Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 756 ggr
Rorvers
2017-12-17 20:55
0

Diskbråck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi har en hund på snart 13 år som har fått diskbråck. Veterinären säger att det ska fixa sig av sig själv, hon ska bara ta det lugnt inte gå på ojämna underlag osv. Dom vill inte operera för att hon är så gammal. Grejen är bara att så fort vi ser lite förbättring så blir det sämre och hennes ben "fastnar" så hon kan inte gå på det. Då skriker hon och man ser hur hon vill springa ifrån smärtan, det är fruktansvärt. Vi kan inte göra mycket mer än att se på när det händer, hålla henne varm och lugn. Vi har börjat inse att hennes tid snart är över, men sen så händer något positivt och hon blir bättre och kan hänga med oss på lite längre promenader och kan leka igen. Sen går cirkeln runt så. Nu har hon en dålig period igen och hon är en väldigt lekfull hund och det är så sorligt att se att hon inte kan. Vi vill höra från er om ni har någon erfarenhet av det här? Då veterinären inte ger oss mycket mer tips än att det ska gå över. Vi har varit hos veterinären hur mycket som helst och dom säger inte heller att det enda som finns att göra är att avliva så vi vet inte vad vi ska göra. Vi vill ju ha vår älskling hos oss så länge som det är möjligt, men inte om det är så här hon kommer behöva leva. Har ni hundar som har/haft diskbråck, vad har ni gjort för att deras vardag ska fungera och för att dom ska kunna leva ett bra liv som pensionär? Tacksam för svar!

Majken!
2017-12-17 21:05
4

Hunden behöver behandling! Laser, vattentrask och smärtstillande. Ta kontakt med din veterinär som skriver en remiss direkt. Har haft diskbråck på min gamla pudel och vi fick henne smärtfri på ca 1 månad.

Spectabile
2017-12-17 21:24
0

Jag har haft hund med diskbråck. När det värsta är över får man försöka se till att hunden inte hoppar och vara försiktig i trappor, i den mån det går för ibland hinner man ju inte hindra det. Jag lyfte upp min hund när det behövdes och bar henne i trappor. Vi hade inte med henne på så långa promenader, flera korta kändes bättre för oss i alla fall. Hon blev 16 år gammal trots diskbråcket.

Elsis matte
2017-12-18 08:29
1

Se till att få komma till sjukgymnast för att få riktade övningar. Med rätt behandling kan hunden bli symptomfri.