Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2153 ggr
nashjamie
0

Flyga till Irland

Hej! Jag har en stor dröm om att åka utomlands med min hund. Har haft det i många år och tanken är då Irland. Jag själv har aldrig varit utomlands och när jag väl åker så känns det bäst att ha med hunden eftersom hon mår bäst av att vara tillsammans med mig. Och för upplevelsen för oss båda, att utforska tillsammans. Men, jag är med på att Irland har lite speciella regler men förstår mig inte riktigt på dom. Hunden ska vara chippad, eu-pass, rabiesvaccinerad och vaccinerad mot dvärgbandmask. Men jag oroar mig för tex karantän, hantering av hundar före/efter flyget (rädd att hon behandlas illa av någon), det kan gå så fel att man kanske inte får ta med hunden hem igen eller får betala hutlösa priser för att köpa ut hunden osv osv.. Är det någon här som haft med hund till Irland fram och tillbaka? Tanken är att vara där i en månad. Hur går allt till?

hemul
0

Kan nog inte bidra med så mycket, men är hunden alltså för stor för att få flyga i kabinen?

Sjuttan
0

Många regler o föreskrifter. Det som du räknar upp är ganska kostsamt. Rabiesvaccinationen tar dessutom flera månader. Har själv flugit med dvärghundsvalp från England då och då och att ha valpen i box i kabinen har varit helt omöjligt. Att ha hund i kabinen är nog bara möjligt inom landet.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

starcastle
0

Det stora problemet med att flyga hund till Irland och UK är inte om dom kan flyga i kabinen eller inte.

Det är att dom måste flygas cargo, det går alltså inte att ha dom i kabinen eller i cargohold som extrabagage heller. Det tillåts inte dit.

Att flyga cargo börjar på ca 10.000 (en väg) för hunden och sen uppåt, beroende på storlek på hund.

Därifrån är det däremot tillåtet att ha hund som extrabagage på flyget men väldigt få flygbolag som gör det och det finns inga direktflyg från UK till Sverige som tar hund som extrabagage.

Men du kan ta t ex Finn Air eller KLM till Helsingfors och sen till Sverige.

Men det är helt klart billigare att ta sig till Irland med hund med bil eller om du flyger ner till kontinenten och hyr bil därifrån.