Spökålder?
Hej! Såååå….. min sjumånaders grabb har börjat bete sig lite underligt och det är ju förståeligt, jag har dock aldrig uppfostrat en hund innan; så jag tänkte höra med er på forumet om ni vet hur jag ska gå tillväga. Det händer på promenader. Helt plötsligt från ingenstans hoppar han rakt på en. Jättesnabbt och från ingenstans. Från början tänkte jag bara att man skulle tydligt markera ett nej. Det hjälper inte. Jag tänkte inte så mycket på det men jag börjar misstänka att han är rädd (??) eller stressad (???) då han drar och drar och springer runt i kopplet som om han vore besatt. Sen hoppar han rakt på en. Flera gånger. Jag försöker lugna honom men det hjälper inte alltid. Om jag får gissa tror jag att han försöker hoppa upp i famnen på mig??? för att han är rädd?? det kanske inte hade varit ett sådant stort problem om det inte vore för det faktum att han är en trettio kilos valp och jag kan inte bära honom. Jag börjar oroa mig för jag vill inte att han ska må dåligt. Vad tycker ni jag ska göra? Vi har inte miljötränat på några veckor, tycker ni att jag ska börja aktivt med det? Vilka förväntningar kan jag ha utan att det blir för mycket eller för lite? Hur hanterar man denna ålder på bästa sätt? /en orolig dude som försöker sitt bästa
Man kan aldrig milköträna o passivitetsträna föe mycket. Det kan mans göra livet ut! Lycka till! Resten får mer erfarna svara på!
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Det är svårt att veta exakt vad det kan vara när man inte har sett beteendet med blotta ögat.
Han är i åldern då spökåldern kan infalla.
Men av din beskrivning att döma så låter det mer som att han är sprallig och vill leka och försöker att få igång dig.
Får han utlopp för sin energi och får springa lös då och då?
Vore han rädd så borde han lägga svansen mellan benen mer eller mindre och de brukar inte fara runt sådär när de är rädda.
#2 Hmm möjligt. Fast lekfull verkar han ju inte heller vara? Det är svårt att säga för det händer oftast på kvällen och jag ser inte heller mycket av hans kroppsspråk. Han bit-leker inte (biter inte ens, överhuvudtaget) utan bara rent hoppar på en och gnäller. När jag menar springa runt som en dåre känns det som att han vill springa därifrån? Typ som just ikväll så blev han triggad av en hund som skällde och han började hoppa upp på mig hela tiden. Vi var på väg hem så han drog och drog och drog. Men aa, kanske hade reducerat hans stress om han får vara lös oftare? Jag märker också att när man går förbi andra hundar blir han smått ängslig. Han har också fått för sig att om någon förbipasserande hund börjar skälla på honom så ska han skrika tillbaka, inte skälla, utan skrika så det skärs i öronen. Normalt sett, innan allt detta började hända, var han en social hund och hade inga problem med andra hundar. Han brydde sig inte så mycket. Han var inte heller rädd för något överhuvudtaget. Tillägger att han är en labrador
"då han drar och drar och springer runt i kopplet som om han vore besatt."
Klockrent överslag jag sett många gånger på min valp, skulle jag gissa på. Korta kopplet och pröva att vissla eller göra något ljud som bryter det (ljusa ljud funkar för oss), för de kan inte rå för det när de får överslag. Föreställ dig att du har ett brus i öronen och att ett visslande dyker upp.
När han är nära kan du hålla fram godis för att fånga upp honom med hjälp av att han använder nosen. Då märker man att de blir mer närvarande. Beröm när du fångat upp. Upprepa vid behov.
När det kommer ifrån ingenstans - Tittar han på något speciellt då?
Min valp får överslag om något är konstigt ex. en uppblåst badboll som ligger, vatten som forsar ur stuprör m.m. Sedan så blir han totalknasig i ett stort överslag när han går på sand. Då brukar jag bara släppa honom och låta honom härja av sig😛
Vad du än gör så ska du behålla lugnet. Om det är något främmande han reagerar på så kan du säga "Oooj, vad var det där? Kom så tittar vi!" Hoppar han så kan du ställa dig på kopplet.
Jag kan tillägga att min valp som ändå är nästan minst av alla syskon i kullen ligger på +25 kg så jag förstår hur det är..🥵
Låter mer som han får spratt och får överslag/vill sätta igång nån lek. I den åldern kom min valp plötsligt och nafsade på mig mitt på promenaderna för att "få igång " mig. Vad händer om du dra fram en kamptrasa? Leker han? Om det nu är detta så var mitt "botemedel" Iaf att leka mer i allmänhet och låta honom springa av sig lös, han behövde få ut energin..