bra, det gör vi om nästa år igen.
// Harley
Jag kom knappt hem med djuren förrän vi hörde smällare. Så in med Dexter & ge lugnande. Så promenader i samhället är uteslutet på länge.
…………………………………..
Så underbart vi hade det! Trots en halvmil till närmaste by hörde vi dock lite avlägsna knallar precis vid tolvslaget - ingen fara, hunden noterade dem men somnade om. Ska definitivt hyra stuga/ta in på hotell fler år! Tyvärr är det inte slut än på långa vägar där vi bor, smäller nog en vecka till eller så…
Har ni läst om hästen Donna? Det måst ju ändå rimligtvis ha varit på landet.
Varning för otäck bild på fejan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nyarsraketer-skramde-hasten-donna-till-dods
https://www.facebook.com/klaus.lodders?hc_ref=ART1ARtDDMK3OkaxtK-wTFuTJ2rS8FEzKEv0zD_VH0O0y5i_rZUeKUGYXIhSjQJgVg8&fref=nf
Fy. Detta händer väl varje år att något djur för under nyår pga stress, rädsla. Dessa raketer & smällare… Är så tacksam att vi kunde åka iväg. Min Dexter skulle inte fixa ett nyår " på riktigt " . O vill inte att han ska bli en notis i tidningen att hund dog av skräck.
…………………………………..
I år var det flera. Ett föl på Gotland också.😕
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/jeanettes-fol-skramdes-av-fyrverkerierna-jag.htm
Taxen Signe o familjen hamnade i ett ljudligt bröllopsfirande för några somrar sen, då vi bodde på ett motell. Vi hade missat info o receptionen hade missat att meddela att det skulle vara raketer vid midnatt. Kl 24 trodde vi det var krig. Det smattrade o lät förskräckligt på ett stort grönområde utanför oss. Hunden hölls under sängen o var otroligt rädd. Jag fick ligga med henne under sängen. Efter det så har vi en pärs varje nyår o även påsk ibland. Tänker alltid på var vi ska vara o har radion på o helst inga fönster i närheten. Förstår mycket väl att djur skräms till döds.
Våra hundar klarar av fyrverkerier utan större problem men vi har haft en hund som vart som du beskriver ts 🥵 Vi fick varje år åka ut på landet där vi vet om inte smäller. Vi köper tomtebloss och himmelslyktor det tycker jag räcker.
Jag hoppas väl att det blir mindre o mindre fyrverkerier iaf dessa som bara smäller, jag vet om att dom försöker ta fram mer tysta fyrverkerier man får hoppas att dom lyckas med det. Sen hörde jag på radion om lasershow som dom hade i Lidköping tror jag det skulle vara fint om kommunerna hackar på det för det är mer snällt mot alla även miljön :) Vi stanna hemma nyktra nyåret såg på fyrverkerier o visst är det fint på håll ;)
Har väldiga turen att ha 3 hundar som är skottfasta. En 7 år, en 3 år och en 5 månader. Dom tittar upp ibland men sover snart vidare.