Dalmatiner
Hej! Har en fråga till dalmatinvanapersoner. Jag har just nu en mellanpudel, och vill ha en till hund som det är lika mycket fart i. När jag läser rasbeskrivningen om dalmatiner, känner jag igen min pudel i samma spår. Lika mycket fart, mycket stimulans, pigg och glad, inte så jätteglad i alla främlingar. Min pudel är jättelätt lärd och vill manipulera (han har aldrig lyckats) men har hört att dalmatiner är likadana. Stämmer det eller vilken uppfattning har du?
Nej, jag skulle inte säga att Dalmatiner och pudel är lika. Pudlar ÄR dessutom jätteglada i främlingar, har inte träffat en enda pudel som inte älskar allt och alla. Har däremot träffat ett par Dalmatiners som både ryggar och försöker avvärja kontakt - inte optimalt.
Har även träffat riktigt trevliga dalmatiners, men de har ju inte samma will to please som pudlar. Svårmotiverade, svårstyrda. Finns en anledning till att man sällan ser dem på lydnad/agility/bruks eller annat. :)
Men vet att många dallisar älskar drag, fast de fryser ju väldigt lätt :P
#1 Min pudel är inte så jätteglad i främlingar men det finns säkert andra pudlar som är mer framåtriktade. Har du en dalmatiner eller har du haft?
Har haft en dalmatiner i 13 år. Håller med föregående, de kan vara "svåra", dvs envisa och självgående. Är det något specifikt du undrar?
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Jag har aldrig träffat eller sätt en dalmatiner och undrar om de är som rasbeskrivningen beskriver dem👍🏻
Jag har aldrig träffat eller sätt en dalmatiner och undrar om de är som rasbeskrivningen beskriver dem👍🏻
Rasbeskrivningar är väldigt duktiga på att försköna och dölja allt som kan ses som negativt. Går man in på Rhodesian Ridgeback-klubben så framställs de som de enklaste, trevligaste familjehundarna som man absolut kan träna med när verkligheten är att många har sociala problem och avskyr all form av mental träning. (Finns såklart trevliga också, men de är inte avlade för att vara familjehundar, de skulle liksom vakta gruvor och jaga lejon..)
Jag har bara träffat två dalmatiner på lite närmare håll. Den ena vill absolut inte träna någonting alls, fryser jättelätt och har en del jobbiga hälsoproblem, dock trevlig annars. Den andra var det tänkt att jag skulle börja rasta på dagarna. Det gick inte eftersom den inte släppte in mig i hemmet, den tänkte attackera men tidigare hundrastaren som var med då hann som tur var stoppa hunden. Den hunden avlivades kort därefter pga extrema(!) problem med både fysisk hälsa (allergisk mot i princip allt) och pga mentaliteten. Ibland möter jag dalmatiner ute också då det bor två här i närheten (inte hos samma familj), den ena uppför sig hyfsat vid hundmöten, den andra är betydligt otrevligare. Dalmatiner har en hel del hälsoproblem och mentaliteten kan inte alls liknas vid pudelns, så om du är nöjd med din pudel lär du inte trivas med en dalmatiner. Om nu pudeln passar dig bra, varför inte skaffa en till? :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
---
Om man bestämmer sig för att ha en dalmatiner är det viktigt att besöka en seriös och erfaren uppfödare där man får möjlighet att träffa föräldrarna. I rätt händer är dalmatinern underbar men jag tror att en dalmatiner trivs bäst på landet där den får jobba mycket, min åsikt!
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#9 Håller med. Pratat med tror 5 uppfödare via mejl och träffat 2. Väldigt olika. Hört lite negativt via en väldigt insatt person också, så vissa kennlar har varit no-no för mig.
#10 Ja verkligen :) Är bäst att hitta en uppfödare som verkligen kan rasen och inte avlar bara för att, ofta tar valparna efter föräldrarnas mentalitet så superviktigt att träffa föräldrarna för att se hur de reagerar i olika situationer osv
#7 jag trivs jättebra med min pudel, men vill inte fastna med en ras. Jag vill testa olika raser(;
Jag uppfattar dalmatiner som krävande, är man inte jätte noga med miljö, social och passivitets träning i ung ålder verkar man få osäkra, rädda och svårhanterade hundar. Och omplacering pga att ägaren gör fel i ung ålder och sen inte klarar av den osäkra rädda hunden verkar vanligt.
Jag har träffat några trevliga dalmatiner som haft erfarna kunniga ägare och i rätt händer blir dem riktigt trevliga, men verkar lätta att "förstöra" om man gör fel med dem.
Allmänt verkar dem egensinniga, gör som dem själva känner när dem känner för det xD