Valp som ej vill vara ute
Hej!
har fått hem en pudelvalp på 8v som bott hos mig 4 dagar nu. En underbar liten kille men vi har ett problem, han gillar ej att vara ute.
Han blir rädd och börjar skaka. Så fort vi kommer ut gör han sina behov (i stort sätt helt rumsren redan, kissade inne en gång första dagen) sen vill han in igen direkt. försöker vi gå iväg en bit från ytterdörren (kan handlar om 5-15m) stretar han emot i kopplet och vill inte gå alls, likadant om han är lös.
Vi bor i princip mitt i en park så det är i den vi går ut jämt. Har gjort så att jag gått ut med honom några gånger och bara satt oss ner och försökt vänta ut honom tills han inte är lika rädd längre och slutat skaka. vi kollar på allt som händer och folk som går förbi. Funkar ok men när vi börjar gå igen blir han osäker.
Idag försökte jag även muta med godis och berömma när han gått några meter bort från ytterdörren, funkar också bra.
inne är han helt lugn och trygg.
Vill gärna ha tips på hur jag ska arbeta med honom för att han ska bli tryggare med att vara ute 🙂
Så var det för mig. Vänta i några dagar till kommer du se.
#1 skönt och höra att andra varit med om samma, min tidigare hund älskade att vara ute från första stund jag fick hem honom.
Borde jag gå in med valpen direkt när han vill det (efter ca 2-3min) eller försöka vara ute längre för att han ska vänja sig lite och inse att det inte är något farligt med att vara ute? Hur gjorde du? 🙂
4 dagar i det nya hemmet är ju ingenting! Särskilt om det är en försiktig, kanske lite osäker valp <3 vid 8 veckor ålder behöver de dessutom inte gå några promenader alls, låt honom bekanta sig med det som finns precis framför ytterdörren. Det räcker med korta stunder, är mycket att ta in för ett sådant litet liv :) fokusera istället på er relation till varandra så kommer mycket annat med på köpet
Se till att det händer skitroliga saker ute, skulle jag säga. Fram med en massa leksaker, göm godis, fjanta runt (hoppa/skutta, småspring, glada ljud) så släpper det nog. Du kanske även kan servera en del av maten ute?
Han är nog lite osäker då han inte har sin mamma och syskon 24/7 längre. Han har ändå bara varit hos dig i ett par dagar🙂
Något Knut älskar är när jag gör ett långt flämtade/andas in och säger "wooooow!" eller viskar "Vaaad är det där? Kolla!" så välj ut whatever om det så bara är ett löv och bete dig som att det är det häftigaste som finns. Var lite spännande liksom😉
#2 Jag väntade ute sakta men säkert började hon lukta på blommorna och bara för någon vecka sedan har hon börjat springa som vinden 😂 Vänta ute är mitt tips du kommer se
#3 Att han inte behöver gå några promenader vet jag, vi är som sagt bara precis utanför dörren jämt men att han vill in igen direkt 🙂 och såklart är 4 dagar ingen lång tid, men tänker att jag vill ha tips på hur jag bäst ska arbeta med att få honom trygg med att vara ute.
#4 Du tycker alltså att vi ska försöka vara kvar ett tag ute även om han vill in? 🙂 Och försöka göra det till en rolig stund med lek/ godis osv.
#6 Ja hitta på lite lekar.
Se till att vara lugn och glad bara, och ta det pö om pö. Det är ingen brådska, det ger sig säkert.
Min valp var tvärtom i början, han vägrade gå in. Jag fick locka med olika saker, sen bar jag bara in honom också rätt ofta. Eller mer eller mindre släpade med honom med selen. Sen plötsligt slutade han vägra vid ytterdörren. Han var ju dvs inte rädd för att vara inne eller så, bara vägrade gå in.
Poängen är att valpar kan vägra för allt möjligt och ha olika nycker, detta kommer gå över, men andra saker kommer ersätta det, hehe :) Ta det med ro och se till att ha kul med valpen bara!:D
#6 Ja det tycker jag. Gå in när ni har som roligast så lämnar ni med en positiv känsla och mersmak för att vara ute! Det kan säkert ta sin lilla tid, men man får ha tålamod🙂
Sen kanske ni inte får igång något superkul, så steg 1 kan ju vara att han är lugn och tyst innan ni går in. Annars blir ju rädslan/osäkerheten bekräftad och tillslut blir det "Om jag låter och drar får jag komma in!"
Jag har varit stenhård på detta med Knut men det har verkligen lönat sig eftersom jag fick en väldigt fin kontakt!
Jag minns inte säkert vilket avsnitt det var, men här går de igenom att lära valpen vara lugn innan den får göra något. Avsnittet heter kanske något med "valp". Minst 1 år gammalt avsnitt.
Har du testat att bära valpen en lite längre bit bort i parken innan du sätter ner honom? Och då se till att det blir kul och positivt där genom att leka, kela, ge honom lite godbitar - vad han nu gillar. Han kanske känner sig trygg om han blir buren och själv slipper gå i det där läskiga främmande och när han är en bit hemmifrån borde du vara hans trygghet och inte ytterdörren som han inte längre vet riktigt var den finns. Välj en plats som ser "säker" ut, lite skyddad. Typ ett träd, ett buskage eller nåt annat skyddat lite på sidan av, inte där det går en massa folk.
Jag skulle prova med det. Och går det bra så bär honom till samma plats flera gånger så den blir ett tryggt ställe som han känner igen och där det händer bra saker. Sen kan du börja med att släppa ner honom en liten bit från den trygga platsen så han får gå sista stegen själv, vilket han förhoppningsvis vill vid det laget. Sen släpper du honom längre och längre ifrån platsen och gör också små avstickare från platsen så han ser att inget farligt händer då heller. O.s.v.