Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2368 ggr
alicesjolander
0

Raskunniga sökes! Vilken ras passar mig?

* ORKAR DU INTE LÄSA ALLT HAR JAG HIGHLIGHTAT DET VIKTIGA! :D *

Om ca 1,5 år kan jag köpa min första egna hund (Är uppväxt med hundar, men har inte flyttat hemifrån än) men jag gillar att planera och förforska, så jag undrar om ni kunniga kan tipsa mig om lite passande raser?

Jag är 20 år, kommer flytta till en liten tvåa på bottenvåningen med 17 kvm terass. Närmsta skog är 1,5 km bort, lägenheten ligger i utkanten av Göteborg centrum. 

Jag är väldigt social och flyr och flänger en del, vill att hunden ska hänga med på allt jag gör. 

Under dagarna kommer hunden att vara med mig på kontoret. Det finns ibland andra hundar där, så den behöver vara lugn med det.

Det där med aktivitet är en svår fråga eftersom det kan skilja sig så mycket från hund till hund, men jag älskar vardagslydnad och kommer hålla på en del med det. Annars har jag ambitioner att prova olika saker såsom agility, spår och apportering (beroende på ras) men detta kanske inte blir oftare än max två gånger i veckan. Jag vill inte skaffa en bruks-bruks-hund som kräver fem timmar fysisk och psykisk stimulans om dagen utan vill ha en flexibel mellan-hund som inte börjar klättra på väggarna av att bara få tre/fyra promenader och springa bredvid cykeln och träna vardagslydnad på en dag.

Jag vill inte ha en liten eller en strävhårig hund och det är nog alla krav jag har på utseende och storlek. 

En skällig ras är ett big no-no.

Vill ha en glad, stabil, klok hund. Raser med problem så som osäkerhet, räddhet osv, så som med Collie och Dalmatiner är uteslutna. 

Ett plus är en ras som inte är medfött envis. Alltså inte en chow chow, samojed eller husky.

Jag har kollat på Golden, Engelsk Cocker, Eurasier, Labradoodle, Kooikerhondje, Chodsky Pés. Vad tänker ni om dem?

Wellcraft
2

Chodsky är en mkt spridd bruksras, de är anpassningsbara men behöver få jobba ordentligt och seriöst.
Kooiker tror jag kan bli en knepig ras för dig, just för att jag får intrycket av att du vill ha en stabil och lättsam hund.
Labradoodle kan bli lite hur som, har träffat ett par stycken och de har alla förutom en individ varit hispiga, ängsliga och flängiga med riktigt jobbig päls och pälsvård. Det är svårt att förutspå hur en blandras blir.
Engelsk cocker kan absolut passa, jag har träffat en del med svajig skalle men det är enbart min erfarenhet, vet inte om rasen faktiskt har problem med det eller ej.
Golden från sällskapslinjer (utställnings)  kan absolut passa, men jag hade då satsat på en tik. På senare tid verkar goldenhanar ha en hel del stora problem med andra hanar vad jag har märkt, vilket kan handla om att de avlar efter målet att få fram stora, kraftiga hundar och då krävs det testosteron - har sett samma sak hos utst. lab.
Många goldens från rena sällskapslinjer har också noll will to please och en del rädslor, vilket är otypiskt för rasen, var noga med att kolla upp det.

F.Ö tycker jag verkligen att du ska lägga till engelsk springer spaniel på listan, den rasen är som klippt och skuren för dig. 
Vill du jobba seriöst regelbundet kan en lagotto även passa, men från lugnare linjer - en seriös kennel kan hjälpa dig att välja valp. Rasen har en del problem med mentaliteten så man får vara noga ,med kennel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fisherling
0

Kooikerhondje kan vara svårt att hitta stabila hundar. Många är rädda av sig och väldigt knepiga i allmänhet. Vissa är helt underbara, men det gäller nog att man är rätt duktig på att leta reda på precis rätt linjer, vilket nog kan kännas övermäktigt. 

Labradoodle är ingen ras, det är en svindyr blandras, så det finns ingen riktig reglering av aveln. Träffat riktigt otrevliga exemplar med hopplös päls..

Golden - gissar att du tänker på utställningslinjer, eftersom jaktgoldens bör få träna apportering regelbundet - är stora. Stora, tunga, flamsiga, väldigt sällan lugna kring andra hundar. De är ofta även svåra att träna med, just för att de är så flamsiga.

