Äter inte... igen (nojig)
Hej! Min valp hade matproblem som liten (han är idag nästan 7 månader) och var riktigt kräsen. Detta släppte när han var ca 5 månader och då började han äta med god aptit. Då fick han torrfoder (Simpsons 80/20 Puppy) och gick okej på det (när han var liten åt han diverse olika för att jag skulle hitta något han tyckte om, och det blev MUSH (och även det åt han mycket begränsat av), men på grund av frysplatsbrist bytte jag till torrfoder. Han tycker om detta torrfoder så det har inget med matvägran att göra). För ca en vecka sen (onsdag 18/10) bestämde jag mig för att gå tillbaka till MUSH ändå då han efter ett tag på torrfodret fick lite svullna analsäckar (som jag har tömt och de är nu fina) troligen pga att hans bajs ändå var lite för löst på torrfodret. Nu får han då som sagt MUSH i huvudsak och torrfoder som godis främst. Ett par dagar efter jag bytt till MUSH hade vi kurs med uppfödaren som jag bad känna på honom då jag misstänkte att han låg lite lågt i hull men ville ha en second opinion. Hon tyckte att matgivan skulle ökas då han var lite väl tunn, vilket jag nu gjort. Han får från och med i fredags (20/10) 490 g MUSH svart (+ någon äggula då och då) samt högenergitorrfoder (samma som innan alltså, det ligger högt i energi), torkad lever, torkad lunga och liknande som godis vid träning. Han har sedan förra tisdagen gått upp ca 1 kg (dvs på en vecka, vilket var ganska snabbt, men tänker se om det planar ut inom närmsta dagarna och annars minska givan litegrann). Idag vägrade han helt plötsligt att äta igen! Han har tidigare dagar kastat sig över MUSHen och tyckt att det varit fantastiskt gott att få mat. Igår hade han vilodag, så tänkte att han kanske bara behövde ut och röra sig för att få upp aptiten så tänkte att jag skulle testa ge honom mat igen efter den planerade skogsturen (1,5 timme i ordentlig kuperad skog, med mycket lek och bus och lite träning i form av inkallningar, sitta kvar-övningar och uppletande av leksak). På skogsturen åt han torkad lunga som godis, kanske inte lika entusiastiskt som vanligt men han åt det villigt iallafall. När vi kom hem ville han ändå inte ha MUSH… Kan det vara så att han fått så pass mycket mat tidigare att hans kropp själv känner att han inte är hungrig nu när han redan gått upp en del i vikt? Eller har jag överutfodrat och på så sätt minskat intresset för mat ännu en gång? (Funderade ändå i banorna att hans "nyfunna" (2 månader sedan som sagt) matintresse kan ha berott på att jag höll honom konstant småhungrig) Kan man tänka att det troligen bara är tillfälligt och att han imorgon är sitt vanliga hungriga jag igen? Vet att det såklart är svårt att svara på, det är bara jag som blir lite orolig och lite besviken då det var så roligt att se hur upprymd han blev när maten serverades och han fick MUSH och han helt plötsligt nu inte vill ha det längre. Kan han ha fått ont magen eller något?
Han var visserligen enormt pigg och alert och sprang som en tok och busade i skogen så hans allmäntillstånd är det inget fel på… Om någon har tips eller lugnande ord tas de tacksamt emot… och en eloge till er som orkat läsa er hela vägen hit! 😊
är det inte för att han växer?? :o min mammas spaniel ville inte äta när han var valp/tonåring. Hör det inte till?? eller missförstår jag? 🙂
Det är mycket bättre för unga hundar att vara lite tunnare än att ha "lite extra att ta av" som folk så fint säger. Det är inte alls ovanligt att de blir benrangel i tonårsperioden eftersom de växer på alla håll och kanter. Det finns även en risk att unga hundar som får mer mat än de behöver växer sig större än de annars skulle blivit och därmed får ledproblem som följd.
