Ăr vi sĂ„hĂ€r bra pĂ„ att tjöta? Haha!
SajtvÀrd pÄ AkvarierÀkor ifokus och m_edarbetare pÄ Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fy FAN för atros i knĂ€na och en hund som vill gĂ„ lÄÄÄÄÄÄÄÄnga promenader đ
You can't spell Bitchy without Itchy
Ă kte till golfbanan med hundarna. OJ vad roligt de hade! LĂ€ngtar sĂ„ efter att ha en till hund, för Benji och Tinja har ju jĂ€ttekul, men han Ă€r inte riktigt pĂ„ hennes nivĂ„ hastighetsmĂ€ssigt đ
#1 You know it! :*
Stöp i backen nyss, pga att hunden plogar nÀr man har belöning i högerhanden. Vi trÀnade inte ens, utan gick bara rastpromenad. Ett tecken frÄn ovan att man bör ta tag i det.
(Axeln fick tyvÀrr ta smÀllen, men verkar sitta pÄ plats iaf.)
Fick inte drömjobbigt.. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.. Behöver ett fulltidsjobb snart ist. för dessa tvĂ„ deltid.. GĂ„r under snart..đ€Šââïž
Instagram
@TwoPawsAhead â @M4rkPhotography
Jag har en tung period just nu och orkar inte skriva sĂ„ mycket nu för tiden men vi trĂ€nar pĂ„ hĂ€r borta. Lillan Ă€r större Ă€n nĂ„gonsin och har precis börjat bli unghund Ă€ven mentalt, vilket gör att hon vidgar sina vyer "lite" och testar grĂ€nser. Fortfarande pĂ„ en vĂ€ldigt lĂ„g nivĂ„, sĂ„ det Ă€r milt, men jag Ă€r Ă€ndĂ„ tacksam varje dag över att jag Ă€ven har en vuxen, mogen och lydig hund som gör det hon ska i princip jĂ€mtâŠ
Min dröm Àr inte min dröm lÀngre och jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv mer.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte pÄ salamandern. Den sover.
Usch vilken hemsk mardröm jag hade.
Jag drömde att vi var pÄ nÄgon slags valptrÀff och att Àgarna till Knuts bror (som de inte hade kvar) kallade pÄ honom, fastÀn han ville vara hos mig. I slutÀndan visade det sig att uppfödaren och de redan bestÀmt att han skulle flytta till dem och jag fick veta det samma dag.
Jag frĂ„gade uppfödaren varför och dĂ„ sa hon att han skulle fĂ„ det bĂ€ttre hos dem och att han skulle göra en smĂ€rtutredning. Varför det inte dög att jag anpassade mig efter honom svarade hon inte pĂ„. Sedan vĂ€nde hon bara ryggen till och försvann och sĂ„ tog de min bebisđ
Pröva att göra det IRL ni bara!đ€
---
Nu ska bebisen duscha för han hade en liten olycka inatt. Det blir att fÄ kvÀllsmaten tidigare ikvÀll, helt enkelt!
#10 usch!!
Instagram
#11 Ja verkligen! LĂ€ttnaden som uppstod nĂ€r man vaknadeđ
SöktrĂ€ning idag till ljudet av kulsprutor eller vad det nu var đ
Tinja briljerade med explosiv fart och massa kamp, hon Ă€lskar verkligen sök đ
Jobbet gick inte men nu hoppas vi pÄ kollektiven jag ska Äka o kolla pÄ pÄ fredag :D taggatagga!
Instagram
Toker pĂ„ apporteringstrĂ€ning idag. För att vara apportör har hon verkligen löjligt lĂ„gt föremĂ„lsintresse och har inte haft sĂ„ mycket motivation till att trĂ€na apportering, trots att jag vet att hon kan. Idag backade vi rejĂ€lt till korta avstĂ„nd och vĂ€ldigt mycket godis (dĂ€r Ă€r intresset stort Ă„tminstone) och beröm. Ăr toppennöjd đ

Har en bokstavlig skitdag och Àr sÄ tacksam till att bÄda hundsrna Àr smÄ lamm just nu..
-
#16 kram! Bara att skriva om du vill fĂ„ ut allt!đđ
Instagram
Mitt tÄlamod var fan pÄ noll idag alltsÄ, men Holger Àr fantastisk!
#19 Ofta kÀnner man man mÄste ta riktiga bilder med kamera o allt.. Ta me mobilkameran! Lite hÀr o dÀr nÀr du ÀndÄ sitter pÄ telefonen
du kommer sÀkert uppskatta det i framtiden! <3
Instagram
#20 mobilen Àr ju alltid med, och jag har ju (en heeel del) bilder pÄ honom men kÀnns som att jag borde ha bÀttre liksom, haha. Inte bara bÀttre kvalite men bÀttre typ av bilder, har mest nÀr han sitter/ligger. Han Àr ju sÄ jÀkla kvick bara, sÄ mobilen hÀnger oftast inte med om han inte Àr helt stilla.
Johanna - Instagram
Tror jag hÄller pÄ att bli sjuk :/
Arrak har gjort tvÄ saker för första gÄngen.
För det första, sĂ„ Ă€r det hĂ€r första heldagen med nya aktivitetsmonitorn. JĂ€ttespĂ€nnande att se! Bland annat kan man med lite rĂ€knande rĂ€kna ut ungefĂ€r vad han gjort nĂ€r han harâŠ
âŠ.Varit i hundgĂ„rden för första gĂ„ngen för den hĂ€r omgĂ„ngen! Ensam i kantboxen, med insynsskydd till nĂ€sta hundgĂ„rd. Tror att det blir skitbra! Han har inte varit superlugn, men han har haft spurter av att ligga och vila, och kom mycket snabbt ner i varv nĂ€r jag kom och lĂ„g och sov pĂ„ soffan intill mig nĂ€r jag instagrammade en stund. Nu Ă€r han HELT dĂ€ckad i sĂ€ngen intill mig đ
Hoppas med hela mig att han med tiden kan komma att trivas nere i hundgÄrden!
Vad Àr det för fel pÄ folk alltsÄ?! Var nyss ute med Holger, ser en tant komma med en liten hund (bara hÀr börjar jag misstÀnka resultatet) som ser ut att vara lös. Jag byter sida pÄ Holger för att öka utrymmet. Han blir glad och vill fram, men vi trÀnar ju pÄ att det inte alltid skall hÀlsas.. SjÀlvklart sÄ gÄr denna hund fram och jag försöker hÄlla bort Holger, varpÄ tanten frÄgar "vill du inte att dem skall hÀlsa", nÀ kan du tÀnka dig att jag inte vill det??!! Jag svarar som det Àr, att vi trÀnar pÄ att inte hÀlsa. "Jamen dÄ kan du ju sÀga det istÀllet för att göra sÄdÀr mot honom", det Àr för fan inte mitt ansvar att sÀga till dig med din lösa hund att min kopplade hund inte skall hÀlsa, det Àr du som skall frÄga innan du slÀpper fram din hund!! Tanten undrar dÄ om det Àr en hane, ja? "Det hÀr Àr en tik, sÄ det gÄr bra" Och?? NÀr jag sedan Äterigen sÀger att de inte skall hÀlsa, sÄ Àr det SYND (???) om Holger, men det Àr mitt val. Ja, fan vilken djurplÄgare jag Àr alltsÄ, för Gud vad mycket hundarna fÄr ut av att hÀlsa sÄhÀr, och Holger trÀffar ju aldrig nÄgonsin (aka varje dag) hundar han kÀnner. Detta gör mig sÄ jÀkla irriterad.
#24 Brukar ignorera sÄdana mÀnniskor Àrligt talat, stöter pÄ sÄnt hela tiden och gÄr alltid med hörlurar i öronen(inget ljud pÄ) och bara knallar raka vÀgen förbi som om mÀnniskor vore luft, folk brukar fatta vinken, skulle dom inte sÄ frÀser jag ifrÄn och dom flesta brukar backa, heh
-
#26 ja, det Ă€r vĂ€l kanske bĂ€st. Funderar pĂ„ om man kan sĂ€ga att han har skabb eller nĂ„got. Ăr det ok av mig att knuffa ivĂ€g frĂ€mmande hundar med foten, lite försiktigt?
Senast hÀromdagen var det en kÀrring som frÄgade om det var ok att hennes hundar hÀlsade pÄ Sigge. Jag svarade NEJ varpÄ hon trotts detta avancerade frammÄt och jag fick upprepa att 'Han ska INTE hÀlsa'. Hennes svar blev naturligtvis 'DÄ tycker jag synd om din hund som inte fÄr lÀra sig att vara social'. Sedan var det den gÄngen nÀr jag och min mama tillsammans med hunden tog en lugn skogpromenad. En bit fram stÄr en kvinna och knappar pÄ telefonen med en hund lös strax intill. Vi kan inte göra annat Àn att fortsÀtta frammÄt om vi inte ska knata runt i snÄr. NÀr vi kommer jÀmte kvinnan sÄ springer hennes hund fram till oss. Jag ber henne att koppla hunden. Men allt jag fÄr tillbaka Àr att 'Hon Àr ju bara en valp, sÀg Ät henne dÄ'. Varför ska jag uppfostra hennes hund?! Allt detta medan hon fortsÀtter knappa pÄ mobilen. Jycken fortsÀtter att kuta fram och tillbaka runt benen pÄ oss och Sigge fÄr fullstÀndigt spel. Jag stampar i backen och sÀger Ät hunden 'Försvinn!'. Men det hjÀlpte föga. Det var inte fören jag tillslut gav kopplet till min mamma och sade att 'DÄ fÄr vÀl JAG plocka upp hunden' och började jaga efter den, som kvinnan försökte fÄ tag i den. Hon verkade inte minsta berörd under de minutrarna som gick. Har mÄnga liknande historier pÄ lager, Àven sÄdana som kunde sluta riktigt illa. En gÄng nÀr Sigge var 1 Är, blev han attackerad av en lös schÀfer, dubbelt sÄ stor. Sigge skrek, det skar i hjÀrtat. Allt jag fick till svar av Àgaren var att 'Hon sÄg mig inte'. (???) Men den hunden kan inte alls ha mÄtt sÄ bra. Hon fick tag i hunden och stÀllde sig, nÄgon minut efter attacken hade intrÀffat, och slog hunden med kopplet. Han sÄg livrÀdd ut.
Har en icke-dreglande goskatt i knĂ€t. Han hade fĂ„tt i sig diskmedel för +2 dygn sedan sĂ„ med veterinĂ€rkontakt fick vi ordning pĂ„ det. SĂ„ sköntđ„”
Gjort MH idag :D Var lite nervig innan men fan vad kul det var!!
#29 Oooh! Filmade ni?đ
Tinja heter nu RDL N LD1 ĂrteplĂ€ttens Magica Vetra đ
Tredje förstapriset i rad, och den andra klassvinsten! Nu kan vi fokusera pÄ att förbereda oss inför Klass 2 nÀsta Är.
#29 Japp men det kommer nog ta en stund innan jag orkar fixa med det⊠:) Bra gick det iaf tycker jag! Var pigg&social, lekte mycket, orÀdd! Fast vÀldigt pigg ibland hehe, men Àsh, han Àr ju ett litet ungt yrvÀder:D
Kan ge protokoll för den som möjligtvis Ă€r nyfiken. Var ungefĂ€r som jag trodde,nĂ€stan. Ălskar folk sĂ„ rĂ€tt stora reaktioner pĂ„ det sociala, skrĂ€mselgrejerna var inte sĂ„ lĂ€skiga, kul att leka, "lagom" kul att jaga efter saker pĂ„ backen (inte lika kul att hugga dem som om nĂ„n hĂ„ller i leksaken..). Lite lĂ„ngsammare start pĂ„ sista leken , men kom igĂ„ng nĂ€r han vĂ€l gripit. Skotten var kul att se, inget vi direkt hört ofta i vardagen om man sĂ€ger sĂ„ (men vĂ€l andra smĂ€llar förstĂ„s).
Kontakt:
1a) 4
1b) 5
1c)3
Lek1:
2a)4
2b)4
2c)5
Förföljande (lilla bytet):
3a1) 4
3a2) 4
Gripande:
3b1) 2
3b2) 3
Aktivitet:
4) 2
AvstÄndsleken: Joggade fram och nosade pÄ figgen men ville inte kampa med honom av nÄn anledning, drog ett Àrevarv typ istÀllet.. (denna var nog mest förvÄnande för mig)
5a) 2
5b) 1
5c) 1
5d) 1
Ăverraskning:
6a) 3
6b) 1
6c) 5
6d) 1
6e) 2
Ljud:
7a) 1
7b) 5
7c) 1
7d) 1
Spöken (de var vÀl inte sÄ jÀkla lÀskigt hörrö?)