Eurasier är inte en ras som vill ut och springa eller träna. De är väldigt stillsamma, kan väl göra saker lite då och då, men tröttnar snabbt efter vad jag hört. De vill mest hänga med familjen och se ståtliga ut, typ Gapskrattar

Chodsky Pés är en brukshund. En väldigt spretig sådan.

Engelsk Cocker har jag bara erfarenhet av jaktvarianten, men de är himla härliga. Lite veka för min smak, men det är ju jag Skrattar En sällskapscocker kan säkert passa!

Mellanpudel kanske? Schapendoes? Engelsk Springer Spaniel? Welsh Springer Spaniel? (Fast de har problem med översexualitet..)
Sen finns det vissa raser som skulle passa men som antagligen faller på skälligheten, även om det beror mycket på linjer hur benägna de är att skälla. Typ Finsk Lapphund, Shetland Sheepdog, Mudi, Pumi.

[IdaSoren]
0

Jag tycker att du i princip beskriver min hund. Hon är en sk. "dual purpose"-Golden. Dock är min tik av det lugnare slaget och har inte lika mycket go i sig som DP-goldens kanske egentligen ska ha, men hon är fantastiskt rolig att träna allt möjligt med när hon väl taggar till, medan hon är en äkta soffpotatis hemma i lägenheten. En jaktgolden är nog för aktiv som tidigare nämnt, och utställningstypen kanske blir för "seg", så mitt tips är att kolla in DP-linjer och se om det är något för dig.

Katti
2

En liten parentes. # 2 skrev "Sen finns det vissa raser som skulle passa men som antagligen faller på skälligheten, även om det beror mycket på linjer hur benägna de är att skälla. Typ Finsk Lapphund, Shetland Sheepdog, Mudi, Pumi."

Jag har haft tre finska lapphundar från valp till vuxna. Ingen av dem har varit det minsta skälliga (en hade dock lätt till skall vid lek med andra hundar). Då jag vaktar mitt eget hem och hundarna inte har den uppgiften sa de heller inte ett ljud om det ringe eller knackade på dörren. Och det trots att två av dem bodde ihop med en mittelspitz där jag totalt misslyckats med samma träning… Dessa tre hundar kommer från helt olika linjer inom rasen, så det är inte så att jag fått de enda tre oskälliga lappisarna i världshistorien 😉. Dock har jag medvetet lärt dem att inte bry sig om dörren och annat som hundar ofta går igång på. Min mittelspitz visar ju att träningen inte funkar på alla raser/individer tyvärr. Dock är ju de tyska spetsarna faktiskt framavlade just för att varna, så det blir ju som att försöka lära en retriever att inte bära. Inte schysst mot hunden helt enkelt!

Fisherling
0

#4 Jag skrev ju att det skiljer sig. Jag har träffat många finska lapphundar som inte skäller i tid och otid. Pumi skulle jag dock aldrig orka med - andas de så skäller de 🤐 Så skulle antagligen inte ens skrivit med den..

Själv tycker jag inte att varna ska betyda "skäll oavbrutet så fort något händer" som tyvärr verkar vara väldigt vanligt.  Aussien är ju en vakthund på det sätt att de ska varna för inkräktare, men de ska ju inte skälla sig tokiga för att det ringer på dörren.

Achillcs
1

Jag skulle inte säga att en Mudi skulle passa TS, det är en aktiv hund som i vissa länder till och med räknas som en brukshund! Men jag håller med om Schapendoes! Väldigt roliga och flexibla hundar det där och skulle TS vilja veta mer så berättar jag gärna mer.

Kaninhoppare
1

Nu är jag inget stort proffs på hundraser, men enligt mina erfarenheter så skulle jag rekommendera dig att kika lite på Vit Herdehund! :)

Medarbetare på Jättekanin. 

Fisherling
3

#7 Dock är ju vita herdehundar både brukshundar och stora :P

alicesjolander
0

Riktigt bra inputs! Chodsky lade jag till på listan lite spontant idag, en kompis rekommenderade de, för mig. Men du har nog rätt, vid närmare koll verkar de mer mot brukshållet. 

