OT-Problem med socialkontoret
Detta är tyvärr ganska genomgående. De sitter och säger en hel massa som inte är sant.
Lisette, skriv till mej på mettan@comhem.se, så kan vi se vad jag eventuellt kan hjälpa dig med.
Så här får det nämligen inte gå till!
SIL är en ramlag, som gäller i hela Sverige och det är lite väl många kommuner som bryter mot den. Men det finns lösningar.
Det finns INGEN norm för hur mycket bostaden ska kosta. Det är deras egna schabloner och de verkar gamla.
Varje fall ska prövas INDIVIDUELLT.
Håller just nu på att bråka med Landskrona Kommun med ett par fall. Har anm
ält hela kommunen tillLänsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet.
Var inte rädd, det ordnar sig. Vi överklagar och anmäler dem lite varstans och under tiden kan de inte göra något, eftersom det ska begäras inhibition hos Länsrättet. Det betyder att de inte får verkställa något beslut innan ärendet är avgjort.
Du ska ha avslaget på hjälpen skriftligt och de FÅR inte neka dig varken matpengar eller annat.
Bifogar Socialstyrelsens riksnorm för 2007. Den får INTE understigas, enligt 2 domar i Regeringsrätten 1993 eller 1993. Ska leta upp dem.
Men under tiden bifogar jag normen, så att du kan skriva ut den och visa dem vad som gäller.

Jag skrev fel, när jag skulle skriva SOL (Socialtjänstlagen). Ber om ursäkt för detta.
Bifogar en översikt om riksnormen.
Märk att den anger MINIMIBELOPP!
Vad bra att du vill hjälpa henne :)

Kul att se att det finns så många som ställer upp då någon har problem =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för hjälpen Mettan!! jag har skrivit ett mail till dig på den där adressen:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Bra! då är det bara att kolla upp lite mer. Ska skicka dig pdf-filen på "Handbok i ekonomiskt bistånd" som är den gamla titeln. Den är bra, för den används i deras utbildning, men det verkar inte som om de läser den. Då gör VI vanliga människor det istället, så kan vi det hela bättre och e sitter där med skägget i brevlådan
Tur att någon vill hjälpa utsatta personer *ros till Mettan*
tyvärr gör ju socialkontoren lite som de vill… jag har själv blivit satt på bar backe med 2 barn för några år sedan
vad soc kunde erbjuda mig var att placera barnen (vilken mamma vill bli av med sina barn?) jag valde att låta min ena son bo hos min ena syster medans jag och den yngste blev inneboende hos en annan syster. efter 6 månader valde jag att flytta 20 mil (pga boende och att ena sonen var mobbad) från min hemstad och fick en underbar nystart
här får vi hjälp om och när vi behöver av myndigheter och trivs superbra så nu efter 3 år skulle jag aldrig kunna tänka mej att flytta tillbaka "hem"!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Ett jättefång med rosor till Mette för den här hjälpen =)
Vilken tur att vi har varandra här inne!
Rosor till Mette!

