Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2956 ggr
Duvethon
0

Dags för miljöträning - tips

Hej,

Tänkte att det har blivit dags för miljöträning! Min valp är 10 veckor och inom de närmsta dagarna har jag planerat att ta en tur till stan med lillen. Det vi gjort hittills är att besöka ett antal olika djuraffärer där han fått nosa och hälsat på personal och övriga i butiken. 

Nu undrar jag om det är något speciellt jag behöver tänka på när vi vistas i stan då han kan bli tämligen busig när vi är ute. Han kan få "ryck" då han drar i kopplet, springer fram och tillbaka. Han blir väldigt exalterad helt enkelt och jag vill inte att det ska bli ett problem då vi vistas ute..

Hur gjorde ni när ni började miljöträna era valpar? Hur reagerade de på nya miljöer? Alla tips mottages tacksamt.

Rasen är för övrigt en japansk spets om någon undrar!

Tack på förhand🙂

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[AnimeV4]
0

"Han kan få "ryck" då han drar i kopplet, springer fram och tillbaka. Han blir väldigt exalterad helt enkelt och jag vill inte att det ska bli ett problem då vi vistas ute.."

Det där låter som ett överslag vilket de inte kan rå för. Pröva att korta kopplet, vissla och håll ner godis. När han börjar använda nosen belönar du. Anledningen till att det är bra att vissla är att det bryter bruset i huvudet och når fram, men det måste inte nödvändigtvis vara visslande. Det kan även funka med ex. ett ljusare ljud med rösten. Vissling funkar jättebra på Knut iallafall🙂

Knut är så otroligt miljöfast att jag faktiskt inte aktivt tränat. Vi har åkt en del buss och tåg vilket har fungerat bra ifrån början. Det som har varit lite svårare (speciellt nu, snart 9 månader) är när det händer mycket saker. När mycket folk, cyklar, barnvagnar, bilar, andra hundar m.m rör sig. En bra lösning på det är att bara stå/sitta och titta, ge godis, prata lugnt. Det blir ju även passivitetsträning så det kan bli en hel del pip för att det är tråkigt😃Detta behöver vi träna mer på.

Nya miljöer är jättespännande, tycker Knut. Han är den som är framme med trynet först och ska titta och lukta på allt som finns. Lite jobbigt ibland, men det är även bra att han är nyfiken.

Vissa saker som gett/ger honom överslag: Statyer eller saker som har tydligt markerade ögon, vatten som ramlat ifrån tak, uppblåsbara bollar, sand som underlag, snö/slask, möte med nya personer. 

Om det är något han tycker är lite farligt men vill undersöka kommer du att märka att han blir väldigt lång i kroppen och lägger vikten på bakpartiet för att kunna sprätta iväg snabbt ifall det skulle vara farligt😉Var beredd på att det kan bli ett ryck i kopplet!

När vi stöter på något nytt som är spännande och läskigt har jag sagt "Nämen oooj! Vad är det där?" med spänning fast lugn i rösten, inte uppspelt. Sedan så har vi gått fram tillsammans. Om han har varit tveksam har jag gått fram och sagt "Oooooj!" och flämtat till som om det är jättehäftigt. Då brukar han smyga fram och tillslut nosa. Massa beröm vid varje närmande. 

Fråga mer om du undrar!

Duvethon
0

#1 Tack för ett utförligt och bra svar!!

Jag har testat att använda godis och det fungerar bra, han blir genast lugnare och fokuserad. Jag tror att det är som du säger, ett överslag som han inte kan rå för. Det verkar vara vanligt förekommande bland valpar😂

Att sitta stil och observera miljön är en bra idé! Ska testa detta. Är bara nervös att han ska få ett överslag när vi är ute och att han ska bli helt okontrollerbar… är rädd att han ska råka ut för något. Får ta med mig en stor godispåse, det fungerar relativt bra i en situation då ett beteende behöver brytas :) 

Du nämner att ni åkt mycket buss - är det något ni övat på gradvis?