Engelska springers har jag definitivt tänkt på, men uteslutit eftersom det känns som att de behöver få utlopp för jakt plus att få jobba mycket fysiskt? Finns det utställnings/blandlinjer där också som är lite mer chill-tolereranta?

alicesjolander
0

#2 Bra svar hahah, får tänka om lite här. Eurasiern gillar jag för deras stabilitet och sen är det lite safe-valet eftersom man vet att man inte kommer stå där med en överhyper hund som tuggar sönder lägenheten i understimulans (överdriver lite nu, men du fattar poängen)

Schapendoes verkar intressant! Aldrig hört innan! Men de är inte lätt understimularade då? Och Engelsk springer, är inte de typ lika krävande som schäfer?

alicesjolander
0

#3 For real?! Låter fantastiskt, hahah! Men pappa har en golden (dock en jakt) och man blir ju lite förälskad. Men är det någon större skillnad på utställning och DP? Och hur vet an om uppfödaren föder upp DP eller utställning? Typ varenda uppfödares hemsida jag kollar på kör ju typ både utställning och massor av annat, så som apportering mm. Jag har personligen absolut inget emot stora hundar (min familjs senaste hund var en 75 kg tung Berner Sennen) så om det är den huvudsakliga skillnaden kan jag leva med det, hahah

Fisherling
0

#10 Jag skulle vilja se den springer spaniel som är lika krävande som en schäfer 😂Även en renodlad jaktspringer är ju krävande på ett helt annat sätt än en brukshund.

Jag känner två icke-jaktspringrar nära på. Väldigt chill hundar som typ ligger och sover hela dagarna hemma, älskar att gosa, men har ändå lyckats bli agilitychampions och tävlar SM i lag 😃Och de är rena utställningslinjer.

Något att tänka på dock med alla spaniels är att titta efter tätt åtsittande undre ögonlock. Tyvärr har många undre ögonlock som faller utåt och det är INTE normalt. Det är otroligt obekvämt för hundarna. Bara att dra ner ögonlocken själv en stund så känner man hur det svider :/

alicesjolander
0

#4 What, jag har hört att de skäller något hysteriskt, hahah. Har du övervägt tanken att det är en skällig ras, men att du är den nya Cecar Millan?

alicesjolander
0

#10 Oj, what?! Isf har jag fåt en heeeelt skev bild, hahah. Men går det att undvika ögonlocksproblemet oc´m man går till rätt uppfödare? Eller är det ett genomgående problem man inte riktigt kan styra över?

alicesjolander
0

#8 Stora raser är inget problem; det är snarare miniraser ajg bara vill undvika. Jag drar minimum på Kooiker och maximum på Newfoundland, men endast pga hälsoproblemen som kommer så fort hundarna blir så stora. Hade lätt kunnat ha en Leonberger om det inte varit för att de lever så kort :/

Fisherling
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#14 Ja, problemet går att undvika. Det handlar om linjer. De två jag känner närmast har täta ögonlock, men jag har träffat flera som inte har det. Det är bara att kolla på bilder :) 

Den svartvita har lösa ögonkanter, inte fruktansvärt mycket men man kan ändå se det rosa av ögats undre del.
Den brunvita har stramare ögonkanter, men ändå inte perfekta. De ska ligga lika tätt som våra :)

alicesjolander
0

#14 På riktigt typ de snyggaste hundarna jag någonsin sett. Ja, man ser ju skillnaden ganska radikalt. Är det fler hälsoproblem med uställningalinjerna om man jämför med jaktvarianten?

tiger tok
0

Corgi kanske? Staffordshire bullterrier, finns dock vissa med problem med hundmöten av samma kön! Whippet?

[IdaSoren]
4

#11 Enligt min erfarenhet är DP och jakt mer lika varandra än DP och uställning, då DP-goldens fortfarande avlas för att arbeta men tanken är att de ska gå att ställa ut också. Rena utställningsgoldens är ju mer avlade som sällskapshundar än arbetande hundar, så de kan ju också passa dig som #1 skrev, det beror lite på vilket aktivitetsbehov och "driv" du är ute efter. Men jag skulle inte säga att utseendet är den största skillnaden mellan utställning och DP (det skiljer sig dock i regel), utan aktivtetsbehovet.

Jag tycker ofta att uppfödare kan ha rätt kassa hemsidor och många skriver inte ens vilket mål de har med sin avel (?!) så det enklaste tror jag är att helt enkelt kontakta uppfödare som ser intressanta ut och fråga. Jag sökte i första hand efter uppfödare som la fokus på arbetsmeriter (apportering etc.) och inte på utställningsresultat på sina hemsidor.

