Byta matvanor på vuxen hund?
Hur matar ni era hundar, med vad och när? Kan man byta vanor angående maten för en vuxen hund?
Lever med min pappa, hund och plastmamma. Eftersom min hund går fram och tillbaka till maten och äter vill min plastmamma ha mattider för honom. Är väldigt emot detta på grund av att min hund har haft fri tillgång till mat hela sitt liv. Min pappa har inte riktigt några åsikter kring det. Min hund gillar vanor. Till exempel går han och lägger sig i mitt rum när det är dags att sova, han gnäller på att gå ut när han vet att det är dags att gå ut. Att ändra en så viktig vana tror jag inte skulle fungera för honom.
Hennes argument är att han är stressad över sin mat. Typ att någon ska ta den. Han har alltid varit ensam hund i familjen och fått ny mat när den är slut, så jag förstår inte varför han skulle vara orolig över att någon annan tar hans mat. Och är hans mat slut får han rester från oss.
Han äter torrfoder, det är inte blandat med något. Men han får väldigt ofta rester från oss, som korv och makaroner osv. Så han har ändå variation. Han äter typ vad som helst. Häromdagen lekte vi att ett äpple var en boll, sen började han äta det. Så han har inga problem med vad han äter.
#0 Jag tror inte att det är några problem att byta matrutin för hunden. Den kan ju behöva ställas om lite långsamt, t.ex. att inte erbjdua fri tillgång på mat på natten t.ex., och sen sakta utöka tiden som det inte finns mat, tills det att han bara får mat på fasta tider.
Och det finns många hundar som är oroliga på att få maten borttagen (resursförsvar), så det är inte ovanligt. Jag förstår att det verkar ologiskt när han alltid har maten framme, och han får ny av er, men det är ett nedärvt beteende som är olika starkt i olika hundar, och er hund kan helt enkelt vara en sån som är lite orolig.
Alternativen kan ju vara att ställa undan maten i ett rum där det inte passerar så mycket folk, eller att ge på fasta tider.
Hundar är ju dessutom rovdjur, som är "byggda" för att fälla större byten och äta större måltider färre gånger, snarare än att gå och småäta hela tiden, som gnagare eller betande djur.
Så, jag tycker att ni ska sätta er ner och klura på varför det kan vara så att han eventuellt är orolig, orsaker, och diskutera lösningar. Ha ett öppet sinne, jag tycker inte att din plastmammas ide är jättedum :) Lycka till!
Vad är problemet idag då? Att den inte äter allt på en gång? Det är väl det fri tillgång innebär?
Visst kan man det, och det brukar fungera bättre för de flesta hundar att äta på regelbundna tider. Jag har varit dagmatte/semestermatte åt en äldre hund som alltid haft maten framme, det gick ju inte när jag hade mina egna glupska jyckar, och det fungerade helt utmärkt att han istället fick fasta mattider. Som #1 nämner så kan hunden faktiskt stressas av att maten hela tiden finns tillgänglig, att han måste kolla att ingen tar den även om han inte vill äta just då. Det är ju inte värre än att ni provar en period och ser om hunden blir lugnare eller tvärtom mår dåligt av det.