Ont i magen?
Jag har en liten hund på 3 år som var hos veterinären förra veckan då vi trodde han hade ont i lederna. Men röntgen visade inget och veterinären kunde inte känna något konstigt. Han fick smärtstillande så fick vi se om han blev bättre.
Nu har han ont igen trots smärtstillande, och verkar vara magen som är problemet o inte leder, han är väldigt hård i magen, skriker när han bajsar. Kommer inte till ro utan ligger på mage med frambenen framåt o sen lyfter han bakdelen o flyttar på sig. Han skakar väldigt mycket.
Någon som vet vad de kan vara? Foderallergi?
Vi ska till veterinären kl 14.30.
Vill gärna veta vad förklaringen enligt veterinären.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Vilken ras? Magomvridning kan drabba även små raser med hög och djup bröstkorg. ( tex peingeese, dvärgpudel, tax) Hård mage och att hunden ställer sig i böneställning är ett par av symtomen. Fler symtom här på denna engelskspråkiga sida:
http://www.globalspan.net/bloat.htm
Hur har det gått?
Omdet är magomvridning är det mycket bråttom till ett djursjukhus. Efter de första symtomen har man inte mycket tid på sig. Magomvridning är oerhört smärtsamt för hunden.
Fick tyvärr inga bra svar idag. Röntgen visade inte så mycket. Blodprover har tagits o får svar om 2 dagar, kan vara bukspottkörteln. Annars hitta dom inga fel på han.
Ja, det låter exakt som buksmärtor… Det kommer ofta från mage eller tarm, men kan ju röra sig om ex bukspottkörteln också. Men om han även är väldigt hård i magen kan ni försöka åtgärda det och se om smärtorna minskar. Vätska och fett brukar hjälpa men finns risk för bukspottkörtelproblem bör inte fettmängden ökas. Blöt upp fodret och ha i lite rivet päron, det brukar fungera.
#4 ja just nu ska han äta specialfoder tills vi får svar från blodproverna. Att blöta upp foder funkar inte för då vill han inte äta :/
Så jobbigt att man inte hittade orsaken! Speciellt eftersom han har så ont.
Oscar Wilde.
Håll oss uppdaterade.
Har glömt uppdatera er! Blodproverna visade inget, dom såg jättefina ut. Vi började med hans foder igen, dock får han äta lite men ofta. Och han har mått jätte bra! Tills igår, hela förmiddagen mådde han bra, sen fick hundarna lite godis. Mot kvällen blev han dålig, kunde inte ligga still, pep när han gick upp för trappor, upp i soffan/sängen. Låg o skaka. Så vi tog en promenad o han bajsa, blev bättre efter de. Men en stund senare blev han dålig igen, så tog en promenad igen o han bajsa. Efter sista promenaden så har han varit precis som vanligt.. Kan de vara godiset som är problemet? Något hans mage inte tål? När ja tänker tillbaka så fick hundarna godis då innan vi åkte till veterinären sist..
Vad är det för godis de får då?
Så bra! Då är du problemet på spåren! Lycka till!
Oscar Wilde.
Jaha då har han ont igen.. Han mår alltid bättre efter att fått bajsa. Sen blir han dålig igen efter en stund.
Funderar på att ge honom special foder, antingen royal canin gastro intestinal, eller hypoallergenic. Och se ifall det blir bättre. När han åt Gastro intestinal low fat så mådde han bra, vi började med vanliga maten igen på veterinärs inrådan i fredags kväll och i måndags börja problemen igen. Så funderar på om de är fodret.
men frågan är då vilket av dom man ska ge…
Vad äter han vanligtvis?
Han äter four friends adult. Och har gjort de i några år. Han hade problem med gaser för ett par år sedan när vi bytte till ett annat foder, och fick snabbt byta tillbaka då han skrek o magen blåstes upp. Så fort vi bytte tillbaka så har han mått bra. Han hade ett tag problem med diarre oxå, som försvann med hjälp av skonkost. Så han verkar ju ha känslig mage..
#13 Det kanske är lite tjatigt då det föreslås ofta, men har du funderat på färskfoder?
Avstå från det godiset då, eftersom ni har märkt att han mår dåligt efteråt. Det finns många alternativ, så sluta med det som han reagerar på. Jag har också en maghund och det är mycket hundgodis hon inte klarar av, men det finns ju mycket hon kan äta ändå.
#14 han har ätit färskfoder o de funka han bra på. Väldigt bra. Men vi har ingen plats i frysen, dessutom reser vi bort mycket med hunden så ja, de blev väldigt krångligt :/. Men ska absolut överväga de igen, kanske får köpa en frysbox. #15 vet inte om de är godiset eller om de är maten. Vi ska sluta med båda. Igår efter kvällspromenaden så åt han mat, hetsåt, hörde inte att han tugga en enda gång utan svalde allt bara.. kan dom få ont av sånt?
#16 Det tycker jag verkligen att ni ska göra! Jag köpte själv en frysbox till färskfoder och det funkar finfint.
Vad är det för resor ni gör? Om jag ska någonstans och måste ha mat till lillgrisen under resan så tar jag med en halv 500 g korv Vom og Hundemat. Djupfryst🙂Annars kan man ju ha kylväska.
Behöver han mat på plats så kan man köpa av en djuraffär i närheten.
Om inte det heller funkar så finns det frystorkad hundmat, men den är minst sagt dyr. Ni kanske har en liten hund, dock? Då blir det inte så farligt.