Elsis matte
2

Jag tycker absolut att en engelsk eller welsh springer är värd att tänka på. Roliga och aktiva hundar, utan att vara extremt krävande (såvida man inte skaffar utpräglat jaktavlad spaniel, de kan vara väldigt intensiva).

alicesjolander
0

#18 Jag kanske är helt ute och cyklar, men har inte corgin massor av ryggproblem?

Staffar är ju ett alternativ, jag har varit lite rädd för att alla fördomar ska vara sanna bara. Men det bästa hade kanske varit att åka till en kennel och ta reda på det själv :D

Fisherling
0

#17 Hos utställningsvarianten av springer spaniel finns det mer problem med lös hud (vilket orsakar de lösa ögonlocken) än hos jaktvarianten. Som tur är så kan man ju enkelt se på hundarna om de har de problemen eller inte :) Så det borde vara lätt att undvika!

alicesjolander
2

#19 Hahah, precis! När det står "om oss" är det bara massor av fakta om "Jaa, nu har dotter agneta flyttat till Lysekil och där pluggar hon till hundmassör. Mhhhm ja, och mannen har skaffat grönt kort i golf"

alicesjolander
0

#17 Detta är ju klockrent. Har alltid varit förälskad i den engelska cocker spanieln på grund av glädjen och dom där kända cockerögonen men sen fick jag byta spår pga alla mentalitetsproblem. Sen kommer du med den här briljanta lösningen

tiger tok
0

Nja, tror inte corgin har några ryggproblem? Västgötaspetsen har inga problem och dem ser ut som en Corgi! Pudel då?

alicesjolander
0

#25 Min mamma gillar verkligen inte pudlar, så tyvärr :/ Jag är lite orolig att corgin inte kan springa bredvid cykeln med dom benen, fast jag kanske har jättefel?

alicesjolander
0

#22 #20 #1 Ni som rekommenderade Engelsk springer; jag såg denna https://www.youtube.com/watch?v=gyPsq7L8Tt8 nu och blir livrädd, det låter som världens mest krävande ras?

tiger tok
0

Whippet då?

Fisherling
0

#27 De hundarna på filmen ser dock ut att vara jaktvarianten. (Man ser det på de kortare öronen och att de har mycket större vita fält på kroppen. Av någon anledning brukar utställningstypen alltid ha stora färgade fält. Och ja, pälsmängden också. Jaktvarianten har inte lika lång päls.) Den som pratar mest har jaktvarianten. 

Jag tror inte du skulle ha några problem att aktivera en Engelsk Springer Spaniel av utställningstyp. Jag tror det är en utmärkt förstagångshund att testa på olika sporter med och se vad du som person fastnar för - hunden lär hänga med glatt på det mesta.

peafie
0

#26 Vad spelar det för roll om din mamma inte gillar hunden? Det är ju du som ska ha den, om jag förstod rätt. Precis som #29 sade så är det jaktspringers på videon och en sådan ska du verkligen inte ha. En utställningsvariant tror jag säkert kan passa. Jag har samma uppfattning om dem som Fisherling. Glada, okomplicerade hundar som hänger med på det mesta.

Bloggen     ○    Instagram

alicesjolander
0

#28 Njaee, dom känns lite för ömtåliga. Vill ha en mer robust hund, hahah

alicesjolander
0

#29 #30 Okej, tur. Hahah… Låter ju amaxing. Verkar inte vara så vanligt att föda upp rena utställningsspringers så får nog gräva lite 

#30 Min mamma är min bästa vän och jag vill inte att hon ska behöva vara rädd för min hund, hahah :p

[134643]
0

Såg att någon rekommenderade schappen, men tänker slå ett slag för dem jag också. Tror visserligen också att engelsk springer skulle passa, men schapendoes är inte helt fel heller. Fast du kanske tycker att de är lite flummiga, sådär ”lugna och kloka” är det kanske inte haha. Men jag siktar på en schappe om ett par år, och jag har ungefär lika krav som dig. En allround hund som följer med på det mesta, kan testa på lite allt möjligt men som nöjer sig med mindre också. Enligt uppfödare som jag träffat så stämmer schapparna in på det :)

Elsis matte
0

#32 Jo, utställningsvarianten är den vanligaste typen, så du har då mycket att välja på. Föräldrarna kan gärna ha någon jaktmerit, det betyder inte att de är av ren jakttyp. Den rena jaktspringern ser helt annorlunda ut (bildgoogla) och den är som sagt mycket hund. Den "vanliga" springern av DP- eller utställningstyp är ingen svår hund.

