Knöl/bula på hunden
Jag har en 7 månader gammal tysk schäfer men en bula eller böld, vad man än ska kalla det. Jag upptäckte den för ett par dagar sedan. Från början trodde jag att det var en fästing men när jag tittade närmare så insåg jag att det inte var fallet. Jag läste lite på webben och kom fram till att det säkert bara var någon finne eller liknande. Men nu har den blivit större och verkar inte gå bort. Jag har desinfekterat det men det verkar inte göra en så stor skillnad. Jag vet inte om det är en inflammerad hårsäck eller något farligt. Han tycker desseutom inte om när man rör vid den. Vad tror ni det är? Borde jag ta honom till veterinären eller ska jag bara vänta och se om den försvinner? Tack i förhand
Ta honom till veterinären för undersökning.
Googla på bilder av histocytom hund. Det är vanligt hos unga hundar och för det mesta ofarligt och det är vanligt att de försvinner av sig självt. Kopierar ur länken nedan:
- Histiocytom – är en särskild typ av godartad, okontrollerad cellväxt i huden. Den uppkommer snabbt och kan bli någon-några centimeter stor på bara några veckor. Histiocytom påvisas vanligtvis hos unga hundar, under tre år, och brukar tillbakabildas av sig själva inom några månader…
Diagnos
I samband med den kliniska undersökningen tar veterinären ofta ut prov från knölen med hjälp av kanyl (s k finnålsaspirat) och undersöker detta i mikroskop. Beroende på hundens temperament och knölens lokalisation kan man behöva ge hunden en lugnande spruta inför provtagningen, men oftast görs det utan. I en del fall tas vävnadsprov (biopsi) alternativt opereras hela knölen bort och analyseras i sin helhet. Sådana ingrepp görs under narkos eller med lugnande medel och lokalbedövning.
https://www.anicura.se/fakta-och-rad/hund/godartade-knolar-i-huden-hos-hund/