Vet inte varför jag är så nervös inför detta men jag ska försöka att inte projicera det på valpen. Det jag är orolig över att han ska få ett okontrollerbart överslag när vi är ute.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[AnimeV4]
0

#2 Kul att du gillade det!

Ja, överslag är jättevanligt för valpar. Man kan dock använda det till sin fördel också. Knut springer som tusan i överslag när han får gå på sand = får härja av sig😉

Jag tror knappast att du får något okontrollerbart monster. Låt det ta tid! Jag hade så otroligt bråttom i början med ex. koppelgående och blev sjukt frustrerad innan jag lärde mig vänta in honom. Valpkursen hjälpte enormt mycket så det rekommenderar jag verkligen!

Tänk på att han är 10 veckor. Då blir det lätt för mycket och då kanske du får ett litet monster som inte vet vart det ska ta vägen. Jag personligen skulle inte ha stuckit till ett ställe med jättemycket folk nu, utan kanske satt mig utanför ett litet ICA eller i en park. Glöm heller inte att valpar behöver sova massor. De orkar verkligen inte alls mycket i början😂

Åka buss och tåg har vi aldrig fasat in, så att säga. Det var mest "Så, nu åker vi buss till stad x i 45 minuter". Han la sig och sov, haha. Saker som är bra att ha med är en filt och ett tuggben.

Och överslag går oftast över. Om inte är det kanske ett för stort steg för honom och då är det bara att bära honom och gå därifrån🙂

Duvethon
0

#3 Jag ska anmäla mig till en kurs, ska bara hitta någon som passar 😂

Okej, då ska jag tänka ut något ställe där det är lagom med folk. Problemet är att det inte går att bära honom när han får ryck eftersom han sprattlar och bara vill springa iväg haha…  :(

Brillo
0

Jag vet inte var du bor eller hur stor stad du bor i. Men jag bor i Sthlm och vi har tagit det lite successivt. Vi började med att ta bussen en station ner till centrum här där jag bor. Då fick Houdini både åka en kort sväng med bussen och sen träna i ett litet centrum. Men där finns även tunnelbana och buss. Så vi har bara suttit i centrum och tittat på folk och lyssnat på tunnelbanan. Likaså när vi åkte tunnelbana. Då har vi börjat med att åka en station.

tiger tok
0

Jag åkte till olika miljöer, åkte buss, var i affärer osv osv. Jag bara gjorde det, ingen tanke på tid eller så, för mig var det någonting som han skulle klara, och därför "daltade" jag inte med det. Jag fick mycket gratis också, jobbar i stall med olika djur och verksamhet för barn nämligen;)

Frida B
0

Hmm… jag åkte in mitt i nordstan i göteborg direkt med en jäkla massa hundgodis och en bra sele haha! Nu var han trygg i de flesta miljöer redan från början, så han somna direkt inne på donken mitt i nordstan. Inga bekymmer. Men jag gjorde det inte till en sak heller, jag tog det som det vanligaste i världen. Vid de lite jobbigare tillfällena där jag kände att jag inte hade 100% koll (mycket folk) tog jag upp och bar dobby. Nu är han 1 1/2, jag har fortfarande inte slutat miljötränat! Så roligt tycker jag :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
0

Håller med #6 här. Självklart ska man ha koll på valpen så det inte blir alldeles för mycket för den, ge den chans att vila osv, men i övrigt tycker jag man kan köra på. Särskilt när det verkar funka bra, att han inte blir rent skrämd osv. 

Att valpen drar och blir exalterad är att vänta tycker jag. Så var min valp, och är fortfarande till viss grad som numera ettåring. Men han är mycket bättre, det kommer liksom gradvis av sig självt också bara de får uppleva saker. Så jag skulle säga, ta på sele så det inte blir så farliga ryck, dra till stan och gå runt lite, avsluta med att sätt er still nånstans och kolla på folk. Eller om ni kan fika nånstans som tillåter hund (vi har ett sånt café här). Till sommaren så kan ni ju dra mycket på uteservering, ta chansen!