8a)1
8b)3
8c)1
8d) 5
8e) 4
Lek 2:
9a) 3
9b) 4
Skott:
10) 1
DĂ„ flyttar man ju snart đ
Instagram
NĂ€e! Jag mĂ„ste börja spĂ„ra med Knut. Han Ă€r ju faktiskt 8 mĂ„nader och galen nuđź
SpĂ„rhalsband VS spĂ„rsele? Vilken lina? Han har bara prövat att spĂ„ra en gĂ„ng förut, men jag tĂ€nkte pröva hos pappa med ett blodspĂ„r med klöv i slutetđ
#37 SELE! Sen Àr dom flÀtade linerna av plast jÀttebra dÄ dom inte sÀtter fast sig lika bra som dom gummi/plast vanliga runda typ gör. :) sen Àr detta ju till personspÄr. Ingen aning hur linerna ska vsra under viltspÄr, bara varit med pÄ det en gÄng :p
Instagram
#37 sele. Lina - vÀlj det du gillar. Jag gillar antiglidlina eftersom att det Àr skönt grepp. Skillnaden pÄ prov/tÀvling i person vs viltspÄr Àr att i bruks fÄr du ha 15m, i vilt fÄr du ha 10m. Kör pÄ vad du vill under trÀning.
#37 jag anvÀnder flÀtad nylonlina och nomesele till dobby, men vi kör personspÄr. Men i just den utrustningen Àr det ju ingen skillnad i viltspÄr, körde viltspÄr med andra hunden och det Àr ju samma princip. Skulle aldrig spÄra annat Àn ipospÄr i halsband, dÄ dom har en tendens (eller snarara ska?) Att dra, man vill ha lite tryck i linan. Eller ja, jag vill för dÄ kan jag lÀsa honom bÀttre :p
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
IkvÀll fÄr jag hem min sÀngvÀrmare ^^ Ska dock bara ha henne till typ tisdag (eller beroende pÄ nÀr mamma och pappa kommer sakna henne och vill ha hem henne igen :P)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Kul nĂ€r möss har hĂ„llt en vaken i snsrt 4 nĂ€tter â»đ©
Instagram
KĂ€nner mig helt överkörd för tillfĂ€llet, Ă€r inne pĂ„ jobbdag 7 av 12 i strĂ€ck. PĂ„ fredag tar jag Ă€ntligen lite lĂ„nghelg och Ă„ker ner till Göteborg över helgen. Ska bli SĂ skönt att komma bort lite đ
/ Sofia
TeamBlackShelties pÄ Instagram
SĂ„ jĂ€kla nöjd med kvĂ€llens spĂ„rinsats. Duktig vovve och duktig matte. Vi var lika glada bĂ„da tvĂ„, bĂ„de i och efter spĂ„ret đ„ł
Ut i skogen nu dÄ, ska spÄra och fota hundarna! HÀrligt att vara ledig en mÄndag :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Suck⊠Tappade pannkakorna pÄ sÀngen, sirap-sidan nedÄt⊠Det blev hundhÄr till frukost.
~When life gives you lemons⊠Chuck 'em at people~
SpÄret gick super! 650 meter med 7 apporter, tog vinklarna vÀldigt bra och var vÀldigt spÄrnoga. För det mesta o spÄrkÀrnan. Hittade alla apporter+ en leksak jag gömd under massa dött grÀs, som jag Àven glömde av. SÄ undrade varflr han började flacka, bakspÄra och snurra och sÄ inser jag att jag stÄr pÄ den haa! Gick bakÄt lite och dÄ kunde han ta den. Fprtfarande lite lÄngsam men kan vara för att vi stannat vid varje apport och har godisregn, och att vi stannade och lekte med leksaken. 650meter tog 20 min, hÄller inte riktigt pÄ tÀvling. Men ska testa nÀsta gÄng att försöka skippa den lÄnga belöningsproceduen :p
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#38 #39 och #40
Tack för input! Jag kikade pÄ spÄrhalsband för att vi prövade det för ett spÄr pÄ valptrÀffen, men runt 600 spÀnn lÄg de pÄ + att Knut Àr sÄ dragig och har brÄttom sÄ det Àr nog snÀllare med sele..
Kan ni lÀnka bilder pÄ spÄrlinorna? Jag hÀnger inte med i vilka linor ni menar riktigt dÄ detta Àr en relativt ny vÀrld för mig.
AnvÀnder ni handskar för att inte brÀnna er och/eller för bÀttre grepp?
Jag ska lĂ€gga blodspĂ„r och ha en rĂ„djursklöv i slutet dĂ„ Knut ÀÀÀÀlskade det! Ska Ă€ven personspĂ„rađ
#48 gör ett bildsök pÄ google pÄ "spÄrlina flÀtad nylon" fÄr du upp den jag anvÀnder. Och jag anvÀnder handskar köpt i ridsportsaffÀr, fick blÄsor dÄ dobby lÀgger ett sÄnt tryck i linan och ibland behÀver man lÄta linan löpa⊠inte sÄ skönt utan handskar :p
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tass
#49 Tack! Ăr det gummi insydd?
#50 Jag hittade! Tack!
Edit: Glömde en frÄga. MÄste det vara en speciell spÄrsele egentligen?
#52 Antar det? NÄgon typ av gummiliknande material iaf Àr lagt ovanpÄ linans bÄda sidor :P
Jag kör ibland GranngÄrdens 12-kronorsridhandskar till linan, nÀr vi kör t.ex. viltspÄr och han ligger pÄ som attans.
Jag anvÀnder dragsele (Björkis) eftersom att jag inte har nÄgot emot lite tryck i linan vid spÄr. Och Àr man ok med tryck i linan vid spÄr Àr det ganska viktigt att selen Àr ergonomisk och bra, för annars fÄr man lÀtt ett tryck uppÄt halsen som gör det obehagligt för hunden att spÄra med lÄg nos/noggrant. SÄ nÀ, selen behöver inte heta "spÄrsele", och jag tycker inte (som vissa andra) att man mÄste ha en sele som man ALDRIG anvÀnder till annat Àn spÄr - men jag tycker att den sele man anvÀnder ska sitta bra, vara skön och sitta ergonomiskt korrekt. Det gör att jag ganska uteslutande rekommenderar dragselar :D
#53 Bra, för det Ă€r GranngĂ„rden jag har hĂ€r! Ska kika liteđ
Knut sa att snön/slasket Ă€r godkĂ€nt!đTyvĂ€rr bara nĂ„gon cm dĂ„ det Ă€r +2 grader och knappt 1 mm regn. Förhoppningsvis fĂ„r vi nĂ„gon dm att leka i ganska snart.
#53 HĂ„ller med! Jag anvĂ€nder dragsele till spĂ„r pĂ„ bĂ„da mina hundar. Det har ALDRIG varit nĂ„gra tveksamheter om vad de ska göra nĂ€r de fĂ„r pĂ„ selarna. Situationerna Ă€r ju sĂ„ olika đ
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Tog 40 min att komma hemifrĂ„n idag, bilen fick knappt nĂ„got grepp/kunde köra framĂ„t Ă€ven pĂ„ nĂ€stan helplatta delsr av grusvĂ€gen⊠sĂ„ nĂ€r det blev lite lutning vslde den köra bsklĂ€nges och göra en piruett ist⊠sen nĂ€r jag Ă€ntligen kom vidare dĂ€rifrĂ„n börjsde min bil bara glida till sidan nĂ€r vĂ€gen börjsde luta lite.. fick hjĂ€rtaatack typ dĂ„ den va pĂ„ vĂ€g mot ett jĂ€ttestort o djupt dike, den hade troligen rullat volter om jag inte hade fĂ„tt stopp pĂ„ den.. dĂ„ fick vi ju leta fram grus o kĂ€mpa oss framĂ„t. Allt detta trots vinterhjul⊠đ fördta jinter med körkort startar vĂ€l sĂ„dĂ€r đ
Instagram
#55 dĂ„ kör du drag ocksĂ„ eller? Tycker det verkar bra med dragsele vid spĂ„r, men dĂ„ jag tĂ€nker köra mycket drag ocksĂ„ var jag osĂ€ker pĂ„ om det var en bra idĂ©. ĂnsĂ„lĂ€nge fĂ„r han ha "spĂ„rselen" nĂ€r vi trĂ€nar spĂ„r.
#58 fan usch! Kompis gled av motorvĂ€gen förra Ă„ret trots hon hafe vinterdĂ€ck o körde typ 60km timmenâŠ. riktigt lĂ€bbigt assĂ„..
Instagram
#57 Ja vi bĂ„de spĂ„rar och drar med samma sele đ
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Provjobbat pÄ nytt jobb och Àr anstÀlld frÄnnoch med början pÄ januari :D
-
Har ni tips om nĂ„gon specifik sele att spĂ„ra i? Jag vet inte om detta Ă€r nĂ„got för oss Ă€n sĂ„ jag vill inte lĂ€gga en jĂ€ttesumma direkt. TĂ€nker vĂ€l max 400-500 kr. GĂ€rna nĂ„got ifrĂ„n Arken Zoo eller GranngĂ„rdenđ
#62 Vill du ha fysisk butik sÄ har AZ hurttas dragsele för 500kr :)
-
#63 Ăr det denna du menar? https://www.arkenzoo.se/hurtta-out-x-sport-sele-korp-c157774
Och jag glömde för tusan nĂ€mna att han Ă€r 8 mĂ„nader och vĂ€xer.. sĂ„ selen ska ju vara reglerbarđ
https://www.arkenzoo.se/rukka-form-polar-sele-turkos-c106318 Hur skulle denna funka? Den tipsades om i min trÄd om mycket reglerbara selar.
#61 Fan vad kul!!
Instagram
#57 Vi kör ocksÄ drag + bruksspÄr + viltspÄr i samma sele :D
#62 Björkis nome! Tror jag betalar 320 för min och skulle inte byta den för nĂ„got i vĂ€rlden đ
Idag sÄ fick jag Àntligen bekrÀftat att jag fÄr slÀppa tvÄ kurser, som jag inte behöver.
Och jag har inte förstÄtt hur den undermedvetna Ängesten över de kurserna har handikappat mig förrÀn jag fick höra orden "vi tar bort dem, sÄ du behöver inte gÄ i eftermiddag".
Jag raggade till mig en bil, och sĂ„ for vi ett gĂ€ng och spenderade en eftermiddag pĂ„ brukshundklubben. Fy fasen vad jag mĂ„r alltsĂ„! Minns inte nĂ€r jag senast varit sĂ„ care-free och bara fĂ„tt Ă€gna mig helhjĂ€rtat Ă„t min hund under sĂ„ lĂ„ng tid. Trots spöregn och runt nollan och en axel som hoppade in och ur led (kampa med fel arm Ă€r en bra idĂ©âŠ) sĂ„ hade jag nog Sveriges största leende. đđ„łđź
Chester har varit och klippt sig! SÄ vÀlbehövligt, men lite ovant! Han har tydligen ocksÄ blomkÄlsöron och ska dÀrför inte ruska sÄ mycket pÄ huvudet, men hur fÄr jag hinom att lÄta bli det tro?
Med vÀnliga hÀlsningar, Apportbocken
Hoppas du fĂ„r en hĂ€rlig dag! đ
#68 BILD!
Instagram
Tog en lÄngtur med bilen idag och körde till StoregÄrd hundpark utanför Lund idag. Var riktigt roligt att Àntligen kunna testa agility lite mer ordentligt med Bobby, han Àlskade det och nu Àr suget att gÄ pÄ kurs Ànnu större! Men det fÄr tyvÀrr vÀnta tills jag lyckas fÄ ett jobb⊠Synd att det inte finns nÄgon liknande hunpark nÀrmare Helsingborg, det var ett oerhört roligt stÀlle att leka pÄ.
#69 HĂ€r har du! Han Ă€r vĂ€ldigt mager, det mĂ€rkte vi inte nĂ€r han var lĂ„nghĂ„rig, sĂ„ nu ska jag fĂ„ fystrĂ€na honom sĂ„ han bygger muskler, det ska bli superkul! đ Avmaskning Ă€r ocksĂ„ bestĂ€llt, nu Ă€r tovorna borta sĂ„ vi kan kryssa av det frĂ„n dĂ„lig-hundĂ€gare-listan och fortsĂ€tta med allt det andra som Ă€r fel.
Arghhhh, bilden kom inte med tror jag
Flyttar till stoooort hus i januari med skog for days och nÀra till havet, Àr Sà lycklig, livet har sÄnt flyt just nu
-
#73 Vad stilig han blev! Ăr ni nöjda? đ Vad vĂ€ger han?