tiger tok
0

Japansk spets?

alicesjolander
0

#33 Jaa, en schappe är absolut ett alternativ! Har du personlig erfarenhet av rasen?

alicesjolander
0

#32 Jaha! Det är såpass ändå, hahah! Jag tyckte det såg ut som att alla uppfödare gick ut och jagade med sina springers men glömde kolla på utseende osv. Finns mycket att lära (Y) Men kom i kontakt med en uppfödare nu och hon bekräftade vad ni sa, att de mest är pigga men mysiga hundar, vilket låter perfekt :)

alicesjolander
0

#35 Skäller inte de en del?

[134643]
0

#36 Inte mer än besök hos uppfödare tyvärr! Vet inte riktigt varför jag fastnade så för rasen. De verkar bara så otroligt glada, uppmärksamma och framåt.

One.Gibbis
0

Låter som om du främst behöver en miljöstark hund? Om du vill undvika envisa raser, som man potentiellt måste "lirka" med ska du undvika kooikerhondje. Skulle råda dig att kika på någon spanielras, såsom springer spaniel. De jag haft kontakt med varken skället mycket eller är rädda. De är bara glada. Jämt. 😂❤️

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

alicesjolander
0

#de är ju frukatansvärt söta, så man får nog ta och besöka en uppfödare där, hahah

alicesjolander
0

#40 Precis, vill inte behöva vara orolig för hunden om man sitter på ett fik i stan lixom. Springern låter helt amazing, har spanat in den sedan denna tråden startade

Doodlemom
0

Kan verkligen rekommendera doodlar. Stämmer in på det du önskar. Visst det är en blandras men enligt mig är det inte så stor variation i mentalitet om man har koll på  linjerna valpen kommer ifrån.  

Har själv mött över 100 doodles och känner/skrivit med uppfödare som sammanlagt har egna och fött upp ett stort antal doodles (de flesta är individer som jag inte mött). Kan säga att jag aldrig träffat eller hört talas om en ostabil doodle i mina kretser.  Jag skulle beskriva doodlar som hundar med mjukt temperament, intelligenta (dock är det bara positivt om man vill träna och utmana sin hund) och positiva med härlig inställning. 

Det verkar vara många som  dömmer hundraser efter fåtal individer.  Som jämförelse kan jag inte uttala mig om tex Kelpie där jag mött 6 individer där alla varit helt ostabila och gjort utfall. Vill bara säga det då det är oroväckande många som skriver "de jag mött"… (inte bara i denna tråd och inte bara om just doodlar)

Om du har frågor eller vill ha tips på  kennel är det bara att skicka PM! 🙂

Wenniz
0

Eftersom Kooikern är ganska spretig i mentalitet och man bör ha lite koll på linjer enligt mig om man verkligen vil ha en kooiker, skulle nog stryka kooikern från listan då det verkar som du strävar efter en hund som allmänt som ras är stark i mentaliteten.

Whippet är annars en väldigt trevlig ras, enkel i sig och älskar att följa med familjen och dom är inte helt omöjliga att träna så länge man inte satsar elitlydnad. Innan min whippet blev skadad tränade hon apportering tillsammans med mina retireverkompisar, tränade och tävlade rally och agility. Och dom är robustare än vad man tror! 😉

• Nederlandse Kooikerhondje -
alicesjolander
0

#43 Jag var på en doodleuppfödning i Skåne och ja, de verkade alla där vara väldigt stabila och trygga :) Min mamma är dessutom pälsallergiker men på just den uppfödningen klarade hon av alla hundar, så det är ett enormt plus! Minuset är dock hur lång kö det är plus priset

alicesjolander
0

#44 Ja, alla andra i tråden har sagt samma sak, hahah. Whippets är säkert superbra i mentaliteten men jag tycker de känns så små och sköra, hahah… Vilket säkert inte stämmer, man jag är uppväxt med först en Leonberger och sedan en Berner Sennen på 75 kg, så jag sätter storleksribban lite högre :p

Fisherling
6

#45 Eftersom de korsar icke-fällpäls med duppelpäls av olika strukturer så kan hundarna få alla möjliga olika sorters pälstyper.

