Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 733 ggr
angelicah02
0

Hunden VÄGRAR gå

Jag är hundvakt just nu åt en liten amstaff blandning, runt 3-4 år, en hona. Hon har varit hos mig förut några gånger och verkar trivas bra. Men så fort vi kommer utanför dörren och börjar gå åt ett håll som inte är åt hundrasthagens håll så TVÄRSTANNAR hon. Drar jag för hårt så åker halsbandet av. Hade gärna haft sele men eftersom dom inte hade med sig det så är inte det ett alternativ. Jag kan dra henne medans hon sitter ner på asfalten men hon bryr sig inte. Jag har lockat med godis en gång - funkar inte. Jag har ställt mig vid henne och sagt med sträng röst ”nu går vi” - hjälper inte. Jag har hällt kopplet sträckt och väntat på att hon ska komma - går inte. Jag var burit henne en bit och sen satt mer henne för att fortsätta - går inte. Ve tomte vad jag mer kan prova? Har läst massa trådar nu och fått massa tips men verkligen INGET funkar! När man går ut från hundrasthagen för att sen gå ett annat håll än hemmåt så stannar hon, och efter att ha försökt få med henne i 50 minuter (?!) så ger jag liksom upp. Vet att man inte ska det men de är så pinsamt när alla människor går förbi och dom tittar konstigt när man rycker i hunden? Man känner sig så elak :/ HJÄLP SNÄLLA! //Tjej som behöver akut hjälp med promenaderna!

angelicah02
0
Majken!
2

Sätt på hunden ett halsband som inte åker över huvudet, sedan drar du med dig den. Varken mer eller mindre.

tiger tok
1

Antar att hunden tycker det är kul att vara i rasthagen? Gör vägen åt ett annat kul också! Gillar hunden mat? För då kan den ju få sin mat när det har gått något/några steg med dig åt det motsatta hållet från rasthagen, och sedan ökar du gradvis längden innan belöning och sedan minskar du belöningen.

tiger tok
0

Antar att hunden tycker det är kul att vara i rasthagen? Gör vägen åt ett annat kul också! Gillar hunden mat? För då kan den ju få sin mat när det har gått något/några steg med dig åt det motsatta hållet från rasthagen, och sedan ökar du gradvis längden innan belöning och sedan minskar du belöningen.

Hornslandet
0

Håller med #2 här. Min erfarenhet var att det hjälpte nån enstaka gång att locka, sen dög inte godiset eller annat längre. Kan bli en situation där de sjutton fattar att de får en belöning efter de har vägrat också tror jag. Jag tog på en sele på min valp nät han gjorde så ett tag, och bara gick. Ganska fort lärde han sig att man får lov att hänga med.

angelicah02
0

Tacl för all hjälp! #2 #3 och #5. Har som sagt dragit massor ( mer än 30 min) men hon ger verkligen inte upp!

Tant Grön
0

Det kan inte vara något fel på henne? Min pappa hade en hund som fick fel på hjärtat. Då ville den knappt gå. Har du pratat med ägaren? Går hon i normal takt till rasthagen? Om hon gör det, så skulle jag inte gå dit. När hon sätter sig och vägrar gå dit du vill, så skulle jag gå hem med henne igen. Göra så tills hon gick dit du bestämde. D.v.s. aldrig mer rasthagen om hon inte går dit du vill. Om hon börjar gå åt det håll du vill, så kan du ju ta en omväg som slutar vid rasthagen.

Tant Grön
0

Kom att tänka på att jag en gång hade en granne med en hund som inte orkade gå ibland. Hon hade med sig en liten barnvagn som hon då lade hunden i och körde den tills den ville gå igen. 😃🐶

Elsis matte
0

Hur länge ska du vara hundvakt då? Om det bara är tillfälligt så skulle jag nöja mig med promenader fram och tillbaka till rastgården, ingen vits att tjafsa med en hund man bara passar. Om du ska vara dagmatte en längre tid skulle jag också satsa på att nu till en början bara gå dit. Men samtidigt jobba på tilliten och samarbete dagligen för att på sikt kunna gå som du vill. Vad säger hundens ägare, har hen något tips?

hemul
0

Ja, är det för kort tid skulle jag också strunta i det och bära eller släpa hunden.

Men annars, prova att låta alla vägar leda till rashagen ett tag. D.v.s. gå längre och längre omvägar för att komma dit, första gångerna kanske bara gå i en liten båge. Sen när hunden fattat att den kommer till rasthagen till slut kan du skita i att gå dit ibland. 😃