Flax klipptes ju ocksĂ„ i lördags (slĂ€nger upp en bild). TvĂ€rtom mot er sĂ„ insĂ„g jag att Flax Ă€r rĂ€tt lagom i kroppen, jag trodde att han var supertanig! Men jag har tyckt att det varit svĂ„rt att avgöra vad som Ă€r ull och underhudsfett, nu Ă€r det lĂ€ttare. Ska se om jag kan lyckas fĂ„ en nĂ„gorlunda helkroppsbild nĂ„n dag. Vad tyckte Chester om att bli klippt? Flax tyckte att allt utom frambenen var helt okej, dĂ€rav Ă€r framtassarna lite fula Ă€n, har inte orkat fixa till dom đ
Tar tillbaka det som Àr skrivet i #74 för sitter hos vet just nu med en hund som inte slutsr blöda
-
SĂ„ jĂ€kla trött pĂ„ Knut just nu.. VARJE GĂ NG han Ă€r lös sĂ„ letar han aktivt efter bajs! Ăven om han har munkorg pĂ„ sĂ„ Ă€r han ju go och trycker ner den i det. Allt det roliga i att ha honom lös försvinner ju nĂ€r han direkt gĂ„r igĂ„ng för att leta bajs. Inget annat. Och nĂ€r han inte lyssnar pĂ„ varken nej eller inkallning blir jag riktigt j*vla trött pĂ„ honom till slut. Det slutar bara illa..
Jag tror att jag ska pröva lÄnglina eller att helt enkelt ha honom i koppel och stÄ och ignorera honom nÀr jag blir alldeles för trött pÄ honom av allt dragande, för jag VILL inte bli arg/förbannad pÄ honom men det gÄr sÄ fort att jag inte hinner tÀnka. Jag svischar förbi stadiet dÀr man kan tÀnka "Okej, vad ska jag göra nu istÀllet för att bli arg?"
Sedan sÄ Àr den lilla skiten helt prickig i ljumskarna nu. Han kliar och slickar dÀr och sÄ kliar han Àven mycket pÄ armbÄgarna sÄ dÀr Àr han kal. Funderar pÄ om det Àr Mush fel och ska nog bestÀlla VoH igen och pröva om det funkar. Bajset Àr ÀndÄ oförÀndrat, delvis torrt och ramlar isÀr. Den enda skillnaden skulle vara priset.
Riktigt drygt att det Àr nÀst intill omöjligt att fÄ hit andra sorters fÀrskfoder.. BARF nÀsta? Fast jag har misstÀnkt dyskalkyli och skulle aldrig fixa att rÀkna ut nÄgot utan skulle behöva ett faktiskt recept för varje veckodag..
-End of GnÀll-
Har haft Gletta segpotta hÀr hemma nÄgra dagar :P GÄr inte jÀttefort pÄ promenaderna numera (men Àr man gammal tant pÄ 13 Är sÄ Àr man). SÄ för att fÄ gÄ en mer ordentlig promenad idag i fina vÀdret sÄ bytte jag ut Gletta mot Ixia!
Ăr grannen till brorsans hund som blev inkallad till jobbet sĂ„ de behövde nĂ„gon som kunde gĂ„ ut med henne pĂ„ lunchen men eftersom brorsdottern sover dĂ„ sĂ„ kan brorsan inte gĂ„ mer Ă€n runt huset sĂ„ han undra om jag ville gĂ„ ut med henne istĂ€llet. SĂ„ promenera Gletta till brorsan och dumpa henne dĂ€r och traska ivĂ€g pĂ„ en lĂ€ngre promenad med Ixia istĂ€llet. Riktigt hĂ€rligt att fĂ„ ta sig en rask promenad igen.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#76 vad hÀnder??
Blir sÄ arg pÄ folk. Bara⊠gah.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#76 Missade ditt inlĂ€gg och undrar som tiger tok. Vad hĂ€nder?đ
#80 Jag med!đ€
#75 Jag Àr jÀttenöjd! Hans pÀls var helt förstörd sÄ det fanns inte mycket att göra förutom att klippa ned honom. Han kÀnns som en helt annan hund och har varit lite lÄg, han kanske tycker det blev fult? Jag försökte fÄ honom att vÀga sig nÀr vi lÀmnade in honom för att bli nedklippt men han vÀgrade gÄ upp pÄ vÄgen⊠#76 #77 #80 Kramar till er!
#73 #75 FAN VA SNYGGA! Ălskar kortklippta Beardisar :D
Instagram
#82 VA?! Skojar du?! Vart vart vart?!đź
#83 Thank youđș
#86 #77 DÀremot ligger priset pÄ rek. 499kr/9kg medan mush ligger pÄ 459kr/10kg, sÄ dÀr blir Mush billigare
----
Jag har varit en svÀng i stockholm och kom hem till en blödande hund- mina förÀldrar har alltsÄ sett att han blött kraftigt frÄn tassen, lagt ett halvtaskigt bandage och lÄtit det vara i 6h- och det blödde fortfarande fruktansvÀrt mycket.
Ă
kte in, en artÀr Àr punkterad i ena tÄn och den Àr nu ihopsydd men han Àr sÄ fruktansvÀrt trött pÄ skadade hundar och allt som kommer med, nu Àr det bara kissrastning, tratt och sko pÄ Jack samt stillhet, men med han Àr det inga problem.
Bara SĂ
less pĂ„ att min familj inte har vett nog att se NĂR det faktiskt Ă€r lĂ€ge att Ă„ka in.
En hund ska inte behöva blöda i 6h sÄ att golvet Àr halt av blodflÀckar, innan nÄgon fattar att "aha, kanske det Àr nÄgot fel"
Nu rykte min bilbudget ocksÄ, sÄ jag vill mest stÀmpla ut ifrÄn livet.
-
#87 dĂ€r ser man. Och fyy vad trist med tassen :( hoppas han blir bra fort. Vilken otur du har :/ och att dina förĂ€ldrar inte ens meddelat dig sĂ„ fort de mĂ€rkte det?! Ăven om de inte förstĂ„tt att de skulle Ă„ka in hade de ju iaf kunnat skicka ett sms eller nĂ„ttâŠ
Johanna - Instagram
#88 Nej förstÄr inte heller. Samma nÀr Salt skadade sig, de hade dock Äkt till veterinÀren men en veterinÀr jag inte litar pÄ som felbedömde och den andra kliniken kunde inte rÀdda den vÀrsta tÄn.
SÄ tröttsamt, hade de kanske kontaktat mig DIREKT hade en kunnat gÄ igenom vad som behövs göras men nÀeh, skit i det liksom :p
-
#86 Ah, kikade. Det var Active helfoder och Active helfoder med lax. Jag kollade innehÄllet pÄ Active helfoder och det Àr nÀstan identiska vÀrden jÀmfört med Puppy.
"Puppy FullfÞr Àr en fryst korv med kyckling, nötvom, lax, Àgg, och nötlever."
"ACTIVE FullfÞr Àr en fryst korv med kött, organ och vom frÄn kyckling, nöt och svin frÄn Svenska och Norska gÄrdar."
"Mush Vaisto Puppy Lila med gris, kalkon och kyckling Àr ett komplett helfoder för BARF-utfodring av hund."
Och 300 g block skulle ju vara perfektđ
Sedan sĂ„ gör det inget om det blir lite dyrare fastĂ€n det inte Ă€r kul, eftersom Knut inte kan hĂ„lla pĂ„ och klia sig sĂ„hĂ€r. Vill inte gĂ€rna gĂ„ till veterinĂ€ren som steg 1 dĂ„ det bara Ă€r att han kliar sig (och inte sĂ„ illa) för dĂ„ Ă€r det vĂ€l en knepig allergiutredning som gĂ€ller dĂ€r jag ska köpa svindyrt skitfoder..đ
#87 Men fy! Verkligen brist pÄ sunt förnuft skulle jag sÀga! Vet ni vad som kan ha hÀnt ifrÄn början?
---
Var nyss ute med Knut och gick ner bredvid mitt hus. DĂ€r stod det tvĂ„ stycken och pillade i lĂ„set till kĂ€llaren. Vilken lĂ€ttnad att ha en inte sĂ„ liten valp som skĂ€ller ut folk i mörkret nĂ€r man frĂ„gar vad de hĂ„ller pĂ„ med..đ„”Det verkar dock vara lugnt och handla om tappade nycklar. Kollade upp namnet pĂ„ personen och hen var folkbokförd hĂ€r. De kunde Ă€ven portkoden (bredvid mig) och tvekade inte nĂ€r jag föreslog att de skulle ringa Securitas.
#83, Ă„h hoppas det slĂ€pper! Flax gillar sin frisyr tror jag, han har blivit galnare Ă€n innan. Men han har gĂ„tt ner en storlek pĂ„ nĂ€stan allt, och det Ă€r lite jobbigt đź
Eftersom Neo kommer att bo hos oss mest hela tiden framöver sĂ„ har vi fĂ„tt OK frĂ„n Neos Ă€gare att byta till samma foder som vĂ„ra hundar Ă€ter för att det ska bli smidigare för oss. Ser fram emot att byta hans foder med 25% ris till acana och nordic, som vĂ„ra Ă€ter đ Ser fram emot mindre bajshögar och fĂ€rre pruttar đ„ł
Flytt pÄ g. SpÀnnande :) Men samtidigt extremt jobbigt.. trött pÄ att flytta :p menmen. SÄ hoppas jag bara det löser sig med bil snart
Instagram
IgÄr natt och idag körde jag pÄ att ha kopplet knÀppt vid bröstet pÄ selen istÀllet. Det kÀnns som att han kommer pÄ sig sjÀlv med att dra bÀttre och det blir mer skonsamt. Tror ÀndÄ att jag ska införskaffa ett strechigt koppel, för med allt j*vla brÄttom och ryck blir jag förbannad till slut.
Det finaste som finns i denna vĂ€rld đ
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Förstaklassigt hundÀgande idag⊠Tappade allt tÄlamod pÄ stackars Bobby eftersom allting stressar och skrÀmmer honom just nu och han gick inte att fÄ kontakt med, men istÀllet för att bara gÄ dÀrifrÄn kom irritationen fram och jag försökte tvinga honom att leka med leksaken som han ignorerade⊠Slutade upp med en Ànnu mer skrÀmd och osÀker hund och en förbannad husse (förbannad pÄ mig sjÀlv). Nu fÄr vi backa med trÀningen och jobba upp hans tillit pÄ mig igen och vÄr relation. SÄ korkat.
Jag vet inte vad det Àr med Chester efter klippningen. Han Àr mindre social och ligger uppe i sovrummet nÀr vi Àter trots att han annars ligger under bordet. Ute Àr han mer stressad Àn han var innan. NÀr vi ska trÀna inomhus gÄr han snabbt ivÀg och kliar sig eller liknande sÄ fort jag ber honom göra nÄgot. Han har sÄr i öronlapparna ocksÄ vilket gör att han gÄr och ruskar pÄ huvudet och rör pÄ öronen hela tiden. Blir sÄ ledsen, vad Àr det med min skrutt?
SkidpremiĂ€r för denna sĂ€song! SĂ„ jĂ€kla imponerad över oss alla 3! Flax som bara gjort detta nĂ„gra gĂ„ngar innan, förra sĂ€songen. Och sĂ„ jag och Trassel som Ă€r ringrostiga och spenderat lite vĂ€l mycket tid i soffan under höstenđ
Flax Ă€r 16 mĂ„nader och fixade bĂ„de möten och omkörningar utan problem, trots att hans storebror reagerar! Plus att han höll strĂ€ckt lina 95% av rundan! Vi behöver jobba lite pĂ„ ordningsreglerna dock, typ att man inte fĂ„r tvĂ€rstanna för att lukta pĂ„ kiss, hetsskĂ€lla brorsan i örat eller stĂ„ och hetsskĂ€lla vid startđ€Ș
Tussen Àr alltid sÄ grym och sjÀlvklar, och möten och omkörningar blir bara bÀttre och bÀttre!
#99 Vad skoj!
Vi har ocksĂ„ börjat med dragtrĂ€ning nu, sĂ„ JĂVLA KUL, ursĂ€kta sprĂ„ket. Lugnt Ă€nsĂ„lĂ€nge dĂ„ han inte Ă€r röntgad Ă€nnu osv, men Ă€ndĂ„. Skadar inte heller att han drog direkt frĂ„n första början, behövde inte göra nĂ„tt mer Ă€n att spĂ€nna pĂ„ dragselen och typ "nu kör vi!" och börja jogga sĂ„ lĂ„g han dĂ€r framme med strĂ€ckt lina och drog. Dessutom lyssnade han rĂ€tt bra pĂ„ kommandon och följde stigen fint! NĂ€r han fick intresse för nĂ„tt och ville stanna av krĂ€vdes det bara "hepp hepp vi kör!" och sĂ„ pinnade han pĂ„ framĂ„t istĂ€llet =D
Skadar verkligen inte viljan att gÄ ut och springa framöver nÀr man kan fÄ ha en hund som stöd-drar en uppför backarna.. Men som sagt..bara lugnt i nulÀget.