Satt här och skrev ett långt inlägg, men det kom upp Error och sedan försvann det.
Jag bifogr en fil, som tidigare kallades Handbok i ekonomiskt bistånd. Ladda hem den, ni som är intresserade, där finns mycket att visa handläggarna på
Det gick inte, så ni som vill ha den, kan kontakta mej på mettan@comhem.se. Väldigt intressant och nerladdad från Socialstyrelsens hemsida
#5 Jag fick väl inte den Mettan?? bara översikten och handläggar nånting och riksnormer.. men ingen handbok?:)
Nu har jag läst så ögonen står i kors.. men tusan vad man upptäcker saker som soc är snikna med! Vilka jäkla lögnare!!!:( Men nu tusan ska jag försöka få till ett möte och prata allvar med dem! sådäså..
Tackar Mettan igen.. du är jätte go!:)
Ingann: du bodde inte i Norrköping? här är de visst kännt att soc är elaka! :P En kram till dig!
Rätta mig om jag har fel Mettan, men är inte SoL en ramlag?
Vilket i så fall betyder att det finns ett visst tolknings-utrymme för kommunerna.
#10 nej, jag bodde i Enköping men dom e lika knäppa som Norrköping verkar det som 
Hoppas det löser sig för dig! Ett jättebra sätt är nog att läsa igenom allt materiel du får av Mettan, koncentrera dig på de delar du behöver hjälp med och ifrågasätt vad soc säjer med hänvisning till fakta. Och vad du än gör så behåll lugnet… bli inte vare sig arg, irriterad eller ledsen så de ser det för då är risken att de försöker trycka ner dig med hänvisning till att du är (i deras ögon) labil.
Jag är säker på att du kommer lyckas för du har RÄTTEN på din sida.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
enligt vad jag har läst nu så har du rätt kerstin!
Tack ingann, jag behöver nog lite peppning känner jag;P Neh, jag brukar inte brusa upp.. men däremot brukar jag ha väldigt nära till gråt.. men får försöka hålla bäst de går! Nu är jag som sagt påläst och har kopierat en massa jag hittade. De säger verkligen mot sig själva om man säger så! Hittade massa där dem sagt att de inte är så, men de står ju svart på vitt för tusan!
Har mer kött på benen och hoppas på att dem faktist är lite vettiga!
Bra Lis, låt dem inte köra över dig. De försöker alltid!
Utgångspunkten för en s.k. bruttonorm eller en schablon är att den ska vara ett hjälpmedel och inte en absolut regel. Det innebär t.ex. att en ansökan aldrig kan avslås enbart med hänsyn till utformningen av kommunens normer eller riktlinjer.
Kolla DÄR till exempel!!!
jag blir så suuuur! De står ju precis vad dem gjorde och INTE ska göra! BAH!

De gör likadant här och på mottagningen säger de att det är handläggaren som bedömer det hela och handläggaren säger att hon inte får frångå schablonerna. Det är rent skitsnack! Jag har anmält dem till länsstyrelsen, eftersom en del av dem som får försörjningsstöd inte vågar "bråka", för då kan de kanske bli nekade. Men det blir de inte. SOL anger oftas MINSTA stöd som kan ges och kommunerna har bra möjligheter att ge stöd utanför normen, bara de vill

Gud så skönt att ni är intresserade av detta här. De flesta människor orkar inte kämpa eller läsa igenom informationen. Jag har blivt inriktad på detta, eftersom jag själv satt i en dålig situation en gång, men jag lyckades komma överinformation och lusläste SOL med kommentarer, lyckades hitta en paragraf som passade, så jag fick som jag ville till slut.
Efter det skaffar jag så mycket information jag kan hitta och ska försöka få hjälp med en hemsida där jag kan lägga öupp alla sådana här filer, som berör förvaltningsrätten. Jag har plats till hemsidan och dessutom en e-postadress, som ska anknyta till den, men jag har inte ens lyckats börja på den. Ska se om jag kan få hjälp av någon som kan det hela.

Bra Lisette nu har du fått lite kött på benen tack vare Mettan, så stå nu på dig på nästa möte och ge dig inte…
Mettan, ja hoppas du får igenom en sida.. de hade ju vart jätte bra så folk verkligen får tag på information. De är ju oftast då man ger upp ist, när man ändå inte vet hur de ska gå till påriktigt!
Jag hittade massa saker som passade in på min situvation. Tycker de är så lustigt att dem verkligen sagt motsattsen till vad de står i deras egen lag osv. Men nu tusan gubbar ska dem få;P hehe
Ja, jag ska skicka in blanketten imorrn där jag har skrivit om att få ett möte. Då ska jag skriva ut dem sakerna jag har kopierat och ta med mig. Kommer dem igen med normer och strunt ska jag visa fram pappret och peka!
Bra Lisette, tro mig det fungerar!!!

Ja, det gör det. Det brukar det göra, för de kan inte så mycket och sedan sitter politikerna och bestämmer utan att ha en aning om vad lagen säger.
Tills jag får klart min sida vill jag att ni ska veta att jag har en hel del information, så det är bara att fråga mej och då helst på mettan@comhem.se, så jag får veta det snabbt.
Jag har en del från FK också.
Men detta med en ny myndighet har kommit i förslag i pdf-fil, men det förslaget är på över 600 sidor, så om det är någon som villha hela dokumentet, så skriv till mej bara. Det finns en lättläst sammanställning också, men denär inte särskilt informativ. Den är helt enkelt dålig.