Ett hopplöst dragande
Är det någon här som har haft en hund som är väldigt dragig i koppel vid promenader där ni testat allt och till slut hittat något, teknik eller hjälpmedel, som gjorde att den slutade dra eller drog mindre?
Min blandras tik på snart 1,5 år är en sådant hopplöst fall känns det som. Jag har har provat de vanliga inlärnings teknikerna vid dragande men inget funkar. Hon har mycket energi framåt och ska bara framåt och har inte lust att fokusera på mig. Jag har försökt att få hennes fokus på mig men det går inte. Hon är inte intresserad helt enkelt. Har tagit upp det med bruks klubben men deras förslag på lösning funkade typ bara när man var på plats och tränade korta sträckor. Men vanliga, längre promenader går inte. För att väga bara 12 kg så blir det hopplösa dragandet jobbig och det gör ont i mig när hon vill springa iväg och det blir ryckiga stopp i kopplet. Har testat både vanligt och flexi kopppel men det gör ingen skillnad. Har sele på henne när vi ska gå längre för att skona hennes strupe.
Så jag vill höra era erfarenheter som har haft liknande problem och hur ni har löst dem. Jag älskar ju att gå promenader men när det är dragande non stop så orkar man inte varken psykiskt eller fysiskt.
Carpe diem!
Anti-drag sele hjälper för mig på min 7 månaders valp och han väger ca. 26-30kg
Det som funkat bäst på mina hundar har varit att stanna så fort kopplet sträcks och sen går vi inte förrens det är slackt. Hunden behöver inte komma tillbaka till min sida eller ta kontakt, utan kravet var att backa ett steg.
Belöningen vart då att få komma framåt igen.
Jag gjorde så här konsekvent på varje promenad, hela tiden, det fick ta 20min att komma 10m, men efter ett par dagars nötande vart det mer och mer sällan som vi fick stanna.
För att skona dig och hunden under träning finns det en sorts koppel som har en (rejäl) resår-del som dämpar lite så det inte blir dom där hemska "stumma" rycken.
// Harley
På stora hunden har vi halti sele. Jag tycker den är krånglig men hunden är inte min så jag bestämmer inte och har inte råd med något nytt då jag har min egen vovve att tänka på, så det får duga. Den funkar i alla fall och hon störs inte av den. Använder aldrig flexi på henne.
Hade jag fått välja hade jag haft någon annan typ av anti drag-sele.
Min 8-månaderstik drog sjukt mycket, och blir helt ursinnig när hon ser andra hundar vilket gjorde att hon kasta sig i kopplet. Va omöjligt att träna kontakt med henne för hon blev helt blockerad. Hon är schäfer/rottweiler och är ganska stor och stark så redan hade hon lyckats dra till så jag fick nackspärr. Använde sele ett tag men de blev bara ännu värre av de så gick tillbaka till halsband för att se om de va bättre. Sen fick jag tips av en kompis med samma problem att köpa en halti, alltså typ nosgrimma och OJ vilken skillnad. Hon tyckte den va lite obehaglig i början, men nu har hon vant sig och drar inte alls i kopplet då hon vet att de blir jobbigt, och jag har mycket lättare för att få kontakt med henne vid hundmaten. Så testa om det funkar på även din hund. Tror min är av märket trixie och är köpt på arken zoo :)
Jag har haft en sådan jobbig unghund… det som funkade är att klicka faktiskt. När hon drog så stannade jag och berömde endast med rösten närhon kom till min sida. Sen började vi gå igen och direkt så klickade jag och belönade INNAN hon hann sträcka på kopplet. Det började med att jag klickade efter bara ett steg och sen utökades till fler och fler steg med slakt koppel. Jag har en mycket följsammare hund nu! Belönar man hunden när den kommer efter att den drog så kan den få för sig att det är draget man belönar. ”Jag drar - hon stannar - jag får godis”. Annars är det bra att låta hunden dra i en dragsele en stund så den får ut överskottsenergi också :)
Anti-drag sele tills hon är mottaglig för koppelträninh, alltså när hon är mottaglig. Sen kan man ju träna under tiden också :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hur aktiverar du din hund i övrigt? Hundar som drar i kopplet brukar ofta ha massa överskottsenergi som de försöker bli av med (i längden blir det såklart en vana också). Prova att aktivera din hund ordentligt precis innan promenaden, tex med nosarbete och en rejäl lekstund. Då ökar ni chanserna med för att lyckas med koppelträningen. På promenaden kan du ha på hunden både sele och halsband. I halsband får hunden aldrig dra, däremot i sele. Då kan du ägna kanske 5 min x 3 per promenad åt aktiv koppelträning i halsband - däremellan kopplar du om till sele och då får hunden dra lite. Så fort min hund drar stannar jag och byter håll, och berömmer när han hänger på. Rundar mycket träd och annat, byter håll, byter tempo osv. Berömmer mkt när han går fint brevid. Dock skulle jag aldrig orka hålla på så en hel promenad och inte han heller! Därför är det bra med pauser i sele :)
Min omplacering drog också en del i kopplet när hon kom hit och för mig har det funkat bäst att helt enkelt belöna varje gång hon saktar ner och tar kontakt. Nu var hon inget extremfall så det var väldigt lätt att belöna henne när hon t.ex. tittade bak på mig eller saktade in och gick bredvid. På det här sättet tog det bara ett par veckor innan hon var enormt mycket mer följsam och uppmärksam på mig. Värt att nämna är att jag aldrig har krävt att hon ska gå "perfekt" vid min sida, hon drar fortfarande iväg ner i diket ibland efter någon spännande doft, men hon drar aldrig framåt längre.