#100 Ja precis, lugnt. Hur gammal Ă€r din hund? (Har för mig att du har en ung briardâŠ?) NĂ€r planerar du att röntga? Jag vill pĂ„ ett sĂ€tt röntga sĂ„ snart som möjligt, gĂ€rna innan skidsĂ€songen drar igĂ„ng pĂ„ riktigt. Men samtidigt tĂ€nker jag att jag kommer lĂ€gga upp hans trĂ€ning iprincip likadant denna vinter oavsett om han har A, C eller Ă€r oröntgad. SĂ„ jag tror att han fĂ„r vĂ€xa pĂ„ sig liiiite till först đ
#101 Precis! Han Àr 13mÄn ganska exakt. TÀnkte vÀl att jag skulle vÀnta tills han Àr (iaf nÀrmare) 1,5Är.. Det Àr ju egentligen ingen brÄdska sÄ lika vÀl att man Àr sÀker pÄ att han vÀxt till sig Àn att riskera att man ska hÄlla pÄ och försöka omröntga. Men man vill ju veta sÄklart! :)
Som du sÀger, Àven med C sÄ Àr det ju ingen dödsdom direkt.
Det svÄra Àr ju att ta det "lagom lugnt" med en ung hund som bara VILL DRAA! Man fÄr hejda sig helt enkelt :)
Mudiblandis var din Àldre sÄg jag? Vad Àr lillen?
Iaf sÄ Àr jag glad över att han verkar tycka detta Àr skoj, verkar som han fÄr ut sin rent fysiska energi pÄ ett bra sÀtt ocksÄ.. för mig fÄr han till viss del gÀrna bli en riktig draghund dÄ det passar mig perfekt haha ;) En polarhund till kompis som Àven kan ge honom lite hyfs (förhoppningsvis) har vi ocksÄ fÄtt pÄ kuppen!
This just happend! đ€Ș SÄÄÄÄÄ kul! Men kan konstatera att jag inte gör om detta pĂ„ skidor dĂ€r jag kan förvĂ€nta mig möte, eller dĂ€r det finns vĂ€rre nedförsbackar đ
#102 Lillen Àr en Bearded Collie
Och deras bruna storebror Àr en breton.
#103 Skitballt! MÄste skaffa mig skateskidor =D
Satan vad avundsjuk jag Ă€r pĂ„ alla er som har snö haha, hĂ€r nere i SkĂ„ne har vi bara blöttâŠ
Allt Àr sÄ kaos att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vÀgen.
#103 Fullt ös medvetslös? đ€Ł vad ska fu göra det med om inte skidor?
Instagram
#103 fy va kul det ser ut! #105 va stor hon blivit! Kan tÀnka det Àr mycket roligare att fota nu, snö Àr ju typ vÀrldens bÀsta reflexskÀrm :D #107 fast idag Àr det ju skitkallt och torrt?! I alla fall borta hos oss pÄ nordöstra sidan! (Med skitkallt menar jag ett par minusgrader haha, men det Àr VINTERkyla och inte höstkyla)
Johanna - Instagram
#108 KĂ€nner igen mig, det var dĂ€rför jag tappade tĂ„lamodet pĂ„ hunden hĂ€romdagen đ Vet att detta Ă€r en klyscha, men försök att fokusera pĂ„ en sak i taget, det hjĂ€lper lite iaf Ă€ven om jag vet att det Ă€r lĂ€tt att sĂ€ga och svĂ„rt att göra!
#110 Ja idag har det faktiskt varit riktigt fint hĂ€r! (Ăngelholm/Helsingborgstrakten) Fast ingen riktig snö och det Ă€r det jag saknar, vill sĂ„ gĂ€rna flytta uppĂ„t i landet⊠Men allt blasket frĂ„n igĂ„r hade ju frusit över natten och sen töat under dagen, sĂ„ blött var det fortfarande đ
#110 Stor och stor, inte över 10kg Ă€n đ Ja verkligen, har haft svĂ„rt med att inte fĂ„ brusiga bilder pga för högt iso pga blir för mörkt annars, men nu var jag nere pĂ„ sjukt lĂ„g iso och Ă€ndĂ„ fĂ„ för ljusa!! bilder..
-
#111 Tappar ocksĂ„ tĂ„lamodet mycket pĂ„ Knut, sĂ€rskilt eftersom han Ă€r en 8 mĂ„naders skit.. đ
Det verkar som att det vÀrsta har lagt sig nu iallafall. MÄste nÀmligen omplacera 3 marsvin och det Àr inte det smidigaste. Nu verkar det iallafall som att uppfödaren ska ta emot sina 2, vilket Àr jÀtteskönt.
Samtidigt som jag har tusen miljarder utredningar att göra, lÀkare och psykologer att jaga osv osv.. Jag spyr pÄ't!
#114 ..Och min curlypojk vĂ€ger sĂ€kert runt +27 kg nu och han Ă€r minst av sina syskon (10 stycken med honom), vad jag vet..đ€
#116 Ca 40 kgđ.. De Ă€r helt fĂ€rdigvĂ€xta vid 3 Ă„rs Ă„lder.
#118 #115 oj jösses nej jag förstĂ„r, Salt och syskonen/halvsyskonen Ă€r pyttesmĂ„ hela bunten, Salts mamma Ă€r Ă€ndĂ„ normalstor, pappan Ă€r i storlek med min egna hanne, men valparna Ă€r pygmĂ©er hela bunten đ
-
#118 Oj! Det gĂ„r rĂ€tt fort dĂ„ med andra ordđ
#109 Kickspark đ Eller sĂ„ Ă„ker jag med bara 2 pĂ„ skidor đ
Postnord kan dra Ät helvete, rent utsagt.
Tror ni inte att jag bestĂ€llde 15 kg fĂ€rskfoder som ska stĂ€llas utanför dörren oavsett om jag Ă€r hemma eller ej.. och att de "FĂRSĂKTE LEVERERA MEN JAG VAR INTE HEMMA SĂ HĂMTA DET IMORGON TIDIGAST 16 PĂ ETT UTLĂMNINGSSTĂLLE HAHAHA!"
De försökte inte ens. Jag sÄg bilj*veln (en sÄdÀr liten skit) och de har inte ens varit uppe hÀr. DÄ skulle Knut ha skÀllt.
---
Edit: Nvm, de kom nu. DĂ„ fick jag gnĂ€lla lite pĂ„ situationen och han sa att det mĂ„ste ha blivit nĂ„got fel.. đ
#121 Þr det inte svÄrt med kickspark nÀr det e sÄpass halt jte/mycket snö?
Instagram
#118 Hur stor Ă€r han? đ
/ Sofia
JĂ€vla mög, lĂ€mnade in bilen för att byta kylarvĂ€tska och nu fungerar den tydligen inte allsâŠ.
#126 Han vĂ€xer nog nĂ„gra cm till. Milou slutade vĂ€xa pĂ„ höjden vid 9-10 mĂ„nader, men i slutet gick det TRĂGT. Han var ca 31 cm vid 5-6 mĂ„nader och Ă€r idag ca 34,5cm och vĂ€ger 6,5kg đ
/ Sofia
#127 Ja Milous bröder Àr mindre Àn honom (typ 32-33cm) och ena syrran mÀter ca 40cm. SÄ det skiljer sig enormt!
/ Sofia
#123 Vi kör pĂ„ plogade vĂ€gar eller hundspĂ„r (pistade)đ
Hur lÀnge tycker ni man ska vÀnta till man röntgar höfter? Hane av stor ras (40kg vuxenvikt ca). Minst Àr ju 12mÄn, men vet att mÄnga vÀntar lÀngre sÀrskilt med hanar. Men hur lÀnge? Vad har ni gjort?
Kanske blir en liten kattubge i hemmet innan vaffsen flyttar in đ
Instagram
Fy bubblan vad less jag Àr pÄ Knut idag. Vi var ute och hade kul i snön och sen la jag ut ett mÀrgben, en leksak och en tub mjukost.
Först sÄ fuskar han och sticker ivÀg. KrÀver sÄklart ett par bestÀmda och arga inkallningar innan han slutar fjanta och faktiskt kommer.
NÀr jag ska kompensera för hans fjant/tokhöga iver med sitt, ligg, vÀnta, gÄ fot.. sÄ fuskar han flera gÄnger igen och jag mÄste Äter ta till flera bestÀmda och arga inkallningar samt kompensera igen..
Sen, nĂ€r jag ĂNTLIGEN fick honom att vĂ€nta som han skulle sĂ„ hĂ€mtar han mĂ€rgbenet, sen gĂ„r han och smaskar bajs och lyssnar inte pĂ„ inkallning eller nej.. Vi gick in.
Ska jag inte kunna göra nÄgot roligt för honom utan att det blir sÄhÀr? Det Àr sÄ jÀvla trÄkigt att jag med iver fixar till nÄgot jag vet att han Àlskar och Àr glad att jag tar tillfÀllet i akt, för att sedan bli förbannad och besviken pÄ hans fjanterier och Àcklerier.
Jag har dessutom svÄrt att slÀppa saker jag verkligen haft förvÀntan pÄ nÀr det gÄr Ät fanders ocksÄ, sÄ jag fÄr extremt kort stubin och vill mest vara ifred nÀr det hÀnder.
Det blir ett sÄ enormt bakslag för mig och jag kÀnner mig uppgiven och skitdÄlig för att jag blir ledsen och grymt förbannad, vilket sÄklart gÄr ut över honom i form av att jag tar tag i honom ordentligt i frustration samt avbryter aktiviteten. Det blir ju bara skit alltihopa.
Imorgon ska jag iallafall vara borta hela dagen, sÄ Knut fÄr ha barnvakt.
Vad tusan ska jag göra?đ
TrÀnade idag (febrig och jÀklig), och han var suuuperduktig. Gick att trÀna lös, fantastiskt driv - utförandet var lite svaj, men en sak i taget! Vi fick den hÀr bilden nÀr vi taggade igÄng inför en övning. Skulle bara skalla honom, varpÄ han kliver upp pÄ klossen och skÀller mig i ansiktet :P
#131 Jag hade velat vÀnta till iaf 18 mÄn! :)
#132 LÄnglina pÄ! LÄt honom inte sjÀlvbelöna, utan ha en möjlighet till att verkligen krÀva resultat, och sÄ suuuuperbelöningar nÀr det blir rÀtt :)
#134 Jag har faktiskt dragit mig för att anvÀnda linan dÄ den Àr av gummi och halkig och jÀvlig med vÀrdelöst grepp, men jag fÄr skÀrpa mig och köra pÄ den tills jag fixat en med bÀttre grepp helt enkelt. Tack!
Ska jag rÀkna minsta klockrena rÀtt (utan fjant eller efter korrigering) som nyckeln till superbelöning?
Och finns det överhuvudtaget nÄgot sÀtt att fÄ honom att sluta Àta bajs? Förutom att ge ananas och sÄdÀr.
#135 Har du provat att köpa vantar till? T.ex. tycker jag att GranngÄrdens 12-kronorsvantar har förvÄnansvÀrt bra grepp! Annars kan man offra sig och göra lite knutar pÄ linan pÄ olika distanser, sÄ kan man greppa vid knutarna t.ex. (tÀnk tyglar med lÀderstoppar :) )
Jag hade superbelönat alla inkallningar! För nu tycker han ju inte att det Ă€r vĂ€rt att komma, och man kan ibland fastna lite grann i "nu har jag redan gjort fel, dĂ„ kan jag lika gĂ€rna fortsĂ€ttaâŠ". SĂ„ helt enkelt, kalla in, hunden lyssnar inte, stanna den med linan - vĂ€nta. NĂ€r hunden gör en ansats till att komma tillbaka, sĂ„ tjoa till med superberöm och belöna! LĂ„t det vara "hundens val", fast inte riktigt (dvs hala inte tillbaka den, och skĂ€ll inte pĂ„ den).
Har du provat att skvallertrÀna pÄ bajs? Det Àr vÀl det jag kan tÀnka mig kan funka? Att man lÀr hunden att se bajs = bra godis serveras!
Drömde att dobby avlivades- grÀt som ett barn nÀr jag vakna haha. Tur var att dobby var den som vÀckte mig, hade nog pratat i sömnen⊠usch!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Andra tiken drÀktig. Nu vÀntar vi bara pÄ parning :D
Instagram
#138 Man parar vÀl inte en drÀktig hund? :)
-
Oj.. menade att hon löper đđ
Instagram
DĂ„ ska man Ă„ka o kolla pĂ„ en liten kattunge nĂ€sta torsdag đ
Instagram
#136 Jamen det har jag ju inte ens tÀnkt pÄ! Ska kika GranngÄrden!
