Grått bajs
Hej! Hunden har börjat bajsa grått, mjukt (kladdigt) bajs. Han går på en vad jag skulle tycka relativt skonsam kost som består av största delen rå kycklingfärs (5% fett), liten del rå våm (ca 10% fett), överkokt ris samt KalkPlus och Immun från Standardt. Han är under utredning hos veterinären för magproblem (kräkningar, illamående och dålig aptit). Hans levervärden, bukspottkörtelvärden och alla andra blodvärden är bra (iaf vid senaste vet-besöket för en knapp vecka sedan) och ultraljud har gjorts på magsäck, tarm, lever och mjälte. Inget konstigt hittades. Vi har fått illamående-dämpande medicin samt Omeprazol tills vidare för att sen göra en gastroskopi efter julhelgerna. Det jag reagerar på är hans bajs (han har inte haft särskilt mycket problem med bajset förut, har oftast sett helt okej ut. Det är illamåendet som varit största bekymret). Vad kan grått kladdbajs indikera på? Vad kan jag ändra i kosten? Kan det hjälpa med pro-biotika?
Alla erfarenheter är välkomna!
Grått bajs kan vara problem med gallan. Det kan säkert också vara en massa andra saker, men värt att fundera över.
En hund som fått mycket ben kan ju bajsa nåt som ser ut som gråvit betong.
Oftast hårt i och för sig.
Nu har ju din hund vad jag förstår inte fått ben, men kalk.
Kan det vara den tillsatta kalken som ger färgen?
#1 Jo, har hört om det, men antog att veterinären även tagit prov på gallan när hon tagit på lever, bukspottkörtel, proteiner och typ allt annat som har med magen att göra. Men kanske får dubbelkolla det!
#2 Hans bajs är inte vit-grått utan mörkare grått (samt kladdigt, vilket det, som du säger, inte brukar bli vid för mycket ben eller kalk), så tror inte det har med kalken att göra, tyvärr 😕 Han har tidigare haft hårt "ben-bajs" och detta ser inte likadant ut 😕
Ifall det hjälper någon annan vars hund har liknande symtom: Jag tog kontakt med veterinär och hon tyckte att eftersom han i onsdags hade fina levervärden (dålig leverfunktion brukar vara det grått bajs ofta tyder på) så bör det iallafall inte vara farligt utan jag ska försöka stabilisera magen mha lite mer fibrer för närvarande. Hon skulle hjälpa mig att ta kontakt med den veterinären som har hans om hans magutredning och kika i hans journal så ska vi titta på vad vi mer kan göra. Så nu vet jag iallafall att det inte är jättefarligt och jag vet vad jag kan försöka göra tills dess att veterinären kollar vidare på det (lät som hon skulle höra av sig på torsdag) 🙂