Foder och försäkring
Ännu mer frågor för att se så att jag har råd med alla kostnader om jag skaffar hund.
Börjar med foder. Tänker mig någon lite mindre ras, antagligen inte större än mellanpudel. Räknar med 80-150 gram mat/dag beroende på ras. Har ingen aning om vad som är bra och dåligt foder, men jag kollade på royal canins junior foder och det kostar 499 kr för 15 kg (+3 kg). Vilket betyder att det skulle räcka i ungefär 5 månader, ännu längre om jag har en lite mindre hud. Detta betyder en kostnad på max 100 kr/mån till foder. Sen tillkommer det väl lite för godis osv.
Försäkring, vad är bäst? Självrisk, vad är bäst? 15% eller 25%? Hur stor ska maxersättningen vara? Har inte koll på vad veterinär kostar utan försäkring, alltså hur mycket jag skulle behöva lägga till? Jag kommer inte ha råd med att lägga mer än några tusen på veterinär, så försäkringen är ju väldigt viktig. Största jag hittat är 100 000, det borde väl vara tillräckligt?
Sen förstår jag inte riktigt hur det fungerar.. Säg att hunden blir sjuk och behöver veterinärvård, som kostar totalt 60 000. Två veckor senare behöver hunden veterinärvård igen, då har jag väl bara 40 000 kvar till ersättning den gången? Är det efter karenstiden eller självriskperioden man "får tillbaka" pengarna och börjar om med en maxersättning på 100 000? Är det vanligt att kostnaderna går upp så högt eller händer det mer sällan? Ni får jättegärna förklara hur försäkringarna fungerar lite bättre, har lite svårt att hitta allt jag behöver veta och hålla koll på allt🙂
Mvh Maja
Medarbetare på Guldhamster iFokus
Royal Canin är inte det bästa fodret, innehåller mycket spannmål. Jag ger min hund Mush, vilket är färdig BARF. Det är dyrare och kräver en del frysplats men är värt det för mig. Har du inte plats för fryst foder hade jag kikat på bättre torrfoder, tex Orijen eller Acana.
Johanna - Instagram
Försäkring måste du läsa om, olika försäkringsbolag kan ersätta olika grejer. Billigast är inte alltid bäst. Mitt tips är att ha så högt ersättningsbelopp som möjligt ifall du inte har mer än några tusenlappar över att lägga ifall ersättningsbeloppet skulle ta slut. Veterinärkostnader skenar lätt iväg, en hund kan svälja något olämpligt som kan sluta med operation och övernattning. En operation kan kosta upp emot 50k, lägg till övernattning på djurkliniken på det också. Självrisk= den kostnad du betalar själv utöver det försäkringen täcker. Den fasta självrisken betalar du EN gång under en viss period, oavsett hur många veterinärbesök du gör under denna period så betalas den avgiften endast en gång. Den rörliga självrisken 15-25% betalar du varje besök. Säg att besöket kostar 10000kr och din rörliga självrisk är 15%, då betalar du 1500 själv och resten täcker försäkringen. Ersättningsbelopper förnyas varje år. En högre självrisk ( du betalar mer varje besök) ger en lägre premie ( månadskostnad). Hoppas du blev lite klokare av detta :)
Är det vanligt att man behöver åka till veterinären? Eller ja, är det ofta det blir så dyrt? Så om jag förstått det rätt skulle jag med en självrisk på 2000 kr och rörlig självrisk på 15% ändå behöva betala 9500 kr för ett veterinärbesök som kostar 50000?
Mvh Maja
Medarbetare på Guldhamster iFokus
#3 Jag har betalat 15k drygt för ett benbrott om jag minns rätt. Valpen är nu snart 17v och försäkringen har ersatt typ 25-30 tusen.
Satsa på högt belopp oavsett hur mkt det kostar dig.
Fick åka in nyligen för ögoninfektion också, för att få droppar utskrivet.
Den andre hunden rev upp dynan och det gick på ungefär samma, och det var i våras. Sen under sommaren fick han åka in för getingstick :p
Det kostar och olyckor händer. Är man inte beredd på den ekonomiska biten bör man tänka om valet att skaffa hund.
-
Det beror på, olyckor kan hända när som helst. Min innekatt fick tassen söndertrasad inomhus endast av att hoppa ner från en byrå, två operationer och en massa besök slutade på omkring 70k. En bekant till mig råkade ut för att valpen åt upp lite av innehållet av en vanlig hundbädd vilket stoppade upp tarmarna och var tvunget opereras. Så händer olyckan vilket det väldigt lätt kan göra oavsett hur försiktig man är, så jo då kan summan bli extremt hög. Din beräkning verkar stämma ganska bra. Man måste tänka på att det kostar att ha djur. Även om man har försäkring så måste man kunna betala självrisken, vilket gör att man måste spara ihop till en buffert. Har man inte råd med det så bör man nog inte skaffa husdjur tyvärr. Ett tips är att du sätter dig ner och gör en ordentlig budget för att se hur mycket pengar du har över efter att alla dina fasta kostnader är betalda. Enligt SKK så kostar en hund ca 20-25k första året och efter det ca 7-10k/ år och i din sits skulle jag verkligen råda dig till att även lägga undan pengar till buffert.
Sen får man tänka på att allt inte ersätts av försäkringen, dessutom täcker inte alla försäkringar tex medicin och rehab. Jag kastrerade min tik av medicinska skäl i våras, det var dock av en anledning som inte försäkringsbolagen godtar. Tror det gick på runt 7000:- (gjorde lite andra saker samtidigt), då fick jag ändå rejäl stamkundsrabatt. Min förra hund fick medicin för ungefär 7-800:- /månad, det var mer än försäkringen ersatte. Hunden kan även behöva specialfoder som ofta är (oresonligt) dyrt. Vaccinationer och andra förebyggande åtgärder ersätts inte, tandstensborttagning och vissa tandåtgärder ersätts inte heller. Däremot ersätter en del försäkringar mjölktänder som behöver dras ut, tandfrakturer och en del andra munrelaterade skador och besvär. Det är klart att man kan ha tur och få en frisk hund som aldrig skadar sig och aldrig ens behöver besöka en veterinär förutom för vaccinationer, jag har tyvärr inte haft den turen. Charlie som är min sjätte hund är den enda som på 25 år(!) inte behövt gå till vetten under loppet av ett år och således inte "tjänat in" minst motsvarande försäkringspremien. Det finns försäkringar med enbart fast självrisk, ingen rörlig. Nackdelen med dem är att premien ofta stiger rätt saftigt om man använt försäkringen. Har bekanta vars premie stigit med flera tusen efter att de haft sjuk eller skadad hund.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Fförsäkring kan jag alldeles för lite om för att ge råd - jag har en som jag trivs med med och där kundtjänsten har förklarat villkoren. Men hundfoder. Delvis att Royal Canine är kanske inte det bästa fodret du kan ge hunden. Jag ser även att du tittat på stötte säckar. Tänk på att maten blir dålig när du väl öppnar påsen. Så visst, du betalar mindre pengar för större säck men hunden får inte samma foder genom hela perioden som säcken är öppen… Jag har gått ner till 6 kg påsar för mellanstor hund, räcker upp till 2 månader och det känns bättre än att maten ligger framme i nästan ett halvt år…
Jag tycker du ska diskutera det här med dina föräldrar eftersom det är dom som kommer få lägga ut om hunden behöver vård. I stort sett ligger ju pengaansvaret på dom eftersom du inte har någon riktig inkomst utan bara studiebidrag. Och med det kommer du tyvärr inte långt. Om vi är realistiska.