Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1311 ggr
[AnimeV4]
0

Mögelsprej och djur?

Till att börja med kan jag säga att mina hyresvärdar är jättedåliga, så grundproblemet kommer alltid att finnas. Jag har tidigare kört med Virkon, men det går inte att ha i taket då taket är av ett material som kan skrubbas bort, vilket är nödvändigt med Virkon. De säger att de kan måla om om detta inte fungerar, men de lär aldrig fixa ventilationen.

Det är tänkt att de ska komma hit och spreja med en sprej som heter Jape Mögelfri. Jag är osäker på huruvida det är skadligt för mina djur. Jag har en valp, en katt och 4 marsvin.

Det ska bara sprejas i badrummet och det kommer att vara stängt in dit samt stängt till marsvinsrummet. Det finns ventilationshål längst ner på badrumsdörren, men de tror jag inte gör någon större skillnad. De som ska spreja säger att det inte ska vara någon fara för djuren och att det är helt lugnt för mig att gå på toa, men inte duscha. Fast jag litar inte på dem och vill därför kolla innan något görs.

Jag har läst på hemsidan och då står det "Avvisa barn och husdjur från arbetsplatsen" vilket jag tyder som att det rör sig om större områden såsom hela vanliga rum eller lägenheter. Sprejen ska sitta 1 dygn innan den kan sköljas av.

Har ni erfarenhet eller idéer om detta?

http://www.jape.se/mogel-fri/

[dynamitella]
0

Då jag sett fall där husdjur dött av grejer som ska vara helt ofarliga så hade jag flyttat djuren just under dagen. Vaga svar på internet och tvetydig info från tillverkaren gör det rätt riskabelt att chansa känner jag.

[AnimeV4]
0

#1 Det skulle ju vara det bästa, men det blir ett jäkla knåp då den enda jag kan ha djur hos är min fd roomie, som bor ca 40 min promenad bort. Marsvinens burar är 300 x 80 cm och 180 x 80 cm och jag har bara en transportbur eller kartonger. 24 h i det känns ju inge vidare schysst.. Varken bil eller körkort finns heller :/

[134643]
1

#2 Vart bor du någonstans? Tänkte om det gick att hjälpa till med skjutsning eller så.

hemul
0

#0 Nä, det är så där de brukar uttrycka sig (arbetsplatsen). Men om de menar bara rummet i fråga eller hela lokalen/lägenheten, det är ju frågan. Kan du inte ringa och fråga dem, de finns ju i Sverige? Såna där brukar vara rädda för att bli ansvariga om något händer, så jag tror nog att du kan få ett ärligt svar.

Jag skulle ivf inte chansa när det står som det gör.

[AnimeV4]
0

#3 Vad snällt av dig! Jag bor i Värmland.

#4 Kanske inte är så dumt att höra med dem ändå! Bara de inte är som Anticimex som sa "Jamen, det är bara att ta en diskborste och klorin och skrubba!👍" utan att nämna hur skadligt det är utan skydd. Nu är jag ju noggrann med att kolla upp, men tänk om jag lyssnat på dem?

[134643]
0

#5 Det var en bra bit bort tyvärr, hoppas det löser sig! :)

hemul
0

#5 Att klor inte är nyttigt vet jag, men klorin är väl inte akut farligt? Att använda tillfälligt, menar jag.

[AnimeV4]
0

#6 Tack ska du ha!

#7 Jag är osäker och hittar inte så mycket. Minns att vi spädde ut när vi tog kattlådan med det en gång, men annars kanske det inte är så farligt trots allt. Dock så är jag tveksam till att det skulle vara särskilt bra att skrubba ett helt badrum (golv, väggar, tak) outspätt. Sedan har jag för mig att klor inte tar bort möglet helt och hållet heller.

http://sv.healthline.com/health/klorforgiftning#Overview1

Elsis matte
0

Jag tänker att det nog ändå är värt att låta marsvinen ha det trångt ett dygn än att riskera något. Men har du inte någon vän, eller bekants bekant, med en bil? Granne? Att köra en sträcka motsvarande 40 minuters promenad låter inte som en stor insats, jag hade absolut gjort det om det inte tog 3-4 timmar till Värmland till att börja med… Jag har för övrigt skrubbat ett halvt badrum med Klorin utan att må dåligt, men liksom med allt kan man vara olika känslig.

hemul
0

Har också skrubbat med klorin, utan hanskar, förr. Tror inte det är nån risk för akut förgifning. Mer att klor kan ställa till det i kroppen på sikt. Mer orolig för att vi dagligen är utsatta för det (tandkräm, dricksvattnet).

Om du inte hittar nån som kan köra, försök låna en kärra av nåt slag som du kan köra allt på. 40 minuter är väl inte hela världen. Funkar inte det, ta en taxi. Men du bör förklara i växeln vad det är du vill transportera. Ivf här brukar de vara medgörliga om det inte är rusningstid.