Jag tycker mest att det ser ut som att han glömmer bort, sĂ„som han gör om han ser nĂ„got och bara "CYKELCYKELCYKELCYKEL" till exempel, men visst Ă€r han lite smĂ„fjĂ€skig nĂ€r jag blir riktigt trött pĂ„ honom. Fast han kommer Ă€ndĂ„ om jag sĂ„ tömmer fickorna och kastar saker i backen i frustrationđ
Faktiskt inte! Funderat pĂ„ det, men just nu har jag inget smaskens hemma förutom mjukost vilket inte Ă€r det bĂ€sta ever. Jag vill nog inte mixtra för mycket nu nĂ€r han har de dĂ€r konstiga prickarna pĂ„ magen och precis bytt till VoH igen. Han var dessutom ganska sĂ„ lös idag. DĂ€remot prövade jag "lĂ„t bli" och slĂ€ngde bollen som han Ă€lskar vilket funkat bra att börja med, men nu Ă€r den borta..đ€
Miljö/passivitetstrÀning pÄ parkbÀnkar i stan idag. Blir alltid lika förundrad över hur extremt cool hon Àr i stadsmiljö trots att hon har levt hela sitt liv lÄngt ute pÄ landet. VÀldigt duktig.
Lite knepig Ă€r hon förstĂ„s ocksĂ„. Hemma pĂ„ gatan kan hon morra Ă„t en sten eller staty som hon tycker ser hotfull ut, men mitt pĂ„ stora torget kan man visst lĂ€gga sig ner och sova lite đ€

#143 Jag vill inte vara en downer, men jag vill bara lufta tanken om överbelastning/flooding?
Det behöver inte alls vara sÄ!! Men tÀnkte som sagt bara lufta tanken! (Skönt att om inte annat avfÀrda det :D) (SÄ Àr det t.ex. för min hundreaktiva hund pÄ appellplaner. PÄ appellplaner finns det alltid hundar, ofta mÄnga hundar, som gör mycket provokativa saker sÄsom springer, hoppar, skÀller. SÄ trots att han Àr crazy bananas om vi möter en hund pÄ promenad, Àr han ko-lugn pÄ appellplan, just pga flooding och han inte kÀnner att han kan kontrollera situationen genom att skrÀmma bort hundarna t.ex. Vi jobbar pÄ det as we speak :) )
Söt vovve!
#144 Ja, tanken har slagit mig förut, men jag har inte heller riktigt upplevt det sÄ, Àven om jag heller inte riktigt vet hur jag ska bedöma det?
Det som jag upplever med henne Ă€r att hon har vĂ€ldigt lĂ€tt för att slappna av nĂ€r vi stannar och stĂ„r stilla/sĂ€tter oss pĂ„ en bĂ€nk. DĂ„ lĂ€gger hon sig ner nĂ€stan oavsett var vi Ă€r eller vad vi gör. I allmĂ€nhet Ă€r hon inte sĂ„ brydd om de flesta hundar/mĂ€nniskor, men ibland nĂ€r nĂ„got ser skumt ut (siluetter hon inte kan urskilja, mĂ€nniskor som gĂ„r konstigt, hundar som gör utfall mot henne etc.) kan hon reagera med att hetsa upp sig och börja flĂ„sa, vilket hon gör Ă€ven i stan nĂ€r hon t.ex. ser en vĂ€ldigt stor hund. Men framstĂ€llde det kanske som att hon Ă€r som natt och dag pĂ„ vanliga promenader/i stan och sĂ„ Ă€r det ju inte riktigt, det var mer en förvĂ„ning hos mig eftersom jag inte hade vĂ€ntat mig att hon skulle vara "som vanligt" Ă€ven i stan⊠Om det makar nĂ„gon sense đ
En annan grej Àr att hon aldrig hade Äkt hiss innan hon kom till oss, och vi började trÀna pÄ det redan frÄn början och idag Àlskar hon att Äka hiss och springer och stÀller sig vid hissdörren varje gÄng vi har varit ute, haha. SÄ jag tÀnker att hon inte verkar ha sÄ svÄrt för nya miljöer och situationer kanske?
Idag hade vi en heldags tÄgresande och en riktigt saftig miljötrÀning i Göteborg. Det gick faktiskt jÀttebra.
Han har blivit bÀttre vad gÀller flÀckarna pÄ magen, sÄ vi fortsÀtter med Vom og Hundemat trots att de slutat med 5 kgs korvarna.
#145 NÀ, med den nya informationen hade jag inte heller oroat mig sÄ mycket för flooding! Om ni sÀtter er ner bredvid t.ex. lÀskiga stenar pÄ promenaden, inte i stan - lÀgger hon sig och sover dÄ ocksÄ? För isf sÄ hade jag inte oroat mig för flooding, utan bara varit nöjd med att ni har en hund med bra passivitet :D
SĂ„ jobbigt att söka jobb.. jag sittee bara o kollar mailen var 5 sekund.. đ đ
Instagram
Ăr jag den endaste som alltid kommer pĂ„ saker som hade vart bra att skriva i jobbansökan EFTER den redan Ă€r skickad ivĂ€g.. gör det fan varje gĂ„ng⊠đ
Instagram
Idag krÀks jag pÄ hundsaken till kelpie. Skulle gÄ ut, nÀ dÄ snorar han massa frÄn den sjuka nÀsborren. Jaha, kul, torra slemmhinnor⊠tycker jag ser var. Sen ser han en kollegas hund, gÄr in i vallmode och stirrar och smyger tills vi gÄr förbi, men dom svÀnger ju upp efter oss sÄ han fortsÀtter sÄ jag fÄr dra med honom. VÀgrar lyssna pÄ mig, lockar med godis, sÀger Ät pÄ skarpen, rycker till i kopplet⊠ingen reaktion. Sen nÀr vi Àr inne och ska ta av selen, ja dÄ morrar han nÀr jag ska ta av den. DÄ Äker han in i boxen med huvudet före (inte riktigt men ett skarpt "gÄ och lÀgg dig). Vi kommer INTE överens idag.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#150 KĂ€nner igen det dĂ€r med att det ska stirras bakĂ„t sĂ„ att man fĂ„r slĂ€pa hundrackarn. Blir sĂ„ jĂ€kla trött pĂ„ det..đ„”
#147 Nej jag hoppas att kÀnslan jag har fÄtt Àr riktig, men det lÀr ju visa sig om inte annat framöver nÀr hon har varit hÀr lÀngre. Det Àr ju vÀldigt sporadiskt nÀr hon blir tittig pÄ saker, och ofta fort övergÄende dÄ vi brukar vara snabba med betingning eller peppa henne att gÄ fram och nosa (om det Àr saker som Àr rimliga att nosa pÄ, icke levande alltsÄ, haha). DÀrför har jag inte provat passivitetstrÀna pÄ det sÀttet, men lÄter ju vÀldigt logiskt sÄ jag ska prova det nÄgon gÄng om hon blir vÀldigt skeptiskt inför nÄgot.
Jag har gÄtt frÄn att Àlska mitt jobb till att avsky det, tack och hej för mig en mÄnad kvar..
-
#153 Men fy vad trĂ„kigt. Vad hĂ€nder?đ
---
IgĂ„r började jag lĂ€ra Knut "tass" dvs vacker tass. Vi kom 90% pĂ„ 5-10 min! Det enda han behöver fatta Ă€r att lĂ€gga tassen i handen och inte slĂ„ pĂ„ mĂ„fĂ„ nĂ„gonstans pĂ„ armen/handen och sĂ„ ska jag nöta in just "tass"đVi hade skitkul! Han Ă€lskar klickertrĂ€ningâ€ïž
Han Ă€r Ă€ven inte lika döv lĂ€ngre och jag kĂ€nner mig sedd. Fantastiskt!đ..för stunden, that is
DÄ vÀntar man spÀnt pÄ löp nu :)
DÄ vÀntar man spÀnt pÄ löp nu :)
#154 Ny chef, lÀmnar allt i en enda röra för att va ledig i en vecka och blir sur pÄ mig över saker som aldrig har varit ett problem
-
#157 Men jĂ€klar. Suck pĂ„ oansvariga mĂ€nniskor!đNu har jag aldrig haft nĂ„got jobb, men nĂ„got borde man vĂ€l kunna göra om det fortsĂ€tter sĂ„hĂ€r?
Allt gĂ„r bara helt Ă„t helvete!đ
#156 vad har hÀnt??
Blev tvĂ„ katter i huset förran katt :D ena sambon har ju en kattunge men nu skal jag ha tvĂ„ egna frĂ„n omplacering, sĂ„ dĂ„ fĂ„r dom sĂ€llskap av varann ocksĂ„ đ ska bli sĂ„ skönt med katter igen đ ska bli kul att fĂ„ halvvuxna katter vĂ€nja sig till en hund đ Ă„tminstone kommer dom ju ha stĂ€llen att fly till nĂ€r vi vĂ€l kommer till deđ
Instagram
SĂ„ j*vla glad i dagens trĂ€ning. AlltsĂ„ verkligen, vilken klocka till hund! â€ïž(film kommer)
Och sĂ„ roligt, fĂ„tt förtroende för att trĂ€na en kompis i lydnad, ett ekipage som innan kört och fortfarande kör agility pĂ„ hög nivĂ„. Ett sĂ„dant klassekipage, och en sĂ„n hund đ
Mina mÄndagar Àr sÄ roliga!
fÄr man sÀlja mödrar pÄ blocket? orkar inte mer nu
#163 Men vad allt ska krĂ„ngla för dig! Vad stĂ„r pĂ„?đ
Försöker lĂ€ra Jackson att "stĂ€da", dvs. lĂ€gga tillbaka sina leksaker i sin korg. GĂ„r vĂ€l sĂ„dĂ€r, kan sĂ€ga att Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r det mest jag som fĂ„r jobba đ HĂ€r Ă€r hon i alla fall pĂ„ vĂ€g med sin julren.

Jobbintervju idag ;D
December suger för finns inte pengar till nÄgonting alls.
-
NÀr man letar stÀllen att köra av vÀgen pÄ nÀr man Àr pÄ vÀg till och frÄn jobbet sÄ Àr det kanske rÀtt illa. Jag vill inte mer. LÄt mig bara försvinna
#166 hur gick det?? #167 IKR⊠sĂ„ fattigg.. #168 sötnosđ
Instagram
#160 menar du mig?
Min lilla ska paras :D ska bli jÀttekul och spÀnnande
#169 du Àr starkare, du fixar det oavsett vad det Àr. Tillslut funkar det, jag lovar!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Börjar bli sjuk⊠hela dagen har jag gĂ„tt runt som i en bubbla, har inte kunnat prata utan att sluddra. Nu kom huvudvĂ€rken⊠fasen hoppades att jag skulle klara mig detta Ă„ret! Nej nu ska jag se om lite sömn hjĂ€lper, kĂ€nner hur vĂ€rken sprider sig för varje sekundâŠ
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
BilĂ€gare đ
-
Jag ska sĂ€lja Mush Vaisto Puppy dĂ„ Knut inte funkar pĂ„ det överhuvudtaget. Hur mĂ„nga block Ă€r det egentligen i en kartong pĂ„ 10 kg? Varje block vĂ€ger 245 g. Behöver veta för att inte ta överprisđ
Kan det komma snö till södra Sverige snart eller??? Hunden Àr helt svart om benen och magen efter en timmes promenad och allt Àr bara mörkt, blött och Àckligt. Saknar Norrbotten lite extra mycket den hÀr tiden pÄ Äret alltsÄ.
#175 enligt minirÀknare blir det 4,08 block?
#175 Minns att jag fick det till ungefÀr 40-41 block
-
#175 jag tror de (Mush) brukar sÀga att det Àr ca 41 block i en lÄda :) Jag Àr sÄÄÄÄÄ trött pÄ mitt jobb nu⊠chefen anstÀllde tvÄ extringar för tvÄ-tre veckor sen, som borde börjat typ i oktober för att vara till ordentlig hjÀlp nu innan jul⊠Denna mÄnaden har jag fÄtt 25 timmar mindre schemalagt Àn en kollega som Àr anstÀlld pÄ 25h/v - jag Àr anstÀlld pÄ 30! Men nu nÀr man redan fÄtt schemat Àr det ju inte sÄ himla kul att hoppa in en massa extra dagar?! Rant over, önskar jag kunde försörja mig pÄ att ligga och gosa med vovven haha
Johanna - Instagram
#175 sÄg nu att det var tio och inte ett kg.. Lite mer logiskt;)
Tack för hjĂ€lpen! Tycker ni att 10 kr/block Ă€r rimligt om nĂ„gon köper mindre mĂ€ngder? Tror mig ha kanske halva kartongen kvar och tar nĂ„gon hela blir det billigaređ
#179 Vad trĂ„kigt att det krĂ„nglar!đ
Ălskar nĂ€r hundarna löper. En som verkligen har fetvadd nere i öronen för inget hör man och att gĂ„ fint det Ă€r inget hon har lĂ€rt sig öht đ„”
Stress stress stress, fÄr inte förlÀngt kontrakt pÄ boende, söker som ett djur ett nytt boende som tar emot djur. Jobbet Àr otroligt stressigt, schemat Àr kaos Àr aldrig dÀr jag ska vara. Har dÄligt samvete för att dobby inte fÄr den trÀning han behöver, jag orkar helt enkelt inte mentalt. Blahaaaaaaa.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Instagram
Bobby gjorde nÄgot helkonstigt idag⊠Vi var ute och skulle gÄ till ett stÀlle för att trÀna drag nÀr grannen och hennes hund kommer gÄende. Bobby har alltid haft svÄrt för att möta honom och jag har ingen aning om varför, han blir pÄ helspÀnn sÄ fort han fÄr syn pÄ honom och nÀr vi möts hoppar, morrar och beter han sig i kopplet pÄ ett helt annat sÀtt Àn vad jag har sett honom göra mot nÄgon annan hund, nÀstan aggressivt. De har fÄtt hÀlsa tidigare och lekt utan problem, sÄ som sagt har jag absolut ingen aning om varför han inte kan möta honom⊠Grannens hund Àr alltid lugn och gÄr ointresserat förbi utan att visa nÄgra signaler (som jag kan se iaf).
