Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 994 ggr
blodörn
0

Kastrerad hund

Hej, kom hem från veterinären med min hund för ungefär två timmar sedan. Är det normalt att han inte äter eller dricker något efteråt? Och hur länge kommer han vara så trött som han är nu?  Han har legat i soffan sedan vi kom hem och hoppade ner en gång för att det var dags att äta men när jag ställde fram maten så luktade han bara på det och gick och la sig igen. Vet att han är hungrig för man kan höra hans mage kurra.

Do as you would be done by - And think for yourself

Vixxen
2

Kommer nog att vara trött ikväll. Är han fortfarande mycket påverkad imorgon så ta kontakt med veterinären igen.

Herveaux
0

Min hane var lite småtrött resten av dagen när han vart kastrerad, drack nog inte mycket heller.
Dagen efter var han som vanligt med återställd aptit.

// Harley

Frida B
0

Varför inte ringa veterinären och fråga först? :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
2

Skulle vilja vända på det och undrar varför inte veterinären informerade om hur hunden skulle må efter operationen. Dåligt, tycker jag. Inte ska man behöva ringa och fråga om sånt.

blodörn
0

Han är lite piggare nu, och har ätit två bitar torrfoder och druckit rätt mycket vatten, så det är något i alla fall. Ska försöka låta honom vara så han går säkert och äter/dricker själv när han vill. Han verkar dock ha väldigt svårt att äta/dricka när han har hundkragen på sig, så någon som vet vad man gör åt det? Tror ni det är okej att jag tar av kragen bara när han äter/dricker och när jag är ute med honom? När jag är ute med honom så har jag ju full koll så att han inte slickar sig.

blodörn
0

Veterinären sa typ inget om hur han skulle må efter, hon informerade mest om stygnen och när man skulle ta av plåstret, vilket är bra så jag vet men ville gärna veta hur de beter sig efter så att jag inte behöva oroa mig.

hemul
4

Har aldrig kastrerat någon hund, men det är helt normalt att de mår sådär efter att ha varit sövda. Ser inget problem med att ta av tratten så länge du har totalkoll på honom så han inte kommer åt att börja slicka på såret. Sen kan du ju handmata honom också om du inte vill ta av tratten. Lite godbitar kanske han kan behöva just nu. 😉

Portie
0

Fick du med dig något hemgångsråd? Det har jag fått varje gång min hund blivit opererad. Men ja det är normalt att dom är väldigt trötta samma dag och även dagen efter. Min hund har varit väldigt trött samma dag men har även varit lite tröttare än vanligt dagen efter att han blivit sövd. Dagen efter drack och åt han precis som vanligt. Så låt din hund vila och bädda ner honom.

blodörn
2

Han har rätt svårt att sova med tratten på sig. Han ligger ner men har öppna ögon och gnäller jättemycket, men man märker att han är trött och vill sova. Någon som vet något bättre alternativ än krage?

blodörn
0

https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/procollar.html Skulle en sån här funka eller kommer han nå att slicka sig med en sån?

hemul
0

Du kan ju prova om det funkar att ta av tratten och sitta med honom medans han somnar och sen smyga på tratten igen lite försiktigt när du måste gå därifrån. Du kan ju lägga dig och läsa t.ex. och han får sova bredvid dig i sängen, så har du ju koll. Sen gnäller han nog för att han har ont också, inte bara för tratten.

hemul
0

#10 Den kragen verkar ju jättesmart! Googlade lite och det finns en som heter zencollar också, eller om det eventuellt är samma. De kallar den "the original procollar" och på en del sajter säljs den som "zenpet procollar". Mycket förvirrande. Zenvarianten finns ivf billigare på Apotea. De har ju fri frakt också och snabb leverans. Där är det också förvirrande. De kallar den nämligen procollar men på kartongerna på bilderna står zencollar. 🤔

https://www.apotea.se/procollar

blodörn
0

#11 Ska pröva det ikväll :) #12 Ja, den verkar mycket smidigare. Med den kommer han kunna sova bättre och äta/dricka utan att jag behöver ta av den varenda gång. Enda problemet är att han har ett bandage på frambenet som han kommer nå.

jenmjao
0

Vad dåligt av veterinären att inte informera. Det kan ta flera dagar innan dom blir sig själva, dom får smärtstillande + har ont.
Tröttheten är som värst första dagen men kan hålla i sig längre. Dom behöver inte ens mat samma dag som dom kastrerats även om man kan erbjuda mat. Vatten dricker dom efter flertalet timmar när dom vaknat till helt.

Och angående en sån där krage, beror nog på ras du har och hur envis han är när det gäller såret, Hade aldrig funkat på min hane med sån där krage.

Varför har han bandage på frambenet förresten ?

Frida B
0

#14 oj jodå visst behöver dom mat samma dag. man skall inte tvinga dom att äta men man bör försöka få dom att äta, när dom väl kommit hem har dom oftast inte ätit på nästan 24 timmar så är snarare viktigt att erbjuda mat.

Troligtvis plåster efter kanylen , men låter ts svara på det själv.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
0

#15 Hundar dör inte av att inte äta på 24timmar. Det är vanligt att dom inte äter samma dag, det varnade till och med min veterinär för, Och sa att "ge han inte mat eller godis innan han vaknat till helt", För då kan dom sätta i halsen och kvävas istället för dom är så trötta.
Och min hane vaknade nog till helt kanske i mitten på dagen efter. Men innan vi skulle sova på kvällen drack han hur mycket vatten som helst, men mat fick han knappt i sig.

Är det plåster ifrån kanylen så ska det väl bort istortsätt samma dag? Tror bara någon timme efter operationen?

Belimas
0

Stämmer, bandage efter kanyl brukar rekommenderas att tas bort efter någon timme.

Frida B
0

Skrev ett långt inlägg men det raderades, och helt ärligt orkar jag inte diskutera så drar mig ur denna disskusion.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

blodörn
0

Jag antog att bandaget var efter kanylen, men har tagit bort det nu. Undrar bara över en grej; just nu har han ett plåster över stygnen som de sa åt att ta bort efter 3-4 dagar så tänkte ta bort det imorgon men eftersom det är väldigt blött ute just nu hela tiden så är jag rädd att det ska bli blött när vi är ute.

Maria
0

Blir plåstret blött så är det ju sämre än att han blir blöt och det torkar efteråt. Jag tycker du ska göra som veterinären sagt.

/Maria

smurfan-13
0

Ingen mat eller vatten förrän hunden är sig själv igen efter sövningen brukar väl råden vara.

Jag har aldrig använt tratt på någon av mina kastrerade hundar (tik & hanar). Det har gått fint ändå, bara en har lite koll. :)