Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1278 ggr
jultor
0

Röntga under löp

Jag har hört att man inte ska röntga tiken då dom löper pga att det kan ge ett felaktigt resultat, men om det verkligen spelar så stor roll hur lång tid efter löpet ska man röntga då?

Elsis matte
0

Röntga vad? Det finns ingen generell påverkan av löp på alla kroppens organ. Men de kan bli lite lösare i lederna under löp, så det är inte ultimat för att kolla ledstatus.

jultor
0

Oj hahah, kanske ska skriva vad för röntgen 😂 Jag menar ju HD röntgen 😉

[Forest]
0

2 jag har hört samma, men det bör veterinären kunna avgöra :)  Vad sa din veterinär?

[Nalle-]
0

Jag sökte lite snabbt på "röntga höfter under löp" och fick lite olika resultat, bland annat att höfter och bäcken kan vara "lösare" på tikar under löp. Jag har dock hanhund själv och är inte vidare insatt, utan skulle prata med min veterinär :) Lycka till!

jultor
0

#3 Det är ganska nyss jag fått höra det och inte hunnit prata med veterinären något ännu, men det ska jag göra! :) #4 Jo sökte också, men såg inte riktigt hur länge efter löpet man skulle vänta och vissa sa att det inte skulle spela någon roll. Ja, jag får prata med veterinären :)

[Nalle-]
0

#5, Där jag läste stod det minst 1 månad innan och 2 månader efter, men vet inte hur tillförlitlig källa det var 😎