Mops
Älskar verkligen mopsar, framförallt deras personlighet. Jag hoppas att få äga en sån någon gång i mitt liv! Ända nackdelen jag ser med en mops är alla rassjukdomar! Min fråga är, om det finns är en hundras som är relativt lik mopsen i personlighet och storlek, med så få sjukdomar som det går.. finns dem?
Det är ju tyvärr lite kört med plattnosar när det gäller hälsan. Jag har själv en shih-tzu. Han har väl varit relativt frisk i sitt snart 13-åriga liv. Men bara för 10 minuter sedan fick han ett "kippa-efter-andan-anfall". Det känns hemskt att det ska behöva vara så. Så har han haft från och till i hela sitt liv. När han var valp fick han ofta andas genom munnen för att överhuvudtaget få luft… Halsinfektioner har han också haft många gånger pg a sin korta nos. Och smärtsamma sår i ögonen har han haft hur ofta som helst. Runda, lite utstående ögon är väldigt utsatta. Så personligen kommer jag aldrig att skaffa något med platt nos igen. Dock hade min mamma en shih-tzu med längre nos och han hade inte dom här problemen som min har haft.
Och jag håller med dig, mopsar är hur goa och mysiga som helst. Så det är synd det där med hälsobiten.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Om vi vänder på det: Vad i mopsens personlighet/mentalitet är det du gillar mest? Om du listar det så kanske det blir lättare att hitta någon ras som passar in :) Förövrigt måste jag säga att det är jättebra att du tänker på hälsan på hundarna när du väljer ras!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm