Ceacar´s koppel
Såg idag att Ceacar millan använder sig av dett "dubbelhalsband". Är det ngn som vet hur det fungerar?
Hm…vet inte ens vad det är!

Kan du hitta en bild?
Jo jag har sett de, de finns att köpa på marknader t om. Är som ett vanligt halsband i nylon bara att de är två stycken som sitter ihop med typ två band framtill och två baktill. Tror de är för att de är stadigare eller nått sånt.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Tänker du på det blåa dubbelhalsbandet som han använder just nu på tv?
Vad jag har hört så är det lättare att hålla hunden om den drar och gör utfall. Eftersom halsbandet sitter högre upp än ett vanligt, dom är tydligen inte lika stark där.
Om jag har fel så rätta mej
Jo, men de är väl just att ett av halsbanden sitter längre upp och de andra längre ner, men fortfarande sitter dem ihop. Så de blir mer stadga. Man får mera att hålla mot.. men sammtidigt tror jag hunden också blir starkare i nacken i längden.
Ja det är det halsbandet. Har sett det i en djuraffär också.
Kanske vore något till Alfons, medans vi håller på och kämpar med honom? Någon som har testat om det är bra?

Duttig du är då Lisette 
Ja, visst syns de att inte ecko gillar halsbandet.. usch! *sluta rita på mig MATTE
*
haha :D
Aha, dutti Lis!

Grejen med detta halsband är att det övre sitter så högt att det gör ont på hunden att dra. Det trycker på kräkreflexen. testa själv att ha tryck på struphuvudet så förstår ni.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Men är det så bra att använd det då? Kan det vara något för Alfons i en övergångsperiod?
jag kan säga rent ur kerstin att jag skulle aldrig använda något på min hund, som kan tillföra obehag eller ont för den delen ;-)

Vill man ha något extra hjälpmedel en tid under extrem träning, så är nosgrimman bäst, tycker jag. Den gör inte ont på hunden. Man ska dock vara medveten om att man absolut inte får rycka i den!
Annars är det ju så att man måste träna, tjata och gnata. Är man 100% konsekvent så funkar det, låter man hunden dra eller gå med spänt koppel en gång av 30 så fortsätter den, för det lönar sig. Ger man sig 17 på att lyckas, och kör järnet, så tror jag man lyckas. man ska bara vara mer envos än hunden, vilket inte är det lättaste.
Funkar det att bara stanna och vöänta på att hunden kommer tillbaka till sidan, och sen går igen, så är det bra. Vissa måste byta håll, eller kanske muttra argt och se sur ut så länge kopplet är spänt.
Anders hallgren hade ett bra tips annars. Välj ut en sträcka på kanske 100 m på er vanliga promenad. Den biten får hunden inte dra. Det bör därför inte vara alldeles i början, när han är som ivrigast, utan mer på mitten. När det fungerar att gå den biten bra, förlänger man sträckan med kravfas till den såsmåningom är hela promenaden.
MVH Elin
Bra att veta, då hoppar jag över det.
Ibland så går det jättebra med killen och ibland så går det inte alls. Men vi kämpar på!

Vidar glömmer mest bort sig när han är bajsnödig i början av en prommis. Eller när det är några skojiga personer eller hundar med. Mamma med Fanny är inte SÅ kul, men är Tyra med blir han skogstokig av glädje. Då blir det kort koppel och en del muttrande från min sida. Han vet ju att de ska få springa lösa och leka i skogen. Att mula pudel är kul!
Är vi en hel hög som ska ut å grilla vid havet, gäller det att han har sin klövja vällastad, så att han får jobba lite oxå, annars är det bara FÖR skoj!
MVH Elin
Låter som en riktig goding, din Vidar!

Han är helgalen! Riktigt jobbig och dryg mellan varven, med så stilig och charmig att man bara faller för honom ändå!
Nån gång ibland nu, får han ha stryp på prommis, för att komma ihåg att inte göra tokryck i kopplet. Nu när han bantats ner till snygg form är han ju 35 Kg muskler! 
Dessutom hävdar han bestämt att man måste få hotta upp sig när det är fest! Är det inte festtröjan/fracken, så är det en scarf med texten "Rör inte min matte" eller nåt riktigt dyrt snyggt halsband, som det nya i guld och rött, med tofsar och handgjorda pärlor. SÅ ska en hund klä sig, inte med tortyrredskap!
MVH Elin

Vilken fin hund du har ^^

#20 Snyggingen är riktigt snygg uppklädd 
Snälla kan jag inte få se yngsta i gruppen…bara liteeeeee???
haha! Jag vill me se [Driva] (drifta?):D

Ceasars halsband är dubbelt för att den nedre halsremmen ska hålla den övre på plats. Halsbandet kallas även kräksnara. Ett vanligt stryphalsband som man sätter högt upp, glider ju ner ganska snart. Och då har C.M kommit på detta halsband som gör att det övre halsbandet inte kan glida ner. Hunden får då stryphalsbandet precis över strupen, därav kräksnara. Det är ett otroligt obehag för hunden, därav hans "fina" resultat på hundarna.

Åhhh fy vad hemskt stackars hund :/
#24 hade ingen aning om detta, låter som ett tortrredskap. Googlade lite på det och fick fram massor av fördömande av CM's metoder.

#26 Ja, jag kan inte påstå att jag gillar mannens metoder överhuvudtaget. Ibland blir jag illamående över hur han behandlar en del hundar. Tyvärr..