Behöver tips om nytt foder
När Pitch flyttade in hos oss åt han Doggy men eftersom han behövde äta galna mängder så bytte vi till Standardt som jag gav min förra hund.
Sen har han glatt tuggat i sig det under åren.
Vi har heller ingen bil utan är beroende av servicen att få hundmat hemkörd till dörren (som kvitteras vid leverans).
Men, nu utgår Standardt i sortimentet hos Animail där jag köper foder.
Tänkte då ta tillfället i akt att prova ett annat foder från Animail.
(Vill ni tipsa om foder från annan sida med hemleverans får ni gärna göra det, men det får helst levereras av PostNord då andra bolag varit extremt krångliga med leveranser hem.)
Kraven jag och Pitch har på maten är
ingen kyckling, det blir vovve jätterisig i magen av
13kg:s säck eller större
Maxpris ~500 kr/säck
(Färskfoder vet husse är bra, men Pitch tycker det är skum och päcklig konsistens)
Pitcher är en 5-årig Irländsk Varghund, kastrerad men inga problem med ökad aptit eller viktuppgång, normal aktivitetsnivå.
Alla tips tas tacksamt emot!
// Harley
Var bor du? Det finns lokala butiker som levererar.
Jag var i samma sits som du men lyckades hitta en som kör fodret hem till mig.
Bor i Knivsta, strax utanför Uppsala.
Finns en djurbutik i utkanten av bygden, men dom har inte hemkörning.
Butiker i Uppsala kör inte hit.😕
// Harley
Det blir nog något med spannmål då, om det är ok? Halla Lamm & ris innehåller inte kyckling, däremot äggulepulver och "animaliskt fett", ej specificerat från vilket djur. Mina hundar har ätit det länge, men det är ganska låg protein- och fetthalt, kanske behövs massor till Pitcher? Min labbe på ~22 kg äter ca 5 dl/dag. Halla finns med högre fett och protein men då är det kyckling i. De flesta foderleverantörer har Hallas foder, vi beställer en pall direkt från tillverkaren men de ligger ju här i Västsverige.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Kollade på Simpsons Premium, ligger på gränsen kostnadsmässigt hos Bitiba.se och är på 12 kg, å andra sidan blir det billigare om man beställer 2 säckar samtidigt. Ett bra, spannmålsfritt foder, innehåller tyvärr torkade ägg :-(. Det är heller inte Post Nord som levererar, kanske går att önska iofs.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 Spannmål i fodret är OK.
Ska läsa mer om Halla Lamm & ris. Stort + att det är svenskt.👍
// Harley
Magnussons Meat & Biscuit Adult 14 kg för 489 kr eller Magnussons Den naturliga hundmaten 14 kg för 399 kr. Magnussons foder är bakade, vilket är bättre med tanke på risken för magomvridning (fodret sväller inte i vatten som andra foder, det faller sönder) Alla andra torrfoder är extruderade. Magnussons är ensamma om 100 % svenska råvaror. Det är bra att det inte är något ris i Magnussons. Ris innehåller arsenik som ökar risken för cancer, lever och njurskador. Magnussons finns hos både animail och vetzoo. Bättre fraktvillkor hos vetzoo. Man kan också köpa fodret direkt hos tillverkaren hundmat.com
Simpsons är ett bra spannmålsfritt foder. Du behöver ge mindre av det. Det finns hos bitiba och zooplus. Vi har god erfarenhet av både Magnussons Meat & Biscuit Adult och av Simpsons lammfoder. Simpsons är ett brittiskt foder med brittiska råvaror.
Att ett foder är svensktillverkat betyder bara att fabriken står i Sverige. Råvarorna är helt eller delvis importerade i alla svensktillverkade torrfoder utom i Magnussons.