Ang buss, bara kör på och tänk inte så mycket. Sätt valpen intill dig och håll en hand på den kanske så den förstår att man ska vara stilla och lugn, ge lite godis när den är det kan du också göra. Men i övrigt, försök att inte tänka så mycket. Var avslappnad själv, det hjälper mycket!

I övrigt, träna på att kunna hålla i/lyfta valpen oavsett om den är uppvarvad eller ej. Japanska spetsar är väl ganska små, så en 10-veckors borde väl absolut inte vara omöjlig att lyfta upp även om den är i farten. Gör det bara på ett lugnt och stabilt sätt, det ska inte vara brottning eller dragkamp :) Håll kopplet relativt kort också, så kan valpen inte fara runt lika mycket.

Men som sagt, jag är ett stort fan av att "bara köra på" men samtidigt ha koll på hur avalpen reagerar. Gjort det mestadels med min, även om jag ibland tvekat nästan lite väl mycket pga att jag läst olika råd om detta online.. Men ja, mestadels. Min valp var stor (15kg vid 12veckor), och var som din, fullt ös i staden. Vi bor i stadsmiljö, men lugnare än mitt i smeten, så han vande sig mest där, då o då i stadskärnan. Nu som ettåring kan han dra lite i stan, men i övrigt är han rätt cool faktiskt. Var på café häromdan, han la sig och kollade på folk en timma, kolugn. Första gången vi gjorde det som valp hände det att han skällde lite på stojiga personer, var lite jobbigt men man får stå ut med såna händelser också :) Buss var aldrig nått problem, vi åkte buss och tåg när jag hämtade honom från uppfödaren i typ 8-9 timmar. Då hade han aldrig gjort det förut.

Det sista jag kan säga är att jag hade hängt mer på brukshundsklubben direkt tror jag om jag fått göra om det. Det är den svåraste miljön att vara lugn i för honom.

[AnimeV4]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kom jag att tänka på att du kanske kan ta med en väska eller bärsjal att ha valpen i om han blir knasig?

En ställning/ett grepp som kallas för ryggsäcken är bra också!

HIHIIII jag hittade en bild!

tiger tok
0

Ååå, med arbete i stall är väskan guldvärd!! Rekomenderas varmt!!

CayKantos
0

Hoppas det är ok jag frågar. Har ni tips på bra väskor att ha hunde i? Är det bättre med sådan som #9 har, alltså axelväska? Vill helst ej med tanke på min redan förstörda ryg.. Så ryggsäck hade vart optimalt.. Men då ser man inte valpen.. Har man den på magen kan dom ju gå crazy i ens face.. :P Tips?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
0

Bor mitt i stan, och även om det är en liten och lugn stad så kommer jag ju inte riktigt undan stadslivet. Min valp fick följa med på grejer från början, tänkte inte så mycket på att miljöträna honom (isf mer passitivetetsträning) utan behövde jag ner till stan fick han hänga på. Tog det i hans takt och inte allt för ofta i början. Bar honom om det blev för mycket. Han har varit väldigt trygg i det mesta vi hittat på från början.

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
0

#11 Man kan lätt göra en sk. bärsjal av ex. en filt, en gammal gardin eller annat tyg!👍

Duvethon
2

Tack för era svar, har fått flera bra saker att tänka på :)

Imorgon kommer vi att ta en tur till centrum. Det finns en galleria i närheten så jag tänkte att vi strosar runt där, kommer ta med mig en påse godis ifall han skulle bli för uppspelt ;) Funderar på om vi ska ta bil eller buss dit.
Jag uppdaterar imorgon hur det gick!!

[AnimeV4]
0

Kul! Lycka till!👍

tiger tok
0

#11 jag har en ryggsäck på magen. Min valp har alltid var lugn i att bli buren dock. Om du har problem med ryggen rekommenderar jag en rejäl ryggsäck man kan knäppa runt höften, så får höfterna bära:)

Duvethon
2

Nu är vi hemkomna från centrum!

