Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1170 ggr
[SkogsLycka]
0

Vilken ras?

Hej! Jag är ny har på iFokus och skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en passande hundras. Jag har letat och letat men hittar ingen som passar, jag kanske har för höga krav? Jag tänkte skriva lite om vad jag söker hos en hund och låte er tipsa, tipsa, tipsa! *Inte mindre än Staffordshire Bullterrier och inte större än Rottweiler. *Jag söker en lugn hund eftersom att jag själv är väldigt lugn. *Jag tänkte aktivera hunden med lydnad på hobbynivå, sök, apport, långa promenader och cykling på sommaren. *Jag vill inte ha en hund som har lätt till skall. *Helst korthårig, som tillexempel Labrador. *Jag vill inte ha en hund som älskar allt och alla, jag vill att hunden ska ty sig till mig. *Hunden måste kunna ta det lugnt några dagar ibland med mindre aktivering eftersom att jag kan få perioder då jag är väldigt nere. Jag har redan en hund och söker en kompis till honom. Jag är väldigt intresserad av Rottweiler men jag är rädd att de kräver mer än vad jag kan ge. Har jag missat något så är det bara att fråga! Mvh :)

tiger tok
2

Rottweiler skall du inte skaffa om du inte verkligen skall satsa, annars vattnar man ur rasens ursprungliga egenskaper. Dansk svensk gårdshund? Corgi?

[SkogsLycka]
0

#1 Precis vad jag tänkte också. Finns det någon ras som liknar dem men inte kräver lika mycket? Dansk svensk gårdshund skulle kunna funka. Har inte de lätt till skall dock? Corgi känns lite svår att cykla med?

[SkogsLycka]
0

#1 Läste nu på skk att en Dansk svensk gårdshund gärna varnar när det kommer in människor på hundens område men att det annars inte är en skälig ras. Dansk svensk gårdshund lät faktiskt väldigt intressant! Jag ska läsa på mer om dem!

Elsis matte
0

Kromfohrländer kan också vara värt att kika på!

tiger tok
0

Kul! Nja, har en västgöte jag och han kan springa fort och länge.

MariaCL
0

Jag tänker direkt på whippet, lite annan typ av hund mot rottis men tycker att den kryssar av dina krav :)

hemul
0

Jag ska gå emot dina önskemål om storlek och föreslå Podengo. Det har länge varit "alternativras" för mig själv i mitt sökande efter lämplig ras då jag av olika skäl inte längre kan ha så stora raser som jag egentligen gillar.

Det började med att jag hörde ett avsnitt av hundpodden Vår bästa vän. En whippetuppfödare var gäst. Han hade på gamla dar lagt till podengo till sin uppfödning. Han berättade att han brukade cykla någon mil med alla hundarna varje dag. När de kom hem somnade whippetarna och podengosarna frågade "vad ska vi göra nu?".  Då föddes min intresse. 😃Jag vill nämligen också kunna cykla med min hund, då det är ett annat intresse jag har och jag har lite problem med att gå långa sträckor.

Samtidigt som de tydligen är outröttliga och pigga på det mesta ska de vara lugna när det krävs och ha en inbyggd avknapp. Har träffat en del, både in the wild och hos uppfödare och är väldigt charmad av rasen. Liten är den, men det känns inte som en liten hund, om du försår hur jag menar. Finns både sträv- och släthårig. Den strävhårig är lite terrierlik. Finns även två större varianter, men de är ovanliga i Sverige.
http://podengoklubben.se/

Enligt uppfödaren jag träffade funkar t.ex. lydnadsträning fint, men man kanske inte ska välja podengo om man satsar på elitklass, som hon uttryckte det. Vill man tävla, vilket jag förstod att du inte vill, ligger de nog mer åt agility- och lure coursing-hållet.

Den är för liten för min smak också, men ändå föll jag för rasen. Så jag slänger in den i mixen av förslag. Kanske faller du med. 😉

CayKantos
0

Jag håller med på en kromfohrländer. Pälsen stämmer dock inte helt. men går att få släthåriga :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
1

TS has left the building… (eller iFokus om man ska vara korrekt ;-P )

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
0

Va? Vad märkligt!🤔