Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2736 ggr
Vinternos
0

Torra öronspetsar - foderrelaterat?

Hej! En av hundarna har under en längre tid haft lite torra öronspetsar, något hon egentligen inte hade sen början när hon kom ifrån uppfödaren. Kan väl tillägga att hon har enorma(i förhållande till hennes kropp), fladdriga ståndöron. I sin allmänhet ser öronen bra ut, inget klet och luktar gott. Men precis i spetsarna är det lite avsaknad av päls, knappt synligt, och dem är lite svullna/emellanåt såriga. Kan tillägga att veterinären har kikat på detta vid flera tillfällen. Vi har haft oturen med lite svårläkta sår i relation till en operation, så det har varit många veterinärbesök den sista tiden. Nu börjar jag fundera om det kan vara foderrelaterat, hon åt RC Puppy mini hos uppfödaren, men jag bytte direkt till Mush vaisto Puppy. Då började det här komma, sakta men säkert. Jag har testat att variera bland alla sorter och sedan att bara hålla mig till en sort(vaisto Wild). Problemen kvarstår. Efter en period med tratt(av andra orsaker), verkar det inte heller försvunnit, så det är uppenbarligen inte att hon kliar sig där. Nu funderar jag på att byta till ett fiskbaserat torrfoder som jag tidigare använt till en tik med återkommande våteksem, det hade en väldigt god effekt på henne. Vad tror/tycker ni? Har ni erfarenhet av hundar med ståndöron som har dessa problem tidigare?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Vinternos
0

Alla med erfarenheter av hudproblem hos hund är för övrigt välkomna.

- Dalai Lama

smurfan-13
0

Vad är det för ras?

Vinternos
0

#2 Russkiy toy, ingen ras som är direkt kända för hudproblem eller allergier. Därför ställer jag mig frågande till om råfoder verkligen är det rätta för just henne.

- Dalai Lama

smurfan-13
0

Öronspetsar på storörade uppåtstående lite pälsade öron kan ha en högre risk att bli torra. Framförallt när det är kallt och blåsigt. Jag har cirneco vars öron kan bli skrovliga i spetsen och vet att problemet finns hos tex dvärgpinsher med. Hör med några som kan rasen och kolla hur vanligt det är. Minas öron brukar bli bättre på sommaren.

Vinternos
1

#4 Tack för rådet, har redan pratat med uppfödaren och hon har aldrig märkt detta hos sina RT, tyvärr såg dem likadana ut nu i somras efter foderbytet. Läste lite om Nutrolin olja, är det något du har testat(eller någon annan för den delen)?

- Dalai Lama

lizton
0

Tillskott av fettsyror brukar kunna hjälpa hud och päls och kanske kan hjälpa. Jag ger linfröolja varje dag och pälsen är mjuk och glansig (finare än när jag gav fiskolja). Jag ger ca en matsked kallpressad, ekologisk linfröolja till en mellanstor hund ( 26 kg ). En tesked till en mindre hund. Det kan i varje fall inte skada.  Jag köper Bifood linfröolja från apotea. 33 kr för 250 ml. Förvaras i kylskåp.  Jag tar av den själv också.

Fiskoljor kan vara bra, men fisk innehåller så mycket tungmetaller så jag ger hellre linfröolja. Rapsolja borde också gå bra. 

Man kan också smörja in torr hud med kokosolja och ge tillskott av den om man vill. Många ger kokosolja och tycker att den fungerar bra.

Man får inte ge för mycket av något fett eftersom dels så kan hunden bli fet och det kan ge matsmätningsproblem och diarre av för mycket. 

Artikel om kokosolja till hund:

https://www.petmd.com/dog/nutrition/coconut-oil-dogs-understanding-benefits-and-risks

Vinternos
0

#6 Har beställt Nutrolins olja för hud och päls, innehåller ingen fiskolja. Under en period gav jag kokosolja, men blev ingen förändring då. Testar och ser om det blir bättre:) Tack!

- Dalai Lama