I alla fall sÄ frÄgade grannen om det gick bra att hundarna trÀffades, jag sa Ok och slÀppte Bobby, sa varsÄgod, och han gick in i vallningsposition mot hunden! Han har ALDRIG visat nÄgra tendenser pÄ vall!
Jag har ingen aning om vad detta kan betyda och tar tacksamt emot rĂ„d eller svarâŠ
Kanske ska beskriva det lite mer utförligt; han gick ner i hukande stÀllning med blicken fastspÀnd i grannens hund och rörde sig snabbt framÄt, lade sig ned, upp i hukande position igen men smög lÄngsammare, upp i vanlig kroppshÄllning och sprang fram (alldeles för aggressivt i mitt tycke, men inte vÄldsamt) stod stelt och sniffade pÄ varandra.
Sen nÀr de lekte var han helt klart upphetsad och skulle jaga honom konstant, respekterade inte den andra hundens osÀkra signaler alls, vilket ocksÄ var jÀttekonstigt eftersom i vanliga fall Àr han vÀldigt duktig pÄ att lugna ner andra hundar eller bjuda in dem pÄ lek, Àven om han har svÄrt för att förstÄ nÀr han ska sluta.
Kan Àven tillÀgga att han Àr en 4 Ärig omplacering, blandras, tiken var schÀfer/labrador/lite dalmatiner och hanen dansk-svenskgÄrdshund/bordercollie
#183 I feel you.. Fast i mitt fall Ă€r det vĂ„rden som pissar pĂ„ mig. Ingen gör vad de ska och jag mĂ„ste flĂ„sa alla i nacken..đŽ Kram om du vill ha!
#185 Tack för input! Kom pĂ„ att jag kan ge det i julklapp till pappas och hans sambos hundar dock!âïž
#187 Smygande Àr ett jaktbeteende.
Ett jaktbeteende som under tusentals Är förfinats, plockats bort delar ur och formats till den vallning som Border Collies har idag. SÄ smygande Àr inte "vallning", det Àr ett jaktbeteende som ligger till grund för hur BC's vallar.
#189 DÄ uttryckte jag mig kanske fel, men det förklarar fortfarande inte varför han gjorde sÄ. Jag vet att vallning ursprungligen kommer frÄn ett jaktbeteende, han vet ju sjÀlvklart inte vad vallning Àr eller hur det gÄr till, men sÄ som han betedde sig var mer likt det folk brukar sÀga deras bc's gör nÀr de ofrivilligt (inte riktigt det ord jag söker, men jag skriver detta halvsovandes) börjar "valla" pÄ promenader, vid t.ex hundmöten. Eller ger "eye"? Jag Àr dÄligt insatt i alla termer och specifika beteenden, men man sÄg verkligen att han var border collie i det ögonblicket och det var inte smygande i samma bemÀrkelse som nÀr han t.ex har fÄtt syn pÄ harar, dÄ kan han ocksÄ börja smyga framÄt men pÄ ett helt annat sÀtt. Det jag Àr oroligt för efter idag Àr att han kanske trots allt har vall i sig och hur man i sÄ fall kan fÄ utlopp för det pÄ ett bra sÀtt, (jag vet ju egentligen inte hur mycket bc han har i sig eftersom han Àr en omplacering, kan bara lita pÄ vad de förra Àgarna berÀttade) jag har ingen möjlighet till att valla med honom, men vill samtidigt inte att det ska pÄverka honom pÄ ett negativt sÀtt eller ge grund för fler oönskade beteenden. Vi har redan en massa vardagsproblematik att hantera och eftersom han aldrig fÄtt nÄgon trÀning de första 3 Ären av sitt liv har han jÀttesvÄrt för att fokusera pÄ en uppgift, han ska göra och hÄlla koll pÄ allt samtidigt och blir osÀker nÀr han inte förstÄr vilket resulterar att han ska skÀlla pÄ minsta lilla ljud eller stirra en buske till döds eftersom löven blÄste. Det gör det vÀldigt svÄrt att ge honom mentala uppgifter att arbeta med. Vi trÀnar redan spÄr, nosework och lydnad (pÄ hemmanivÄ) men allting mÄste gÄ oerhört lÄngsamt fram eftersom han sÄ lÀtt blir överstimulerad. Sen Àr vi ute och gÄr mycket i natur eftersom han inte klarar stadsmiljöer, har nyligen börjat lÄta honom ha klövjevÀska oftare för att se om det hjÀlper mot stissigheten utomhus, Àn sÄ lÀnge har det fungerat bra. Cyklar eller trÀnar drag gör vi sporadiskt nÀr han har mycket energi att brÀnna och jag Àr för trött. Det hÀr blev vÀldigt lÄngt, jag kanske ska starta en egen trÄd?
SÄ roligt att se Arrak leka idag. Han fick brottas ordentligt för första gÄngen sen innan Limpan gick bort, och sÄ glad och kÀnslig hund!
Andra hunden skĂ€ller ibland vid lek, utan egentlig betydelse - och varje gĂ„ng pallnitar Arrak och avbryter leken, eftersom att det betydde "sluta" nĂ€r Limpan gjorde det. â€ïž
Saknar Buddy sÄ det gör ont i hela mig.
AlltsÄ sÄ stolt över Marcie. Hon har alltid ogillat grannens Akita sen vi flyttade hit och varje gÄng de gÄr förbi utanför gÄrden sÄ har hon flugit fram till stÀngslet och vrÄlat. En gÄng kom hon ut men sprang inte fram (villket var typ det jag trodde, för hon Àr inte arg liksom utan tror hon mest inte vet hur hon ska bemöta den. ) utan stÀllde sig tvÄ meter ifrÄn och vrÄlade.
I alla fall sÄ satt jag nyss ute och hundarna letade lite godis i grÀset. Plötsligt ser jag grannens pannlampa komma guppande sÄ jag ropar pÄ Marcie ( Jamie kan skÀlla pÄ dem men stannar hos mig utan att jag behöver sÀga till eller hÄlla i halsband) och sÀger Ät henne att hoppa upp bredvid mig i utesoffan. Hon kommer direkt och hoppar upp och jag hÄller löst i halsbandet och berömmer henne medan jag rotar godis i jackfickan. Hon gav inte ett ljud ifrÄn sig, satt sen utan att jag höll i halsbandet och mumsade glatt lite godis.
Vi har trÀnat sÄÄÄ mycket och hon har gjort sÄhÀr flera gÄnger nu och sprungit till staketet kanske 1 gÄng pÄ tvÄ mÄnader. Just nu löper hon dessutom men inga problem! Vem bryr sig att grannen kommer liksom?
KÀnslan nÀr den perfekta valpen dyker upp, under vad som KAN vara de perfekta omstÀndigheterna, men eftersom man inte vet Àn sÄ Àr det bara att slÀppa och gÄ vidare. à h vad valpsugen jag Àr! :(
#193 Fasen vad drygt!
Var nyss ute och sjÀlvklart Ät Knut nÄgot snabbt som satan och sprang sen ifrÄn mig⊠meeen det var nog det bÀsta jag hanterat min ilska nÀr den toppat.
Blev tyvÀrr hÄrdhÀnt och la ner honom innan jag satte pÄ munkorgen och gick en bit, men sen band jag upp honom och satt i drygt 15 min. Ska binda upp honom snabbare nÀsta gÄng.
Det Àr fan inte kul att bli sÄ förbannad, men jag gör framsteg. Det var sÄ oerhört skönt att gÄ ifrÄn "Nu Àr jag sÄ arg att jag inte kan hantera det" till "Okej, nu Àr jag inte arg lÀngre och kan tÀnka".
Försöker dejta. Har tre möjliga. LÀskigt.
Försöker dejta. Har tre möjliga. LÀskigt.
#194 Skoja inte! Vill sĂ„ gĂ€rna köra pĂ„ en âdet löser sig sĂ€kert!â, men det Ă€r ju inte rĂ€ttvist mot nĂ„gon om det inte gör det. #195 Framsteg Ă€r alltid framsteg! Vi sĂ€tter ofta sĂ„ himla stora krav pĂ„ oss sjĂ€lva att vi missar de smĂ„ förbĂ€ttringarna. Med vĂ„ra hundar belönar vi minsta lilla steg framĂ„t men hos oss sjĂ€lva ska allt vara perfekt frĂ„n början, knas det dĂ€r.
#198 Fast det brukar sĂ€gas att det aldrig blir 100% lĂ€ge för att skaffa valp, sĂ„ om pengar och ev. vakt och den första tiden Ă€r löst sĂ„ Ă€r det vĂ€l bara att köra?đ
Tack för de orden. Jag kĂ€nner mig sĂ„ hemsk nĂ€r jag blir sĂ„dĂ€r okontrollerat förbannadđ
#190 Med tanke pÄ hela den situationen du beskrev sÄ har "vallning" inget med saken att göra. SÄdÀr kan alla hundar oavsett ras bete sig.
#200 Det var ju skönt att höra iaf! Han gjorde nÄgot liknande igÄr nÀr vi stötte pÄ en annan hund i skogen, han lade sig bara ner utan att jag sa nÄgot nÀr jag vÀnde mig om för att koppla toy-pudeln och stirrade pÄ den andra hunden. Sen började han hoppa och skÀll-gnÀlla vid mötet, ville promt fram och hÀlsa, sÄ det Àr vÀl nÄgot nytt han gör pga frustration eller osÀkerhet kanske?
Han har faktiskt betett sig riktigt konstigt ett tag nu. Ăr precis som om han har glömt bort allt han lĂ€rt sig, gĂ„r inte att fĂ„ kontakt med och gĂ„r upp i varv för minsta lilla. Jag kan inte ens klia mig pĂ„ nĂ€san utan att han tror att vi ska hitta pĂ„ nĂ„got.
KĂ€nner mig som en riktigt dĂ„lig hundĂ€gare för jag har ingen aning om vad jag ska göra⊠Vi gör saker och trĂ€nar tillsammans, men det Ă€r inte sĂ„ att jag överaktiverar honom, men han verkar inte intresserad av nĂ„gonting, förutom att leka med sin basketboll eller hysteriskt sniffa efter vilt⊠Försöker jag leka eller trĂ€na med honom utanför tomten blir han bara hetsig och stirrar pĂ„ allt annat förutom mig, kan inte ens kalla pĂ„ honom utan att han först ska snurra nĂ„gra varv och försĂ€kra sig om att jag inte kallar pĂ„ honom bara för att nĂ„got har dykt upp. FörstĂ„r inte alls var det har kommit ifrĂ„n, har alltid varit noga med att inte bara kalla för att han mĂ„ste kopplas eller undvika nĂ„got, bara för att fĂ„ belöning. Men den senaste tiden kĂ€nns det som om jag bara tjatar och skĂ€ller pĂ„ honom, och det löser ju ingentingâŠ
#201 KÀnner igen det dÀr bÄde pÄ hundsidan och min sida. Han stirrar pÄ saker för att de Àr intressanta, piper pÄ hundar för att han vill hÀlsa och Àr allmÀnt kokoloko i huvudet. Jag kÀnner mig elak, gnÀllig och dÄlig. Hur gammal Àr han?
En sak jag lÀrde mig pÄ kurs Àr att stÄ still och göra smÄ gungande med kopplet (lÀtt spÀnt, det ska ju kÀnnas att man gungar) tills hunden tittar pÄ en, för att pÄminna, och sen belöna. Det funkar bra pÄ Knut nÀr han glömmer bort mig. Skvaller funkar ocksÄ bra. Knut Àr 9 mÄnader.
