Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8128 ggr
Wwsio
0

Varför slickar hundar

Vad är anledningen till att hundar slickar på människor? Min vuxna hund slickar bara på mig när han har saknat mig, typ när jag har varit borta en vecka. Det är dom enda tillfällena han har slickat mig. Jag låter honom slicka mig, eftersom jag vill att han ska kunna bete sig naturligt och kommunicera på sitt sätt. Han slickar mig inte på nåot särskilt ställe, men alltid på ansiktet. Vad beror det på?

JoannaLi
0

Det är ett hälsningsbeteende, skulle jag säga. Eventuellt ett "fjäsk"-beteende, iom att du isolerat honom från dig (i att du lämnat honom och åkt iväg), vilket kan utläsas som ett bestraffande beteende, som han vill undvika. Men främst skulle jag bara sagt att det är ett större hälsningsbeteende, dvs som bara visas när ni varit ifrån varann länge :)

hemul
1

Håller med. Men tror faktiskt det kan vara ett, ja, ömhetsbevis också. Har ivf haft en hund som pussades på det viset. Han gjorde det aldrig som hälsning, slickade över huvud taget inte. Men ibland om man hade en riktigt lång och lugn kelstund kunde han nosa försiktigt på munnen och sen kom bara tungspetsen ut, en gång. Inget slafs och slickande. Ja, som en riktig  puss.

[AnimeV4]
0

Knut kan vara väldigt slickig ibland, men det är inte intensivt så jag uppfattar det som lite gos. Håller han på för mycket säger jag att det räcker bara.

Slickningar (mest i luften?) kan väl även vara en lugnande signal?

Fransu
0

Vår storpudel han slicka en lite försiktigt på handen om man klappar honom. Det känns som han vill klappa tillbaka.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[AnimeV4]
0

#4 Knut brukar sätta tassen på mig (oftast armen) och slicka på handen när jag klappar, så det kanske stämmer! De vill vara goa, liksom😃

Jojaton
0

När jag kliar Sam på magen brukar han ofta slicka mig på armen - då jag ser det som att han visar uppskattning och kärlek tillbaka liksom.

Johanna - Instagram

Hanna.siri.saijo.
0

Min tik och hane slickar alltid på oss i familjen som tokiga. Om jag ville skulle jag kunna lägga mig ner och låta dem slicka igenom hela min kropp. Tycker att det är jättekonstigt att de slickas så mycket. Tiken brukar bli småsur om hon inte får slickas. Då brukar hon gå iväg och lägga sig i korgen.

[134643]
2

Hade en whippet som aldrig slickades, förutom när jag hade masserat honom. När jag var klar slickade han alltid mina händer. Jag tror att jag tog det som ett tack helt enkelt haha.

Basunen
0

Vår hund är en slickoman. Några lugna slick tycker jag är mysigt. Men om han får lov o slicka i ansiktet så går han bananas. Jag brukar inte uppmuntra honom till det, tycker han stressar upp sig, att vi bekräftar att han måste fjäska. Husse däremot uppmuntrar gärna detta intensiva ansiktshångel och fjäskande….

Lilahnee
0

Lugnt slickande tror jag är ett ömhetsbevis. Men blir slickande intensivt och maniskt tror jag ärligt talat att det är ett stressbeteende. Finns ju många hundar som börjar slicka maniskt och sedan övergår i juckande.

hemul
0

Ja, eller fjäskande.