Allergenerna sitter inte dessutom inte i pälsen. Det finns inga allergi-vänliga hundar.. Det är väldigt individuellt. Jag har vänner som reagerar på labben och pudeln, men inte aussien eller spanieln. (Vi har många hundar i kompisgänget :P )
"Det är inte hundens hår som orsakar allergin som man kanske kan tro. Allergenerna finns framför allt i hundens saliv, urin och talgkörtlar, men de sprids ofta via mjällpartiklar som samlas i pälsen."
 http://www.doktorn.com/artikel/allergi-mot-hund

#43 Har i allmänhet svårt att se vad en doodle skulle ha som inte en renrasig pudel/cocker/golden/labbe av sällskapslinjer inte har. Om de är bra exempel av rasen är de alla mjuka, intelligenta, positiva hundar med härlig inställning.. Fast säljs inte till fantasipriser.

Doodlemom
0

#47 vad menar du med dubbelpäls? De doodlar jag träffat har antingen haft sträv päls (pga av mer labrador i blandningen, trimmas som en terrier), mjuk "fleceepäls" eller krullig som pudeln. 

Har inte koll på det med allergi, själv ville jag ha en Pudel, dock ville ingen i min familj ha det samtidigt som det är nolltolerans med hund som fäller enligt mina föräldrar, då kom vi fram till att en doodle passade oss bäst i temperament. Jag tycker det är bra att utbudet på ickefällande hund ökar. 

Tyvärr är det långa köer och höga priser på de flesta kennlar i nuläget, har dock fått uppfattningen att det är bättre utbud i resten av norden. Köpte min goldendoodle i danmark för normalpris, inga köer, dessutom får man gå heldagskurs samma dag man hämtar valpen. :)

Fisherling
3

#48 Dubbellagrad päls. Alltså täckhår + underull.
Labradorer har inte sträv päls - schnauzer och liknande har sträv päls, vilket är päls som ska ryckas.
 Labradorer har grova, oljiga täckhår för att stöta bort vatten, och tät underull för att hålla värmen. Golden har mjukare täckpäls men också de rikligt med underull, och cocker har också dubbelpäls.

De är helt olika pälstyper och det kan bli rent kaos om man blandar dem. Tänk bara icke-fällande hår med tjock underull. Den icke-fällande pälsen måste klippas för att inte tova sig, men då kommer underullen fram och trasslar sig.. Har sett flera trådar på facebook där hundfrisörer beklagar sig över alla doodles, för pälsen är hopplös och de vet aldrig vad de kommer få in.

Hornslandet
0

Schappe verkar som en riktigt trevlig ras. Tror säkert att en sån skulle kunna funka. Eller labbe (icke-jakt).

Estelle13
4

Jag har aldrig förstått varför  den stackars pudeln blivit så populär att blanda med alla möjliga olika raser, ser faktiskt ingen fördel alls med det. Pudelns  rasstandard tjänar ju 0 på det och det är ju den vi pudeluppfödare jobbar för att bevara och föra framåt i en positiv riktning.

Vill man inte ha Pudel så låter det märkligt att vilja ha en hund som har Pudel i sig. 

och sen är det DU som ska bestämma vilken ras som DU vill ha och inte din mamma även om hon är din bästa vän.

Elverpige
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina eurasier skulle säkert trivas hos dig! 
Vi tävlar aktivt i rallylydnad (Ena är Svensk Rallylydnads Champion, den andra har nyss kommit upp i avancerad klass) och snart tävlingslydnad. Har tränat en del agility och Drag-Weight med den äldre men inte kommit dit med den yngre än. Till helgen kör vi igång med Nosework! 

De hänger med på allt möjligt men klarar som sagt även av lugna dagar. Mina grabbar gillar att träna och jag har inte märkt av det där med att de skulle tröttna, visst de håller ju knappast samma intensitet hela träningspasset som en hund av arbetande ras kanske  gör. Men vill man ha den nivån så skaffar man väl en sån hund😃

Vet många som springer/cyklar/åker skidor med sina eurasier 🙂

alicesjolander
0

#52 Åh, har en förkärlek till eurasiers alltså! Men det som jag är lite orolig för är att de är lite för självständiga? Typ att de inte lyssnar på dig, att när man är ute på promenad och du stannar upp och gömmer dig bakom ett träd bara de fortsätter gå. Opersonliga lixom? Eller har jag fel? Hahah, har bara träffat en eurasier och baserar all min fakta på vad jag läser online.