#202 Det Ă€r en rejĂ€l Ă„ldersskillnad haha, Bobby Ă€r 4 Ă„r, men jag har bara haft honom i ett och ett halvt Ă„r. Eftersom han Ă€r en omplaceringshund har jag funderat pĂ„ om det kanske inte Ă€r gamla problembeteenden som har börjat dyka upp nu, de brukar vĂ€l sĂ€ga att efter ett Ă„r har hundarna "landat"? Men jag vet inteâŠ
Det dÀr med att gunga pÄ kopplet gör jag ocksÄ ibland, men oftast brukar det bara egga honom Ànnu mer framÄt och har han bara stÄtt och stirrat börjar han istÀllet dra eller stÀlla sig rÀtt upp pÄ bakbenen (inte hoppa, bara rakt upp och stÄ stilla), samma sak om jag försöker skvallertrÀna. Han hör inte klickern om jag inte klickar precis brevid örat, sÀger jag bra/yes eller nÄgot annat ljud beter han sig sÄ som jag beskrev ovan, om jag mot förmodan fÄr honom att vÀnda sig om skiter han fullstÀndigt i belöningen oavsett vad jag anvÀnder (kött/köttbullar/morot/leksak/kel) och blir bara Ànnu mer stissig och överreagerar pÄ allt runtomkring.
De förra Àgarna bara skrek och ryckte honom i kopplet sÄ alla försök till kontakt eller belöning har alltid resulterat i en undvikande reaktion, eftersom han förvÀntat sig straff, sÄ att han hetsas Ànnu mer mot det han stirrade pÄ Àr sÀkert en reaktion pÄ det. Vi trÀnade (och trÀnar) jÀttemycket pÄ det, med skvallertrÀning och liknande, och allting han har gjort har alltid betytt godis eller lek. Har han gjort fel har jag ignorerat eller bara gÄtt ifrÄn situationen med honom, förutom vid farliga tillfÀllen dÄ jag har tagit tag och rytit i ren reflex. Men nu har jag ju brÄkat sÄ mycket med honom pga allt detta sÄ allt det arbetet har ju ocksÄ gÄtt Ät helvete.
#203 Ahaaa! Ja, det lÄter som en vÀldigt annorlunda situation.
Kanske gÄ kurs privat eller med andra skulle vara en bra idé?
#204 Skulle jÀttegÀrna vilja det, men Àr arbetslös sÄ det mÄste vÀnta tills jag har rÄd =/
#205 Ah, I feel you. Mvh sjukskriven :X
#199 Det Ă€r just den nĂ€rmsta tiden som Ă€r oviss just nu tyvĂ€rr. Antingen fĂ„r jag ett jobb dĂ€r jag kan arbeta hemifrĂ„n, eller sĂ„ mĂ„ste jag tillbaka till mitt gamla jobb som inte alls gĂ„r ihop med valp. Jag Ă€r ute och reser nu, sĂ„ kommer inte kunna söka/fĂ„ jobbet förren i februari, och valpen Ă€r redo i januari. Hon har redan sagt att hon sĂ„klart kan hĂ„lla honom nĂ„gra veckor för mig, men det hjĂ€lper ju inte om det skiter sig med jobbet. Gah, sĂ„ svĂ„rt! Hade han fötts ett par mĂ„nader senare bara hade det sett helt annorlunda ut. Men tack för peppen! Det ligger Ă€ndĂ„ och gror i bakhuvudet pĂ„ mig, antingen hittar jag en lösning eller sĂ„ kommer sĂ€kert den perfekta valpen dyka upp igen lite lĂ€ngre framâŠ
#199 Missade helt sista delen av din kommentar (sjÀlvupptagen du vet ;)), förlÄt! Jag tycker inte alls att du behöver kÀnna dig hemsk, speciellt inte eftersom du aktivt jobbar med att förbÀttra det. Vi blir alla arga och frustrerade, jag tycker att det Àr ett större problem ifall man inte ser sina egna brister och försöker göra nÄgot Ät det. Jag tror ocksÄ att Knut förlÄter dig vÀldigt mycket snabbare Àn vad du förlÄter dig sjÀlv :)
#207 Om man bara kunde vĂ€lja sjĂ€lv nĂ€r valparna ska födas!đJag Ă€r ju sjukskriven sĂ„ det var inte direkt nĂ„got att strula med. Det Ă€r smart av dig att inte chansa iallafall, utan smyga fram! Det skulle ju vara ganska förödande om det körde ihop sig totalt sĂ„ att du blev tvungen att lĂ€mna tillbaka honom, till exempel.
Jag tror sĂ€kert att det dyker upp en minst lika bra valp om det inte funkar med denna!đJag sjĂ€lv skulle ju ha dalmatiner, men det körde ihop sig och jag fick en Knut istĂ€llet. Knut Ă€r perfekt för mig och nu kĂ€nner jag "TĂ€nk om jag aldrig trĂ€ffat honom?!"đ
#208 Ingen farađTack för det! Jag har svĂ„rt att tĂ€nka sĂ„, men gör det ibland. För jag försöker ju Ă€ndĂ„ trots att det kĂ€nns som att jag jobbar i stark motvind.
Ărligt talat kan jag grabba tag i honom och skĂ€lla ut honom efter noter och sekunden efter viftar han pĂ„ svansen som om ingenting har hĂ€ntđ€
Det jag Àr orolig för Àr hur relationen pÄverkas i lÀngden, precis som med kloklippningen.. Jag hade den bÀsta kloklippningen pÄ lÀnge inatt dock, sÄ det gÄr ju ocksÄ framÄt!
Tinja kan nu titulera sig RLD N RLD F LD1 ĂrteplĂ€ttens Magica Vetra đ

ĂNTLIGEN SNĂ đ (Hundis var gladare Ă€n hon ser ut, hon har fotoansiktet pĂ„ som vanligtâŠ)

Vad stĂ„r alla dom dĂ€r bokstĂ€verna för? đ
â
Har en fin blÄtira efter att valpen gjorde en kraschlandning rÀtt in i kameran
-
Ă h vad jag lĂ€ngtar tills Knut blir Ă€ldre sĂ„ att vi kan börja med drag! Ibland sĂ€tter jag kopplet i öglan pĂ„ ryggen och sĂ€ger "Upp!" för dĂ„ fĂ„r han ha bĂ„de dra och ha brĂ„ttom. Detta Ă€r mest i backar. Vi tycker bĂ„da att det Ă€r skitkul och nĂ€r vi var pĂ„ en rejĂ€lt brant vĂ€g (typ 2 pĂ„ natten, bilfritt) sĂ„ började jag asgarva, för han gav verkligen alltđ
Spenderat 3 timmar ute i jakt pĂ„ en lĂ€rares hund. Nu dyngförkyld igen. Hoppas att karma rĂ€knas för nĂ„got â€ïž
TyvĂ€rr har vovve inte Ă„terfunnits, men vovve valde iaf rĂ€tt dag att rymma, en tredjedel av skolans elever kommer nĂ€mligen befinna sig ute pĂ„ omrĂ„det under natten, sĂ„ det finns alltid nĂ„gon att komma fram till â€ïž
#216 Usch vad hemskt, var försvann den nÄgonstans?
#216 Ă„h nej, hoppas vovvsingen hittar hem snart igen! Jag Ă€r sÄÄÄ tröööött. Dagmatten har kommit och hĂ€mtat Sam lite i sex pĂ„ morgonen bĂ„de idag och igĂ„r - och för nĂ„gon som jobbar i butik och alltsĂ„ Ă€r van att börja jobba nĂ„n gĂ„ng mellan 10-12 pĂ„ dagarna Ă€r det vÀÀÀldigt tidigt! Sam fattar inte heller vad vi gĂ„r upp sĂ„ tidigt för, han tittar pĂ„ mig som om jag Ă€r dum i huvudet nĂ€r jag drar ut honom för att kissa. Men imorrn fĂ„r vi sova â€ïž
Johanna - Instagram
#217, FrÄn skolan, pÄ förmiddagen igÄr.
#218 Inte hemma Àn :( 24 timmar nu, och ID-hund har varit ute i tvÄ timmar.
Det finns sÄ sjukt mÄnga olika hundraser jag skulle vilja ha O.o Har en SchÀfer/Rottweiler-mix nu, men skulle vilja ha en Papillon eller Pomeranian, skulle vilja ha en Aussie, skulle vilja ha en renrasig schÀfer, skulle kunna tÀnka mig en Husky eller Malamute om jag nÄgon gÄng flyttade lÄngt uppÄt alternativt till typ Alaska, skulle vilja ha en Flatte, eller en Golden.
Vad gör man med alla begĂ€r, önskningar och drömmar man har? Vill ju ha dem olika typerna av olika anledningar dessutom đ
Löptiken Àr allmÀnt jobbig med min stackars (kastrerade) hane som till och med mÄste ryta till för att freda sig mot hennes nÀrmanden. Innan hon började höglöpa dÀremot, dÄ tyckte han att hon var himla snygg sÄ lite fÄr han vÀl skylla sig sjÀlv.
IKEA med morsan efter jobbet för stt ĂNTLIGEN fĂ„ köpt mig en garderob. SĂ€tter av henne och Ă„ker sedan hemĂ„t, vĂ€ljer motorvĂ€gen föe att slippa Ă„ka dom Ă„lhala landsvĂ€garna. Kör pĂ„ pĂ„farten, kĂ€nner det e halt o slaskigt. HĂ„ller mig pĂ„ 60km/t. Bilen börjar spĂ„rar ut o sen e allt hopp borta.. kör ner i diket men snön rĂ€ddar mig som tur. Efter x antal telefonsamtal fick vi till en bĂ€rgare. Under tiden jag vĂ€ntar stanmar 2 privatpersoner och vill hjĂ€lpa. Men av olika orsaker funkade det tybĂ€rr ej. En brandbil/röddningstjĂ€nst stannar efter jag precis fĂ„tt besked om att bĂ€rjaren e pĂ„ vĂ€g. SĂ„ jag tackar och skickar dom vidare till ngn annan som ev sitter i nöd utan hjĂ€lp pĂ„ vĂ€g⊠vi fĂ„r ut bilen pĂ„ ett lite annorlunda sĂ€tt dĂ„ den satt sĂ„ fastrotad. Jag Ă„ker hem och sĂ€tter upp garderoben. SmĂ„skakad men glad att ha ngt att sysselsĂ€tta mig med. SNĂLLA ALLA, kör försiktigt och ta hand om er och alla andra pĂ„ vĂ€gen!
Instagram
#223 riktigt obehagligt!
Instagram
Varit och bytt spiral till en starkare pga endometrios, sĂ„ hoppas blödningarna slutar och smĂ€rtan minskar lite iaf.. men blĂ€ vad ont jag har nu đ©
Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet av eller vet nĂ„got om en munkorg som har vĂ€ldigt smĂ„ hĂ„l framme vid nosen och vid hakan? Knut den lille skiten har nog listat ut att han kan fĂ„ tag pĂ„ saker via undersidan pĂ„ sin.. đ
Han har denna: https://www.arkenzoo.se/pro-dog-munkorg-c83640#product_tabs_description_tabbed
Idag Àr jag stolt över mig sjÀlv. Har varit en sÄn dÀr dag med massa regn, blÄst och kyla, och jag jobbade igÄr och jobbar imorgon. Innan jag hade hund hade det hÀr varit en dag jag spenderat framför tvn, utan att sÀtta min fot utanför dörren. Men nu har jag gÄtt med Sam, nÀstan 8km (vilket kanske inte Àr jÀttelÄngt för mÄnga, men ÀndÄ!), dessutom med mensvÀrk. Inte det roligaste jag gjort i mitt liv - men absolut inte sÄ jobbigt som det kÀndes precis innan jag gick ut nu pÄ kvÀllen.
Johanna - Instagram
#227 Way to go!đ
Jag sjĂ€lv hade en skitdag igĂ„r. Regnigt och jĂ€vligt och höll mig inne utan riktiga promenader tills sisĂ„dĂ€r 4 imorse. DĂ„ gick vi ut och lekte och hĂ€rjade i en timme eller sĂ„. Det började snöa ocksĂ„, sĂ„ det var underbartđ
Allt gÄr bajs och försöker hÄlla humöret uppe.
-
NÀr jag Àr arg (pÄ livet), blir Arrak osÀker och stressad, beter sig konstigt pga osÀkerhet, jag blir arg pÄ honom för det, han blir Ànnu osÀkrare, jag blir Ànnu argare - osv i evighet.
Hata livet.
Spenderat 4 timmar med att tejpa matta sÄ att det kan bli agility i helgen pÄ Stockholms HundmÀssa. Mina knÀn Àr sönder. Röda, skavda och svider. Men vad gör man inte?
#229 Har haft en del sĂ„dana dagar pĂ„ senaste tiden. Du fixar det!đ€ HĂ„lla upp humöret Ă€r jag vĂ€rdelös pĂ„. Jag brukar skrika halsen av mig och slĂ€nga saker i golvet nĂ€r det nĂ„r sin grĂ€ns..đ
#230 Skönt att veta att jag inte Àr ensam om det. NÀr jag klipper klorna pÄ Knut blir han spÀnd som en pinne och har svansen mellan benen trots att jag inte gjort nÄgot fel eller konstigt, sen nÀr han rycker och hÄller pÄ blir jag arg. DÄ blir ju allt pannkaka. Fast ÀndÄ kan jag inte sluta, för jag vill sluta kloklippningen med mys och lugn..
