Första hundutställningen
Hej. Jag har anmält min hund till hans (och min) första utstäljning. Han är en 6 månaders Welsh springer spaniel. Jag har lärt honom att stå och att springa fint i kopplet är inga problem hemma. Men dom gångerna jag tränat att springa fint med honom i kopplet där dett är lite mer livat har det inte alls gått. Så jag är lite orolig över hur det ska gå på utställningen. Är dessutom en ganska osäker person överlag. Gör det något om han inte skulle gå jätte fint i kopplet hela tiden på utställningen och är det vanligt? Han är ju trots allt bara en valp. Har ni några tips?
Min skuttade mest runt första gången, haha :D Domaren brukar förstå, speciellt när det gäller valpar :)
Det är inga problem! Såklart kanske inte önskvärt som du själv förstår men domare är har mycket överseende med valpar, dom kan inte alltid bete sig, så är det ju med valpar och man kan inte förvänta sig att dom ska gå perfekt. Det är bara att fortsätta träna! Åka på valputställningar och sen när han är redo för officiella (9 månader) men du kanske inte tycker han är helt redo än så fortsätt åka på inofficiella :) ett hett tips är att åka på ringträningar! Lycka till på utställningen :)
Okej tack! Men om han skulle vägra att springa i ringen, vad säger domaren då? Vi var nämligen på en ringträning där min hund varken ville springa eller låta "domaren" komma fram och känna på honom. Han gömde sig bakom mina ben :-/ men om det inte skulle gå, säger domaren att man t.ex ska gå ut ut ringen för att det inte går att bedöma min hund?
#3 Jag kan inte svara på hur exakt den domaren skulle tycka om det scenariot men dom flesta har som sagt överseende med valpar. Men ja kan domaren inte döma hunden så kan den ju inte. Mitt tips är att fortsätta träna med han, lite varje dag. Låt nya och personer han känner känna igenom honom och stötta upp honom. Bra att ni går på ringträning, fortsätt med Det! I värsta fallet så går det inte bra men då vet ni det och då fortsätter ni bara att träna och väntar med ut ställningar tills han känner sig mer bekväm :)
Haha, för oss gick det lite åt fanders med första utställningen. Min (numera unghund) har alltid varit lite vild, och allra svårast av allt är det att försöka springa fint bland andra hundar. Det var rätt omöjligt på utställningen (han var 10~mån då). Vi hade tränat en hel del men det är ändå en annan grej väl på utställningen. Han fick excellent men vi hade ingen chans i konkurrensen pga att han bara ville flänga runt åt alla håll och hoppa på mig när vi skulle springa. Det lär ha sett rätt galet ut. Den domaren jag hade då hade inte överseende med något överhuvudtaget hahaha, nu var han iofs i unghundsklass då.
Tänk såhär, det kommer fler utställningar och måste inte gå rätt första gången. Träna hantering från främmande människor!
Och tänk inte att det är hela världen om det inte funkar direkt nu. Ja, man kanske inte kan bli bedömd, men so what? Då tränar man vidare till nästa gång. Tänk så, då kommer du även inte vara lika nervös = allt går bättre i allmänhet.
Man kan också trösta sig med dom här bilderna, kan inte gå mycket sämre än så :D https://www.instagram.com/p/BXdotmAAlEF/?hl=en&taken-by=malamutepacklife
Johanna - Instagram
fortsätt bara att träna, valpar skuttar!
Hälsningar
Fredrika