Tips på borste
Jag undrar, vad har ni för ras och borstar/kammar ni era hundar? Vilken borste använder ni?
Jag söker även lite tips för min golden. Ni som har golden eller hundar med liknande typ av päls får gärna tipsa om vad som kan funka för mig. Söker främst en borste som kan hjälpa till att få loss lösa hårstrån, men är lite rädd att råka använda något som kan förstöra hennes päls? Är det en risk eller kan man köra på vad som helst?
Jag har en Lhasa Apso,och jag använder denna http://www.bitiba.se/shop/hundtillbehor/hundvard/pals_tassar_tander/palsvard/498071 funkar utmärkt och mjuk,min valp somnar när man borstar med den :)
Jag använde furminator ca 2 gånger i månaden till vår förra golden och däremellan en vanlig karda. Jag märkte inget av försämrad pälskvalitet så jag kommer att köra på samma med vår nuvarande golden 😊
Då mina hundar inte ställs använder jag furminator i kombo med espree's simple shed, mina hundars päls har inte tagit stryk :)
-
Furminator och vanlig karda fungerar jättebra på min systers golden. Jag har en Bichon havanais och använder kam och borste. Betydligt mer päls att gå igenom haha.
Tack för svar! Har kollat på furminator tidigare och tycker att de verkar väldigt effektiva, men just därför tänkte jag en extra gång. Min hund ska inte ställas ut så troligtvis köper jag en sådan och provar.
Har en Briard och använder "vanlig" borste, stålkam med roterande piggar (tycker den är bättre än fasta) och tovskärare. Vet faktiskt inte om en karda kanske skulle hjälpa..
#7 Har också en kam med roterande piggar, den är MYCKET skonsammare för min hunds päls än en fast👍
Jag har dock en Lhasa Apso/Löwchen-blandis och han fäller ingenting så det behöver ju vara rätt skonsamt för att inte lugga honom. Och kamma ofta, mysigt!😍
Stora vovven har vi delad vårdnad om, de andra kör med furminator har jag för mig, men eftersom jag inte behöver greja med hennes päls så ofta använder jag kammen med roterande piggar på henne med och gör det till en mysig grej att kammas och klappas😍
#8 Ja, definitivt bättre! Min fäller inte heller, men man måste kamma ur underullen som lossnat :P