[AnimeV4]
0

#9 Klart jag inte riskerar något, men dels så har jag tjafsiga marsvin och dels så har jag inte möjligheten att byta rent i transportbur/kartong. Dessutom är 2 av dem omplaceringar och oroliga av sig, så det skulle bli mycket stress där..

Den enda jag vet är min fd roomies vän, vilka bor en bor en bit bort, men det kanske går att fixa något där. Kan planera lite och höra. Man kan ta isär den större buren till 2 delar på 150 cm. Får det plats i en normalstor bil eller till och med en liten, tro?

Tack för omtanken!

#10 Jag är känslig mot starka lukter, så klorin skulle nog inte vara jättenice att pyssla med sådär. Sedan så tror jag klorin är temporärt. Det är iofs Virkon och mögelsprejen också, men mögelsprejen ska gå in på djupet + är väldigt stark.

Taxi får jag inte plats med allt i (burar, spån, hus, kattlåda, transportburar osv..) och det är lite väl pricey😕

Fd roomie ska dock passa katter i 1 månad nu snart, så det skulle inte funka just nu iallafall..

Tack för tipsen allihop!

hemul
0

150 cm får rum i en bil. Om inte annat kan lite sticka ut ur bakluckan. Har du inte cykel? Du kan väl åka dit med burarna först och ta djuren sen.

[AnimeV4]
0

#12 Vad bra! Nej, jag har ingen cykel som är funktionsdudlig. Har heller ingen kärra eller liknande att fästa förutom en säckkärra, men det skulle bli så ostadigt/studsigt att jag skulle behöva gå iallafall. Sedan behöver jag en bal spån, hus osv :/

hemul
0

Men 150 cm, det kan du väl binda på pakethållarn, tvärsöver?

Köpte 3 lagerhyllor i plåt till källarn. Fick fast allt på pakethållarn. Kartongerna sviktade, såg ut som måsvingar som rörde sig upp och ner, men det gick!

[AnimeV4]
0

#14 Jag har ingen funktionsduglig cykel😐Men det skulle nog funka om jag hade!

hemul
0

Jaha! Jag fattade det som att du inte hade nån kärra att fästa på cykeln. 😂

Men en cykel kan du du väl låna? Eller ta pirran och gå.

[AnimeV4]
0

#16 Ja, på något sätt löser det sig ju. Ska höra med ev. chaufför och se, men det är sisådär 2 månader innan jag kan få det gjort iallafall😴

[AnimeV4]
0

Jag fick tummen ur och skrev till företaget. Detta är vad de svarade:

"Du bör hålla djuren (hunden och katten)  borta från badrummet till dess att du har sköljt av produkten, sen kan du använda badrummet som vanligt. Detta är bara en extra försiktighetsåtgärd så att inte djuren slickar på de ytor där produkten sitter. Marsvinet i rummet bredvid behöver du inte oroa dig för. Du ska undvika duschen för att annars kan produkten sköljas bort, i övrig kan du använda badrummet precis som vanligt fast produkten är applicerad på väggarna. Lycka till med behandlingen och hör av dig om du har fler frågor!"

Alltså är det väldigt chill och inget flyttande hit och dit behövs!👍

hemul
0

Va bra! Men spar det där mailet. När kommer de då, eller är det redan gjort?

Kom att tänka på en sak förut men glömde skriva det. OM det hade varit så att du hade måst flytta djuren, är det möjligt att din hyresvärd hade varit tvungen att bistå. En hyresärd har nämnligen ganska stora skyldigheter gentemot sina hyresgäster under renoveringar och så.

[AnimeV4]
0

#19 Ja, det är sparat så jag vet vem som får höra ett och annat om det blir något.

Det är de jag hyr av som ska skicka ut någon som sprejar och jag bad om tidsförslag🙂

Det tror jag knappast att de skulle vilja överhuvudtaget. Det här bolaget är helt värdelöst. Jag är mest glad att jag har en bostad.

hemul
0

Man har som hyresvärd inget val ibland. Det finns lagar som reglerar sånt. Om det tas hänsyn till husdjur vet jag dock inte och det här är ju trots allt ett litet jobb.

[AnimeV4]
0

#21 Jodå. De bryter redan mot lagen angående andra saker.

Och ja, det löser sig ju ändå🙂

hemul
0

Sätt dit dem då. Eller har du ett fördelaktigt hyresavtal för att du accepterar bristerna? Den möjligheten finns ju också.😉

[AnimeV4]
0

#23 Det försöks hela tiden. Det har varit uppe i rätten.

Och jag orkar helt ärligt inte. Psykiskt sjuk. Jag letar lägenhet på annat håll och nöjer mig med tillfälliga lösningar då jag inte har det så illa som vissa andra kan ha. Jag har "bara" mögel.

hemul
0

Okejrå. Men nu kommer det ju att ordna sig med möglet ivf.

[AnimeV4]
0

Ja precis. Fast så är det ju ventilationen som skulle behöva fixas så det är ju inget permanent, men det lär de aaaldrig göra.. Måla om verkar de villiga att göra, på sin höjd.