Jag och valpen mötte upp min vän utanför en galleria där vi strosade omkring i ungefär 50 minuter. Det var en del som kom fram och ville hälsa, så nu har han fått möjlighet att hälsa på barn vilket han fixade utmärkt :)

Det var en kille som åkte förbi på en vagn, den bullrade och lät extremt högt, han reagerade knappt utan verkade obrydd - blev så glad att han tog det så bra ❤️

Vi tog bilen hem istället för buss då det var mycket folk på bussen. Tänkte att jag väntar några dagar med bussåkandet :) Vill helst ha sittplats då vi åker buss första gången. Jag är iaf väldigt stolt över honom, han var dock väldigt stissig och nyfiken men det antar jag att de flesta är haha.

[AnimeV4]
0

Kul att det gick så bra! Tänk bara på att han bör vara lugn när han hälsar och att inte vem som helst får hälsa. Då kan du åka på ett fult och klängigt hälsande samt förväntan på att man ska hälsa på allt och alla.

Knut tycker att människor som hänger över honom, tittar i ögonen eller rör honom när han inte är beredd är äckliga. Då får de skäll😉

De som frågar mig om det är OK att hälsa, inte tittar i ögonen och väntar på att han ska komma fram själv får pussar och lekinviter istället😃

Tyvärr kan Knut inte hälsa fint, utan hoppar..😕

Duvethon
0

#18 Jag kom faktiskt att tänka på det! De som hälsade frågade mig först så jag tänkte att det var okej, dessutom var personerna av en salig blandning (ett barn, en äldre dam, en man och en yngre kvinna) så tänkte att det var bra, sedan när vi passerade människor var han relativt lugn, jag gav honom inte tillåtelse att hälsa på vem som helst utan jag inväntade tills någon kom fram och frågade. Men det du säger är absolut värt att tänka på! Nu har han fått hälsa på lite olika människor så jag tror det räcker för tillfället haha :) Det känns bra att han har fått hälsa på en del olika människor och att alla har inneburit en positiv upplevelse för honom. Det enda som går sämre just nu är passivitetsträningen :/

Hur gammal är din Knut?😂

[AnimeV4]
0

#19 Det låter ju jättebra! Tyvärr är det inte sällan folk försöker kladda/kladdar på stackars Knut som blir jätteobekväm.. Blir så förbannad!

Han är snart 9 månader, så knasig unghund..🥵

Hornslandet
0

#20 Rätt att bli förbannad då. Det händer med min unghund att folk vill "klappa för han är ju så söööt". Det de inte inser är att de inte alltid kommer tycka han är lika söt när han med sina 35kg vill klättra på dem, slicka dem i ansiktet med ett dyngblött skägg, leka i fullt ös och sno deras halsduk.

[AnimeV4]
0

#21 Tyvärr blir jag så paff att jag inte agerar något särskilt, men blev rätt grinig på en granne som böjde sig över och sträckte sig mot Knut när han stod intill en vägg och blev trängd! Han blev ju rädd och smet undan! Då sa jag att "Man kan inte göra så! Han blir ju jätterädd!" och hon bara "Jahaa!" med ett stort leende. Vad är det folk inte fattar?!

Hornslandet
0

#22 Indeed, folk fattar inte. Men min hund reagerar inte med att dra sig undan, han ser det som en lek då och tar tag i närmaste klädesplagg… 

På ett sätt är det väl skönt att ha en större valp/hund, folk tar sig inte lika mycket friheter. Fast han kunde ju vara lite mindre "söt" kanske :P Har en bekant som hade schäfer, den valpen såg ju mer "skarp" ut så folk vågade sig inte på lika oinbjudet..

Duvethon
0

Tänkte att det är dags för en uppdatering!

