Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 905 ggr
Ellen_
2017-11-14 17:06
0

”Backa”

Hej! jag har en valp som är en 5månader gammal shetland sheepdog. Vi började nyss på en fondation agillity kurs. Man ska även under 8 veckor lära hunden ett trick där den använder kroppen gärna benen. Planen är att lära honom backa på kommando, problemet är bara det att enligt vad jag har hört och sett så är det första man lär hunden för att backa att de självmant ska försöka ta godis ur handen och sedan när de inte får godisen ta några steg bakåt. Då man klickar och belönar (han är inklickad) men om jag försöker vänta ut detta beteende så sätter han sig bara ner på rumpan och tittar på mig. Har även testat att föra godisen mellans hans framben och bakåt så att han tag ett par steg tillbaka, men samma reaktion här. Så fort man vill vänta ut ett beteende så bara sätter han sig ner pch till slut går iväg. Hur skulle ni gå till väga? Har ni några tips för hur jag ska hjälpa honom att förstå vad jag vill? tacksam för svar!

Basunen
2017-11-14 17:25
2

Använda ngt smalt utrymme? Jag riggade stolar som en gång mot en vägg. Jag gick emot hunden i början och visade med händerna och sa backa. Han satte sig också ner i början. Då sa jag åt han och ställa sig igen. Tillslut förstod han, och jag kunde göra gången bredare. För att sen ta bort den. Träna kort pass, med ngt superbelöning.

Elsis matte
2017-11-14 18:31
1

Jag lärde in det genom att locka in hunden mellan mina ben med en godbit. När hunden tagit godbiten kommer den ofta spontant backa ett par steg för att kunna ta kontakt med dig, viktigt då att markera och belöna direkt medan hunden rör sig bakåt. Efter ett antal repetitioner så väntar du någon sekund och ser om hunden då fortsätter att backa - jackpot!