Samojedhund
Bara undrar.. hur är samojeder? Och hur mycket motion behöver dom för att må bra? Hur mycket pälsvård kräver d och hur mkt fäller dom? Är det ”lugna hundar” eller är dom typ galna och ivriga hela tiden? Hur starkt jaktinstinkt har dom? Och allra sist.. hur är dom i temperament och personlighet? Hoppas någon erfaren eller kunnig kan svara om mina frågor om samojeder :-)
Fråga inne på Urhundar och Spetsar, de borde ha koll! :D
Snabbt svar från någon som inte är särskilt insatt egentligen: de är draghundar och lär ju därför behöva rätt bra med motion, eller om inte annat så vilja ha mycket motion för att vara tillfreds (och om man tittar på en samojed borde ju det vara önskvärt), de borde fälla rätt trevligt ja, och de har i mitt huvud ganska mycket jaktinstinkt pga att de är draghundar, och urhund/spets ovanpå det :)
Läs på rasklubbens hemsida, finns väldigt mycket info där :)
Beror på linjer..
Men inte så krävande, väldigt envisa, jaktlust kan väl finnas men de jag träffat har inte haft det. Motion är väl inte överdriven, Däremot är det väl kul för dom att få springa och kanske dra.
Väldigt lugna hundar, ser på dom som en familjehund, lite som golden. Alltid glada, älskar allt, vill röra sig fysiskt, oftast för envisa för att träna mentalt.. Sen beror det lite på vad man jämför med, Har själv en schäferkorsning och en malle för mig är väl samojed en väldigt chill hund, men då är jag van vid annat.
Edit: Kom på att ena samojeden jag varit mycket med under min uppväxt dödade sorkar på promenader, Så jo dom har nog jaktinstinkt.
Som jag förstått samojeder är de mer i behov av fysisk motion än mental stimulans. Det är en 6mån samojed med på valpkursen jag går, och han kan ganska många tricks - men verkar lätt bli lite frustrerad och har lätt till skall (gällt! Min 4mån sheltie skäller djupare) inte träffat honom utanför valpkursen så vet inte hur mycket jaktinstinkt han har eller hur mycket motion just han kräver.
Johanna - Instagram
Kräver en hel del fysisk motion och behöver få jobba fysiskt (drag) ett par gånger i veckan.
Som de flesta spetsar & urhundar rör de sig med lugn och värdighet, även om de har energi så är de sällan hispiga.
Oftast mycket jaktinstinkt och svåra att ha lösa där det finns mycket vilt, det varierar en del med jaktinstinkt är något att räkna med.
Det finns mer arbetande linjer och linjer som är mer mot utställning, men typiskt för båda är att det är en arbetande hund som funkar väl med människor och hundar, som går att träna mer i bruks och lydnad än vad t.ex siberian husky är känd för, men för den delen är de inte lika föriga som en brukshund samt att de kräver fysiskt arbete.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Håller inte med #4
De kräver som sagt en hel del fysiskt, och de är väldigt lättlärda så det går att träna det mesta med dem så länge det inte blir för mycket upprepande. Då tröttnar de fort som attan.:P Man får räkna med att lägga ett par timmar i veckan på endast motion. Trots all energi så är de.. väldigt civiliserade, haha, jämfört med huskies. Det är även ytterst få samojeder som kan vara lösa. Är inte helt ovanligt att de tycker om att dra i kopplet heller så där är det nästan ett måste att vara konsekvent från början om man tycker det är viktigt.
Det sägs på en del håll att jaktinstinkten är låg men det kan jag nästan garantera är ren och skär lögn. 😂 Men det är ju givetvis inte omöjligt att jobba med, skulle nog ändå inte rekommendera att släppa en samojed lös i skogen eller så då de väldigt lätt slår dövörat till.
Fäller gör de allt som oftast bara 2 gånger om året, dvs på våren och hösten. Då får man borsta så gott som varje dag om man inte vill ha små ulltussar överallt. :P Annars så är pälsvården riktigt simpel, jag brukar borsta igenom 1-2 gånger i månaden och något oftare bakom öronen och "byxorna" då det gärna kan tova sig där.
Jag upplever det som hundar med väldigt mycket personlighet och egen vilja. Kelar gärna - när de själva känner för det. Samtidigt otroligt vänliga och fartfyllda dårar som gärna följer med på allt och lite till. 😍 Mycket viktigt att kolla ledhälsan (HD) på intressanta linjer innan man bestämmer sig, indexet är till bra hjälp där.
Samojeden är en allroundhund som kräver mycket motion dagligen (minst 1.5-2 timmar per dag) och även hjärngympa dagligen. Skogspromenader är något av det bästa de vet! De vill hänga med överallt, men drar mycket tyvärr, så det är något man måste jobba mycket med. Inomhus är de lugnet själv, utomhus är de 100% aktiva. :-) Många av samojederna är svåra att ha lösa då de har egen vilja och stark jaktlust, de kan mycket väl ta en kanin eller en fågel eller sork på promenaden!! :-O Inget ovanligt alls. :-)
Pälsen kräver genomkamning 3-4 ggr per månad, och då tar det ganska lång tid. Men för övrigt så sköter den sig själv till stor del. För övrigt är de en förhållandevis frisk ras.
De är oerhört intelligenta, lojala sin familj och låter sig inte styras och ställas med hur som helst, de har egen vilja och kan mycket väl bestämma sig för att göra precis som de själva vill trots att de vet vad de får göra och inte får göra. :-)
De är underbara livskamrater/familjemedlemmar och har du en gång haft en samojd så är du fast for ever. "<3"
Drar mycket? Hur menar folk då? I kopplet eller?
De jag träffat har inte alls dragit i kopplet, Dessutom har dom varit väldigt lugna både ute som inne, även om dom har energi (men inte en energi som vänds emot dig, snarare en energi för att busa när dom väl fått tillåtelse).
Låter inte som att de samojederna har varit särskilt rastypiska..
Tack för alla olika svar! Jag undrade bara eftersom det står väldigt olika saker om dom på internet. Vissa säger att dom är lugna familjehundar, vissa säger att dom är mycket krävande draghundar, så jag skulle se om någon med erfarenhet och som har träffat många av just den rasen kunde berättat lite vad dom har upplevt.