Och om jag inte kör pĂ„ med kloklippningen sĂ„ bara skjuter jag pĂ„ det och han fĂ„r jĂ€ttelĂ„nga klor. Jag tar iallafall 2 om dagen, men han tycker verkligen att det Ă€r skitjobbigtđ
#229 Ja men du Àr iaf inte utelÄst ur din lÀgenhet med 3 dagar ledigt tills flytt med julafton inrÀknat.
Vill bara att allt magiskt ska ordna sig..
-
#233 AjdĂ„đJag trodde att det "bara" var hundrelaterat. Jag förstĂ„r inte situationen. Varför Ă€r du utelĂ„st? Om du vill utveckla.
#234 The keys are goooooone
-
#235 Aj! Men har ni ingen jour eller extra nycklar hos hyresvĂ€rden? Det lĂ„ter ju inte som det, men jag trodde att det var mer regel Ă€n undantagđ€
SÄ rÄkade man sluta va singel, hoppsan
#237 Whop Whop Grattis!
#238 höhöhö tÀck :E <3
#238 höhöhö tÀck :E <3
BĂ€sta 3 advent! HĂ€mtat mina tvĂ„ kattbĂ€bisar frĂ„n fosterhemmet. Ronja/Pippi gick runt lite nyfiken medan Rasmus sprang under sĂ€ngen. Nu ligger bĂ„da dĂ€r och tar det lugnt medan jag sitter ovan pĂ„ sĂ€ngen o chillar sĂ„ fom kan ta det i egna lugna takt đ
Instagram
#242 Visst Àr dom! <3
Instagram
En sak jag undrar, var era valpar keliga nÀr de var smÄ? min 13 veckors sitter gÀrna inte still och myser, vill mest hoppa runt och leka ;) kan det förÀndras tror ni? :)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#245 Min var inte kelig alls förrns för typ 3v sen, hon Àr 6mÄn nu
-
#245 Min Àr inte kelig överhuvudtaget. KÀnner mig hatad och blir bara ledsen.. Han Àr snart 10 mÄnader.
Min valp var vÀldigt kelig/mammig frÄn start, och Àr fortfarande.
#245 min har ocksĂ„ precis börjat bli kelig - men i en begrĂ€nsad dos ;) han uppskattar alltid lite kli pĂ„ magen och nĂ€r han sover söker han nĂ€rhet mycket oftare - typ lĂ€gger huvudet pĂ„ ens fot eller lĂ€gger sig med ryggen tryckt mot mitt ben. Ibland kan jag fĂ„ en ordentlig gosstund men det Ă€r inte sĂ„ ofta. #248 nej men kĂ€nn inte sÄ⊠â€ïž Visst tog det lĂ„ng tid för curlysar att vĂ€xa klart? GĂ€ller inte det knoppen ocksĂ„? För han kanske bara mĂ„ste mogna till lite innan han börjar uppskatta gos :)
Johanna - Instagram
#250 Ărligt talat sĂ„ Ă€r det högst troligt mitt fel. Jag har jĂ€ttesvĂ„rt för att GE nĂ€rhet och gos. Han brukar ge mig en "suck, lĂ„t mig vara"-blick oavsett hur glad jag lĂ„ter nĂ€r jag pratar med honom nĂ€r vi Ă€r i soffan. Han kan dock komma och lĂ€gga sig i knĂ€t och lĂ„ta sig bli klappad pĂ„.
Han verkar bara tycka att det Àr kul att vara ute (eller leka) och riktiga promenader orkar jag inte nu pga min kaossömn. Hint: Jag har inte gÄtt och lagt mig Àn.
För att svara pÄ din frÄga Àr det 3 Är som gÀller för curly och det gÀller kanske knoppen ocksÄ.
Tackâ€ïž
#251 dom Àr individer! Min Àldsta var halvt kelig blev mer som Àldre. Min mellersta, oj vad hon inte ville vara nÀra! Tyckte ocksÄ det var rÀtt jobbigt att hon var sÄ anti det men sen samtidigt Àr inte jag som person jÀttekelig heller. Efter hon blev ca 3 Är sÄ har det vÀnt och nu vill hon ha mycket nÀrhet och knuffar pÄ ens hÀnder sÄ man ska klappa henne :) Valpen har krÀvt kel sen dag 1 haha och Àr den vÀrsta av dom. Men det kan ju ocksÄ Àndras, eller inte. Men det Àr sÄ olika och behöver inte vara nÄgot man sjÀlv gjort :)
Min tyckte verkligen inte om att gosa och kela nÀr han var valp. Det höll i sig till han blev runt, 2 Är kanske?
Jag kommer ihÄg att jag tyckte det var riktigt trist, jag ville ju mysa med honom!
Men nu (han Àr 5 Är nu) Àr han sÄ otroligt nÀrhetssökande och vill verkligen alltid ligga och sova i knÀt. Han tycker fortfarande inte riktigt om att bli klappad och nÀr man tar pÄ honom nÀr han ligger ner osv, men just att vara nÀra vill han alltid vara. Jag upplever att han blir mer o mer kelig ju Àldre han blir
â
Arrak mÄr pissdÄligt med stressen just nu. Jag vill bara krÀkas pÄ allt, vill inte mer.
IgÄr tog det 2 timmar att varva ner efter att vi gÄtt frÄn ridhuset. Inatt, nÀr min vÀldigt vÀlmenande vÀn tog ut honom pÄ rastrunda (för att hen tolkade stress som kissnödig) tog det 45 minuter. I morse kom han in, tokflÄsandes (tÀnk sprungit 2 mil i skengalopp i 30-gradig vÀrme), för att han sett en hund. Tog 2 timmar igen att nÄgorlunda komma ner i varv sÄ att han kunde ligga stilla i mer Àn minut i strÀck. Piper konstant, slickar maniskt, springer runt och fÄr ingen ro.
Vill inte ha det sÄhÀr.
Jag som varit sÄ djÀvulskt stolt och lycklig över honom i det allra senaste, för att han fÄtt mÄ sÄ bra.
Inget Ullared idag, hemma med stresshunden istÀllet.
Ang kelighet (ord?)⊠Min numera unghund har aldrig varit nÄge just "fjÀskande" för klappar eller dyl. Men han brukar gÄ fram och sÀtta sig med ryggen vÀnd mot folk. Liksom nÀra framför dem mellan deras ben sÄ man kan hÄlla runt honom. Kan vÀnda sig och kolla pÄ dem dÄ nÀr de slutar röra/klappa honom haha, men han sitter still och tyst han fÄr klappar. Han Àr mer för att sitta/ligga intill Àn att han mÄste ha klappar i princip. Kan lÀgga sig mot mig en stund hÀr hemma, sen brukar han hoppa ner pÄ golvet dÀr det Àr svalast. I allmÀnhet gillar han inte att ligga superlÀnge dÀr det blir för varmt.
Sitta i knÀt gör han ocksÄ iofs, om man sÀtter sig ner pÄ marken kommer han alltid och ska parkera rumpan pÄ en. Sen Àr han nöjd :P
#255 Tack â€ïž Han fick en lugn stund mellan 10:30 och 11:30, men sen drog det igĂ„ng igen. Bara tacksam att han fick sova en stund â€ïž
Sa till min pappa att jag inte vill leva mer
Min mamma sa att jag fÄr skylla mig sjÀlv som stöter bort folk som inte sÀger rÀtt saker. Men jag tycker inte det Àr rÀtt att kalla sin dotter för psykiskt sjuk för att jag inte vill umgÄs med min mamma som fÄr mig att dö lite mer pÄ insidan varje gÄng jag trÀffar henne.
ett bra liv, eller bara ett liv dÀr jag inte behöver oroa mig, kÀnns omöjligt lÄngt bort.
Sa till min pappa att jag inte vill leva mer
Min mamma sa att jag fÄr skylla mig sjÀlv som stöter bort folk som inte sÀger rÀtt saker. Men jag tycker inte det Àr rÀtt att kalla sin dotter för psykiskt sjuk för att jag inte vill umgÄs med min mamma som fÄr mig att dö lite mer pÄ insidan varje gÄng jag trÀffar henne.
ett bra liv, eller bara ett liv dÀr jag inte behöver oroa mig, kÀnns omöjligt lÄngt bort.
#252 Nu nÀr du sÀger det kanske det Àr jag som Àr lite (mycket) anti ocksÄ..
Jag Àr arg och har kort stubin vÀldigt ofta pga att vÄrden pissar pÄ mig, för att min sömn Àr icke-fungerande och att jag inte vet hur jag ska lösa det med marsvinen som skulle behöva flytta NU. DÄ kan hans klÀng/tramp/puff göra mig grinig. Kanske dÀrför han hÄller sig undan lite ibland. Fast nu la han sig nÀra nÀr jag satte mig i soffan..
Tror bra promenader och aktivering Àr nyckeln.
Jag antar att de stunderna han verkligen inte verkar bli glad över min existens överhuvudtaget Àr de vÀrsta.. Som nÀr jag sÀger "Heeeeej! Vad duktig du Àr!" och lÄter jÀtteglad och han tittar pÄ mig med 0 uttryck. Det Àr oftast eller alltid de dagarna jag inte ens orkar ta nÄgon riktig promenad eller hitta pÄ nÄgot och dÄ kÀnner jag "Jaja, jag vet att du hatar mig. Du borde flytta för att jag Àr sÄ sÀmst".
Jag vill inte ha en soffhund och jag försöker..đ
Tack för att du delar med dig! Intressantđ
#254 Nej fy sĂ„ jobbigt!đFast jag mĂ„ste sĂ€ga att jag tycker att du Ă€r helt otrolig med Arrak! Du imponerar och inspirerar och Ă€r uppe pĂ„ det vĂ€ldigt hjĂ€lpsam!đ
Har varit utan ström i snart tvÄ timmar och det berÀknas inte vara fÀrdigt förrens vid kl 20??? Dom har ström pÄ andra sidan gatan, och jag bor mitt inne i stan. Blir sÄ trööött. Meeeen Sammisen var superduktig pÄ promenaden innan! à kte ut till elljusspÄren och mötte en annan vovvsing precis i början. NÀr vi sen mötte dom lite senare (hade honom lös) kom han direkt nÀr jag ropade och tog fram bollen! Ska öva massa mer hundmöten men sÄ jÀkla skönt att jag kan ha han lös!
Johanna - Instagram
#261 Hade sjĂ€lv problem med strömmen för ett par mĂ„nader sedan. Helt sjukt drygt!đŽ Turligt nog sĂ„ var vi mĂ„nga som var utan, sĂ„ det gick relativt fort för dem att fixa med en reservgenerator.
Visst Ă€r det underbart att ha dem lösa? SĂ€rskilt om de Ă€r lite jĂ€vliga i koppelđ
#262 den kom tillbaka nu, men ja det Àr sÄÄÄ drygt! Speciellt nu pÄ vintern nÀr det Àr mörkt ute, hade det varit pÄ sommaren hade man ju ÀndÄ kunnat se nÄtt! Jaa! Sam gÄr bra i koppel, men bÀttre lös ;) eftersom jag bor inne i stan blir ju alla kortare promenader i koppel, sÄ det Àr jÀtteskönt att han kan fÄ springa och nosa av sig ordentligt nÀr vi gÄr lÀngre :D Och pÄtal om kel och gos, sÄhÀr ligger han nu!
Johanna - Instagram
#260 Men gud vad du Ă€r snĂ€ll! Det var lite vad jag behövde höra ikvĂ€ll, nĂ€r allt gĂ„r Ă„t skogen â€ïžđș
Skapa en ny trÄd kanske?:P
#263 Precis! Det var i höstas för mig och jag hade inga ljus eller nĂ„got som grannarna, sĂ„ dĂ€r lĂ„g jag i misĂ€r i mörkretđ
Knut gÄr nog ocksÄ bÀst löst, förutom att man fÄr pÄminna honom om att sköta sig hela tiden. KoppelgÄendet Àr vÀldigt kaos och han kan inte gÄ i kort koppel. SÄ drygt om man mot all förmodan behöver vara i stan v__v
Vilken fluffegos! Knut gillar ocksÄ att ligga med hakan pÄ en.
#264 Ta Ă„t dig! đ€â€ïž
#267 Verkligen! Kan nog helt Ă€rligt inte ens gĂ„ 3 meter utan drag om jag inte skyndar mig. Skitungar alltsĂ„đ
Började en ny trÄd vi kan fortsÀtta i dÄ denna blivit sÄ lÄng :) https://hundar.ifokus.se/discussions/5a3a20cc8e0e7424250037ed-babbeltrad-del-6