En frisk hund svälter inte sig själv. Ha lite is i magen. Erbjud maten, äter han inte så ställ in den i kylen/frysen tills nästa gång. Han lär äta när han är hungrig, han låter inte som en kräsen hund, utan bara en hund som får mer mat än han tycker att han behöver 👍
#1 Nja, tror väl det är ganska individuellt hur matglada de är även när de är små och växer :-) Det är väl iallafall min tanke :-) Min växer inte särskilt mycket mer heller, han är i stort sett färdig på höjden enligt uppfödaren :-)
#2 Han var riktigt kräsen som liten valp, det var mycket som inte dög. Han var helt enkelt inte särskilt hungrig från 8 veckors ålder fram till typ 5 månaders ålder och då kunde han vissa dagar äta så lite som 100 gram MUSH eller 20 gram torrfoder vilket var för lite för honom då (tollare som minst skulle ha i sig åtminstone en MUSH-biff på 245 g om man följe den allra minsta rekommendationen). Han blev till och med under ett par dagar tröttare än normalt för att han totalt matvägrat dessa dagar. Som tur var kom han igång och åt lite grann sen, och han har förutom vid det tillfället varit en extremt pigg hund (som tollaren brukar vara) så han klarade sig ju, men han måste ju något att bygga lite muskler av också och inte bara få livsuppehållande mat. Han väger idag ca 15 kg och förra veckan 14 kg :-) Han är definitivt inte tjock utan har fortfarande något mer midja än önskvärt (inte mycket så det tänker jag snarare att det kanske är nyttigt för att om inte annat låta bli att belasta leder som är vana med en tunn hund) och revbenen känns om man lägger handen på hans sida utan tryck, så jag oroar mig inte för hans leder nu, det var snarare så att han i någon månad nog varit ganska ordentligt tunn (inte jättemager alltså, då hade jag ökat på utan second opinion), då revbenen kändes när en mycket lätt hand lades på hans bröstkorg. Nu tycker jag nog inte att han ska upp så mycket mer förutom lite muskelmassa kanske :-) Men absolut har han alltid varit en sån som bara äter tills han blir mätt så säkert har du rätt i att han tycker att han får mer mat än han behöver :-) Skönt på sätt och vis! Är ju bara att lyssna på hans hunger och ge honom mat när hungern faller på, så riskerar vi nog varken mager eller fet vovve 😊 Tack för lugnande svar och en påminnelse om att han äter när han blir hungrig, för som nojig hönsmamma blir man lite bekymrad när han inte ens vill ha jättegod mat 😃
#2 Och hoppas inte du tog illa upp för att jag sa emot dig med kräsenheten 😊 Ville bara förklara att som valp var han ganska ointresserad av mat om det inte var torkad lever eller MUSH (och då allra helst kattens MUSH utan grönsaker i… ), men numera är han nog inte kräsen längre, utan bara ordentligt mätt 😛 Angående vikt är han inte så stor för att vara en tollarhane på 7 månader heller, hans bror väger 19 kg (och han är inte heller tjock när man känner hullet på honom, han är nog bara… kompakt och välmusklad antar jag, för extrafett har han inte mycket) 🙂
#3 Tonårshundar är det ingen fara år färde med för att de är lite benigare än de vuxna. Så länge de faktiskt äter och inte kontinuerligt går ner i vikt är det inget jag skulle oroa mig för.
Jag trugade med Tinja eftersom hon matvägrade till och från under valptiden fram tills hon var kanske 9 månader. Nästa hund kommer jag ha mer is i magen med. En frisk hund svälter inte sig själv.
Dessutom trugade jag så mycket så hon tillslut blev plufsig 😂
Även nu måste jag få ner vikten på henne. Hon har plötsligt lagt på sig som ett mähä 🤓
Får jag fråga vad det är för ras? Jag skummade igenom texten och kunde inte se att detta nämndes. Anledningen till att jag frågar är därför att jag själv har en Pudel som äter ganska dåligt periodvis. Men det är tydligen inte alls ovanligt att pudlar är kräsna. Annars är fråga nummer två, sträcker han på sig mycket? Det kan tyda på magkatarr.
#5 Okej! Det låter bra! Skulle tro att han äter imorgon igen, så jag får väl helt enkelt anpassa mig efter hans aptit😛
Ja, gud vad jag trugade i början 😃 Det var faktiskt inte förrän uppfödaren vid 5 månader kände på honom och sa att han verkar vara i fint hull (--> Jag slutade truga och brydde mig inte om han inte åt (iallafall inte den första dagen/dagarna)) som han började äta och få ordentlig aptit. Så när jag slutade oroa mig började han äta 👍
Jo, det är klart! Vill inte att han ska bli tjock, det var ju den tanken som gjorde att jag snarare underutfodrade honom lite nu i någon månad, så någon balans är ju bra (men såklart svårt ibland) att hitta 🙂 Att de går upp i vikt som du skrev att Tinja gjorde är väl också vanligt när energiförbränningen minskas när unghundsperioden lider mot sitt slut men man kanske inte tänker på att minska på maten i tid. Det känns lätt hänt, så jag får nog passa mig lite där 😛
Is i magen låter som en bra strategi/motto för kommande valpar 👍 Darwin är min första hund så jag nojar över ALLT😃
#7 Is i magen är ett bra motto med det mesta när det kommer till valpar 😂
Nu har vi gjort många fel från sist 🥵 Han har börjat må mer och mer dåligt när det tar för lång tid innan måltider och eftersom mitt mattehjärta blöder när han mår illa och hela magen låter som en orkan så har jag trugat… och trugat lite till. Och visst har han ätit med stor ansträngning från mig och efter iblandning av både äggula, olja, ost, smör och knäckebröd i olika omgångar 😐 Men han vill ju ha ständig variation annars duger det inte, inte ens kattens MUSH som var det absolut godaste, godaste, godaste som fanns de första 3 måltiderna duger nu längre. Det är ju så här man vet att det kommer att bli när han hela tiden får något godare när han inte vill ha, men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det annorlunda när han kräks så fort det tagit för lång tid mellan måltider… 🤔Mår han illa vill han ju ännu mindre äta 😕 Hade tänkt servera mat 4 gånger idag och ta bort den om den inte äts inom 30 minuter… men är så orolig att han ska bli illamående igen… han behöver ju gå upp i vikt också…