Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2257 ggr
Djurärlivet
0

Skaffa hund?

Hej! Jag är en 13 Åring tjej som bara äääälskar hundar mer än allt annat, men mitt problem är att min pappa är lite allergisk och vill allmänt inte skaffa hund. Alla i min familj älskar hundar, även pappa! Men han vill ändå inte ha en, även om vi har pengarna för försäkring, om hunden blir sjuk, leksaker, mat osv.. Så Jag vet inte riktigt vad problemet är, jag vet att det är många som nu tänker: Tjata inte på din pappa, han vet vad som är bäst och om han klarar av det eller inte.. O jag vet! Man ska absolut inte tjata och det har jag inte gjort heller. Har läst om hundar varje dag sen flera månader tillbaka och har fastnat för dvärgpudlar, ger verkligen information om dom nästan varje dag och det är alltid något nytt, brukar rasta andras hundar, gå ut innan skolan för att visa att jag kommer gå ut och gå med den-Även om det är tidigt på morgonen! Har verkligen velat ha en hund sen Jag var 3-4 År och är så angagerad som jag bara kan bli. Pappa har även bra arbetstider så både han och jag har tid att vara med den lilla valpen om vi köper en, hade tänk att göra det i början på sommarlovet så att den blir väluppfostrad och gå på valpkurs, träna den att vara ensam osv.. några tips för att försök att få ens pappa att bli lite mjukar iallafall? Förlåt för den långa texten också och hoppas på Braa svar! MVH

[IdaSoren]
0

Nyckeln är som med mycket annat att försöka övertyga, inte övertala. Det är bra att du inte tjatar, istället får du försöka göra dig själv så påläst som möjligt och lägga fram vettiga och bra argument som visar att du är redo att ta ansvar och göra det som krävs. Problemet med det hela är att du inte är myndig, vilket innebär att det är dina föräldrar som kommer att ha ansvaret över hunden, oavsett om det är "din hund". Därför är det nästan viktigare att dina föräldrar är beredda att ta ansvar än att du är det - och så verkar inte fallet vara just nu. Det är viktigt att du är medveten om det. Annars är som sagt mitt bästa tips att läsa på ordentligt och göra ditt bästa för att övertyga dina föräldrar om att det vore bra och roligt för hela familjen (om det inte är din pappas allergi som sätter stopp, vill säga) - och helt enkelt hoppas att de instämmer en vacker dag.

Karmatarerskanise
2

Är han allergisk så är han. Allergier kan bli mycket värre om man utsätter sig för det man är allergisk mot.

hemul
1

Vet du inte vad problemet är? Du sa ju själv att din pappa är allergisk.😃

Vill han väldigt gärna ha hund så kan han kanske prata med sin läkare om de allergibehandlingar som nu finns (hyposensibiliserin). Men om jag minns rätt tar de upptill 5 år. Så då är du mer eller mindre redo att flytta hemmifrån. Vet heller inte om man får genomgå en sådan behandling om man inte ha grava besvär. Men det borde ju i så fall gå att kringgå om man betalar själv.

hemul
0

Jahapp. Så blir det när man skriver långsamt (var inga svar när jag började).

Som Hera sa kan allergin förvärras. Inte bara det, den kan också utvecklas till astma vilket är ännu mindre kul.

Aleya
0

Jag tror du får vänta tills du flyttat. Det är som det skrivits innan inte bra att utsätta sig för något man är allergisk.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Siggis]
0

Finns ju mer eller mindre allergivänliga hundraser. Om det är allergin det hänger på så kan ni ju fara iväg och träffa en sådan hund och se ifall han får allergibesvär. Bichon havanaise/ frise är de raser jag vet, finns säkert fler. Bara googla.

jenmjao
4

#6 Finns inga allergivänliga hundraser, bara hundraser som inte fäller.

[Siggis]
0

Skulle inte det heller fungera så är det bättre vänta tills du flyttar hemifrån. Det går inte att tvinga på någon en hund, om än det är din hund så lär din familj få ta största ansvaret eftersom du är så ung. Hundar är dyra och jag antar att du som trettonåring inte har råd att försörja en hund med mat, försäkring, Veterinärkostnader. En hund kostar ungefär 1000-2000kr/ månad, blir den då sjuk talar vi om en betydligt högre summa.

[Siggis]
0

#7 därav mer eller mindre, jag har ingen aning om ifall de är mer allergivänliga än andra hundar. Det är bara det jag har läst så därför gav jag det som ett förslag.

Duvethon
1

Om allergin är det största problemet så kan du fråga din pappa om han är villig att träffa olika hundraser för att se hur han reagerar. Har läst om flera som åkt till diverse uppfödare där de fått umgås med hundarna ett antal timmar för att se hur de reagerar, men det är självfallet upp till din pappa då det är han som får stå ut med besvären. Men det kan vara värt att lägga fram alternativet.

Som #7 skrev finns det inga allergivänliga raser men vissa människor reagerar olika på olika raser. Vi hade exempelvis inte kunnat ha en schäfer då majoriteten av familjen reagerar starkt på den rasen.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

jenmjao
2

Min vän reagerar på min mammas pudel och på schäfrar men inte på min schäfer labrador blandning. Så det är så olika vad folk reagerar på eller inte, Att kalla en ras allergivänlig går inte. Det man reagerar på är inte päls som flyger runt, även om det inte hjälper till direkt.