Det vi har gjort hittills är att befinna oss på ett busstorg, gå i stan x antal gånger, gått i djuraffärer och åkt buss 1 gång. Vid samtliga tillfällen har det varit mycket folk ute, höga ljud och liknande. Han har varit så duktig!!! Inte visat några rädslor alls, enbart nyfiken. Det är ganska många som har kommit fram och han är verkligen människokär, vill hälsa på alla. Vi satte oss på en bänk och kollade på de som gick förbi. Han är som sagt väldigt framfusig och nyfiken, men jag ser det endast som en fördel att han är så nyfiken mot omgivningen :) Vår plan är nu att träna passivitet i stan, att observera folk utan att springa fram :) Så stolt över min lilla kille!

Hornslandet
0

Vad glad att han är framåt och nyfiken! Det är super tycker jag, och det skall man uppmuntra IMO! Lugnet och avslappningen kommer komma mer o mer, det har jag märkt på min.

[AnimeV4]
0

Så kul! Jag är fortfarande värdelös på att miljöträna, men Knut är iallafall som din valp vad gäller nyfikenhet och att ha bråttom😉

Jojaton
1

#24 Vad kul att det gått så bra! Har ninett Espresso House i närheten tycker jag det är perfekt ställe att miljö- och passivitetsträna på. Hunden är välkommen in, brukar vara en hel del folk och så får man sitta i värme och kan fika samtidigt, kan inte bli bättre ;)

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
0

#27 Brukar det vara OK med hund där överlag, eller syftar du på i TS krokar? :O

Jojaton
0

#28 De är välkomna överlag - läser man på deras hemsida står det typ att hundar är varmt välkomna, men att personal har rätt att be dom lämna om det skulle störa andra gäster eller dylikt :) för mig har det aldrig varit något problem, tvärtom brukar personalen bli himla glada över att få finbesök haha!

Johanna - Instagram

Hornslandet
0

#28 #29 Har själv ett espresso house i närheten där vi fikat några gånger. Som valp var allt väldigt spännande, men det gick. Nu senast för nån vecka sen låg han och chillade helatiden och kollade på folk, helt supercool (var trött före iofs). Skitbra att de tillåter hundar!

Duvethon
0

#27 Vilken bra idé! Vi har ett espresso house alldeles i närheten så det lär bli ett besök där inom snar framtid😃

Valpkurs ska bokas inom kort, är dock nervös då jag vissa dagar har svårt att ta mig ur huset av diverse anledningar men jag gör det såklart för valpens skull. Det är ett utmärkt tillfälle att socialträna valpen så jag hoppas verkligen att det ska gå bra!

[AnimeV4]
0

Ah, de skriver såhär i FAQ!

"Får jag ta med min hund till er?

Vi välkomnar hundar på Espresso House, dock under förutsättning att andra gäster som besöker oss samtidigt inte är allergiska eller känner ett obehag. Baristor förbehåller sig därför rätten att be gäster med hund att lämna coffee shopen eller, om möjligt, lämna hunden utanför om andra gäster upplever och påpekar obehag och/eller allergi."

Det låter ju faktiskt jättekul. Ska ha det i åtanke. Bra tips!

Hornslandet
1

#32 Och det roliga är, jag lovar att i 99/100 så kommer människor,om de reagerar på hunden, reagera positivt. Så den där texten är mest för att vara tydlig med att de KAN neka en att ha hunden där och att den inte ska störa andra (helt rimligt). Men de enda reaktionerna jag har stött på iaf var några ungdomar som hemskt gärna ville hälsa på mitt pälsmonster som ju "var så söt".

Jojaton
0

#31 valpkurs är jättebra, både jag och min valp hade svinkul på vår och längtar till januari när fortsättningskursen börjar :) perfekt socialträning och att få lite inspiration och hjälp med träningen :) Och ja EH är guld värt när man har hund! Speciellt nu på vintern med är det ju fruktansvärt att sitta ute ”bara för att”. Jag brukar ladda ner en film eller serie till mobilen/min iPad och titta på, första gången tog det 20 min för Sam att somna, nu när vi gör det somnar han nästan direkt.

Johanna - Instagram