Har du provat använda en sele som knäpps framme på bogen? Exempelvis VGW eller Metizo. En sådan löser ju inte grundproblemet men skonar dina armar samtidigt som du kanske får en bättre chans att sno åt dig hundens uppmärksamhet då den inte kan dra framåt med samma kraft.
Denna metod kanske funkar? https://www.youtube.com/watch?v=tQ062siJLCI
Men det krävs en del träning.
Eller 300 peck method.
Ta ett steg och belöna direkt när hunden är vid din sida, sen belöna för två steg osv, så fort hunden misslyckas börjar du om på 1 steg igen.
https://www.arkenzoo.se/form-polar-y-sele-nylon-svart-c77372?bvstate=pg:2/ct:r Den selen snackade jag om btw :) Mycket skonsammare än för en själv. Sen så kör ju jag och min hund som #2 sa, men selen hjälper en del på traven. Dock undrar jag vilka koppel du menar, #2? :O
#12 Dom kallas "stretchkoppel".
Här är ett från Hurtta
Baggen har lite olika varianter, sk. expanderkoppel/linor
// Harley
Nu skriver du inte vad du redan försökt, men utifrån det jag vet: Det är inte bara viktigt med rätt metod utan också att utföra den korrekt. Istället för att ge upp alla metoder, se över timing och konsekvens. Följden (att du vänder, stannar eller vad det är) måste komma PRECIS när hunden spänner kopplet och VARJE gång. För att palla rekommenderar jag samma som några tidigare, låt hunden dra i sele och byt till halsband för korta träningssessioner. Strunta i att försöka få hennes fokus, det blir ofta bara tjatigt, låt istället belöning för lugnt koppelgående vara att hon får röra sig framåt och nosa på det hon vill. Om det är så att du trots 100% konsekvens och noggrann timing inte alls får något gensvar så se över hundens stressnivå - är hon för uppjagad kommer inte något gå in. Då kanske hon behöver riktad, lugn aktivering samt passivitetsträning. Behöver du något hjälpmedel föreslår jag en frontkopplad sele, typ VGW. Med nosgrimma kan hundens nacke lätt skadas.
#13 Jaha! Jag har sett dem men jag har aldrig riktigt förstått deras syfte :D Vet du om det finns såna med väldigt skonsamma handtag? Anledningen till att jag använder (låst!!) flexi är just för att de flesta handtagen på koppel skaver mot händerna
#15 Det kan jag inte svara på tyvärr…. 🤐
// Harley
#16 Alright men tack för hjälpen ändå! :) Får gå runt och fråga lite i djuraffärer, nu vet jag i alla fall vad de heter.
#18 Oj, det lät nästan lite för bra för att vara sant :D Får hoppas det finns haha annars kanske man kan sy ihop något sådant :) Tack för tipset, du! Edit: nejmen titta det fanns :D https://www.google.se/search?q=stretch+extender+leash&client=ms-android-huawei&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjG9KC38pvXAhWDZVAKHVKxDd4Q_AUIEigB&biw=360&bih=260
Hur går hunden i koppel inomhus? Kan ju vara värt att prova gå i en miljö fri från störningar