Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 789 ggr
JessieS
0

Kastrera tant

Jag har börjat fundera en del på att kastrera min tik i februari, endast för att jag är orolig över livmoderinflammation nu när hon börjar bli äldre. Jag kommer självklart prata med några veterinärer först och se vad de tycker men jag vill höra lite hur ni tänker och hur ni hade gjort med eran tik. 

Min hund blir 9 år i April och hon är opererad 3 gånger det senaste 1,5 åren för juvertumörer det är därför jag tvekar över hur bra idé det är att lägga på en till operation. 
 Annars är hon väldigt pigg, aktiv, glad och frisk. Beter sig som en unge fast hon borde vara vis och förståndig vid den här åldern… :) Hon har återhämtat sig snabbt efter de andra operationerna, särskilt den senaste då hon helst hade velat springa som en dåre bara några dagar efteråt om hon bara fått.  

Hur lång tid behövde era tikar för att återhämta sig efter operationen? Och märks det någon skillnad i personlighet, matlust eller andra egenskaper efteråt?

Changrila
1

Vilken ras är hon? Vet du hur det ser ut med livmoderinflammation hos släktingar? Att jag frågar är för att det åtminstone delvis är ärftligt hur lätt de får det. Inom vissa raser är det bara en tidsfråga innan de får livmoderinflammation, inom andra raser är det extremt sällsynt. Beroende på hur det ser ut med sådant så är det ju skillnad i hur klokt det är att kastrera. Du bör dessutom tänka på att en kastrering verkligen ökar risken för att tiken blir inkontinent, och det är inte alltid medicinering hjälper. Dessutom brukar pälsen förändras och många blir lättare tjocka, bara för att nämna några biverkningar. Om du är väldigt orolig för livmoderinflammation så är det bättre att ta reda på din tiks normaltemp, både före, under och efter löp (det kan variera lite) och hålla koll på hur hon beter sig. Om hon börjar bete sig märkligt på något vis, blir lite slöare eller så, då kan du tempa och se om det är någon skillnad. Ofta får de höjd temp vid livmoderinflammation.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fransu
3

Förlåt för OT, men rubriken fick mig att fnissa lite. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JessieS
0

Hon är en Tervueren, jag har ingen aning om hur det ser ut med hennes släktingar då uppfödaren bara haft en kull och jag har ingen kontakt med honom sen många år tillbaka. 
Hon löper max 2 gånger om året, jag är dålig på att skriva upp när hon löper men det är inte särskilt ofta om det nu gör någon skillnad. Tempen ska jag definitivt börja kolla, det skadar ju inte. :)   
Tidigare har jag inte alls tänkt mycket på att kastrera men våran onkolog har frågat om jag tänkt kastrera henne nästan varje gång jag varit dit så det känns som att hon tycker det är något jag borde göra. Min kompis hund i samma ålder gick hastigt bort för några veckor sen från vad jag tror är livmoderinflammation så det påverkar ju också en del. 

Ingen fara, det ska vara roligt.  😉

Lona
0

Det är ju alltid en viss risk med ett ingrepp, även på en helt frisk hund. Å andra sidan är det mindre risk då än om det blir en akut pyo…
Vill du att ingreppet rent kirurgiskt ska bli mindre så kan du titthålskastrera. Kostar mer, men snabbare återhämtning.
Att ta med i beräkningen är förstås även priset. Förutom att du får betala operationen själv på frisk hund så ersätter inte alla försäkringsbolag (om ens något?) eventuella komplikationer.
Det innebär att du, om du har otur, kan åka på en betydligt högre kostnad än själva grundpriset.

Vad gäller juvertumörerna så visar forskning att en kastrering bara förhindrar uppkomsten om den görs före första eller möjligen andra löpet.
Dock har flera erfarna veterinärer som jag pratat med - och även några djurägare - en annan uppfattning. Även kastrering av en äldre hund kan minska risken för juvertumörer, åtminstone vissa typer.
Själv har jag bara erfarenhet från min labbe; de senaste åren har hon fått juvertumörer efter varje löp/skendräktighet.
I samråd med veterinären beslöt jag att kastrera henne i våras, när hon var sex år. Sedan dess "borde" hon hunnit få nya tumörer men det har inte dykt upp några.

Hamnar jag i samma sits igen, med en tik som får juvertumörer som uppenbarligen är hormonpåverkade så kommer jag definitivt att kastrera mycket tidigare.
Tyvärr så ersätter inte försäkringsbolagen kastrering av den anledningen då det inte är vetenskapligt bevisat att det verkligen hjälper.
Eftersom vi tog bort några knölar lokalt samtidigt som hon kastrerades så gick dock grundavgiften, narkosen och en del annat på deras ersättning så vi fick ändå ett hyfsat pris.

Förutom labben har jag kastrerat två tikar till, pga pyo.
Den ena var 9 år och återhämtade sig löjligt snabbt, hon hade i och för sig en extremt bra läkningsförmåga vad det än gällde.
Den andra var fem, själva operationen och första dygnet efteråt blev komplicerat med en natt på IVA men hon hade njurinsufficiens och det togs samtidigt en njurbiopsi vilket troligen orsakade problemen.
Även hon återhämtade sig snabbt, i synnerhet med tanke på att hennes op var betydligt svårare än de andras.

Jag hade även funderat på hur "tålig" min hund var och hur bra läkningsförmåga den visat tidigare. En hund som går ner sig rejält av en operation och läker långsamt hade jag inte opererat om det inte absolut behövdes.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com