Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1392 ggr
Malle977
2017-12-13 21:19
0

Valpfoder

Hej jag har en schäfervalp, hane som är 17 veckor (född 15 augusti) och väger just nu lite över 17kg. Vi köper 10kg Mush puppy I frysta rektanglar på 280g, och ger honom en halv sån med lite torrfoder från Proplan MEDIUM puppy, 3ggr om dagen. Han går upp 1kg varje dag förutom den senaste veckan då han gick upp 2kg. Han rör sig ej mycket då han är en schäfer men jag undrar, vad har ni för åsikter om detta? Och hur mycket ger ni utav mush till era hundar? :)

Jojaton
2017-12-13 21:33
2

Vad menar du med att han inte rör sig så mycket eftersom han är en schäfer? Annars tycker jag det låter som rätt lite mat (beroende på hur mycket torrfoder du ger honom) Om jag räknat rätt ger du bara 2% av hans kroppsvikt - man brukar säga att 5-10% är lagom för valpar. MEN, beror som sagt på hur mycket torrfoder han får. Min sheltie som nu är 6 månader och väger lite mindre än 6kg har som mest ätit ett block MUSH (ca 245gr) om dan, nu äter han lite mer än ett halvt.

Johanna - Instagram

hemul
2017-12-14 01:14
2

Inte ökar han väl i vikt med ett kilo om dagen? 😃

Lord Vulcan
2017-12-14 08:02
0

Rör sig inte mycket? Varför? Här en schäfertik på 20 veckor. Hon är väldigt aktiv. Hennes mamma va likadan när hon va valp. Schäfer är en aktiv hund:)

Karmatarerskanise
2017-12-14 09:58
0

Jag undrar också hur du tänkte när du skrev att han inte rör sig mycket eftersom han är en schäfer. Det är en brukshund som behöver både röra sig och få jobba mentalt. Annars kan du räkna med problem.

Och det är ju omöjligt att han gått upp ett kilo per dag om han väger 17 kilo och är 17 veckor.

Malle977
2017-12-17 12:41
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde nämna att han får en del ben emellan måltiderna och även ganska mycket godis då vi tränar han mycket! :) förstår att många missförstod mig med att han ej är aktiv. Valpen är 4 månader och vi släpper ut han på hagen, så han leker hur mycket han orkar, men vi går ej ut på promenader mer än bara runt kvarteret då många avråder det just pga höfterna. Han får sammanlagt 200g x 3 om dagen plus det jag nämnde överst. Jag väger han varje tisdag och då har han gått upp 1kg och nu lite mer det senaste. Han ser bra ut i hull och så, men är jätte tacksam för era åsikter! Vill gärna veta hur ni tycker, trots allt :) han var även lite underviktig när vi fick han (8v) så då fick han mycket mer mat för att komma ikapp med vikten :)

Karmatarerskanise
2017-12-17 12:47
0

Du menar alltså 1 kg i veckan. Du skrev om dagen.

Jojaton
2017-12-17 13:52
0

Känns han bra i hull och någorlunda mätt (vissa blir ju aldrig mätta men de ska ju inte skrika efter mer heller) så får han nog tillräckligt med mat :) jag har ingen erfarenhet av att blanda torrfoder och färskfoder så kan inte svara på hur man bör göra med det. Vad söt han är!

Johanna - Instagram

[Forest]
2017-12-17 19:05
0

5 vilken goding ser pigg o glad ut 😍