Vikt valp
Jag vägde min valp på 16 veckor imorse och fick en chock typ, hon vägde 14,4 kg (om vågen nu funkar) , hon vägde vid 12 v ålder 5,3 kg. Är det ens möjligt att öka så mycket i vikt? Hon är en bordercollie. Hon känns jättefin i hullet annars och proportionerlig liksom. Vägde endast för att veta vilket och hur mkt avmaskningsmedel hon ska ha. Har läst något om att collie hundar inte tål vissa medel, vilket är bäst att ge?
Är du säker på att vågen visade rätt bägge gångerna? Låter som en ganska stor 4-mån BC för mig, men jag har inte så mycket erfarenhet av de heller.. Oavsett, det spelar ju ingen roll om hon är fin i hullet. Men jag skulle väga om på en annan våg också om jag var nyfiken ;)
De ska inte ha avmaskningsmedel med Ivermektin (Ivomec mfl), men jag vet faktiskt inte ens om det finns i något av de receptfria avmaskningsmedel för hund idag. Vanligt till hästar dock, därför ska man se upp med att hundarna äter träck från nyavmaskade hästar. Kolla med din uppfödare, både vad gäller valpens vikt och avmaskningsmedel! :-)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Låter som att det blivit fel någon av gångerna, nej låter intesom en rimlig ökning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, jag tycker också att det låter märkligt. 9 kg drygt på en månad liksom. Har frågat uppfödaren förut och hon sa att Signe som vuxen borde landa på mellan 15-20 kg, och veterinären sa att jag skulle avmaska vid 4 månaders ålder och fråga Apoteket vilket medel.
Haha! Jag har kollat på en bättre våg nu och hon vägde 8,2. Är väl mer rimligt?