Hur ofta bör man tvätta en hund(valp)?
Nu har vi en valp, vi har haft henne några veckor. Jag tror hon är runt 13 veckor nu.
Hon är långhårig, en blandras mellan shetland sheepdog och bichon havanais (havanese).
Undrar hur ofta man borde tvätta henne?
Vi har aldrig tvättat henne innan förutom en gång, fast det var bara med vatten eftersom hon hade sprungit runt i sand och grus.
Har satt fast en bild på henne som jag tog för kanske två veckor sedan. 🙂
Jag tvättar bara mina hundar vid behov, alltså om dem rullat sig i något :) så kanske 1 gång om året iaf.
http://nouw.com/guldtassar
Samma som #1, bara vid behov - vilket för labbens del betyder några ggr/år när hon rullat sig i skit, terriern badas aldrig. Däremot badar och simmar de i sjön på sommarhalvåret men det påverkar ju inte pälsen direkt.
Vissa raser behöver regelbundna bad för att inte tova ihop men det lär du ju märka😉. Valppälsen är ofta jobbigare än vuxenpälsen, "luddigare" och blir lättare tallar av.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ta en ren handduk och blöt den liten och dutta där hunden är smutsig
Fast det kan vara rätt smart att "låtsasbada" en valp då och då, d.v.s. duscha och moja runt lite i pälsen utan schampo. Många hundar hatar att bada så det kan vara smart att utsätta dem för det tidigt, så kanske det inte blir så stort drama sen.
När vi hade valp så badade vi henne i bara vatten för att vänja henne vid att det kommer hända ibland (som #4 säger). Någon gång i månaden eller så. Numera är hon vuxen och då blir det bara bad vid behov. Hon tycker det är helt okej att bada :)
//Jessie
Mina badar en gång i veckan, tillsammans med pälsvården jag gör en gång i veckan (trimma mellan tassar, borstning, klippning, öronrens, kloklipp osv).
Den ena hunden kräver bad en gång i veckan för pälsen drar åt sig skit som en svamp, den andra blir jag allergisk mot om han ej badas, dessutom kissar han ner sina fanor.. ;) Jag reagerar lätt på smutsiga hundar, speciellt t.ex. labbar där smutsen är ingrodd i pälsen.
Använder dyrt schampo av bästa kvalité, skadar inte hundarna på något vis (vissa blir som tokiga när de får höra att mina badas en gång i veckan, känsligt ämne för vissa känsliga människor).
Själv anser jag att bad vid behov eller regelbundet varannan, var tredje månad brukar funka för de flesta.
Du bör öva på att ha din valp i badkar, blötas ner, torkas och allt annat som ingår i hantering så denne blir lugn i framtiden när det gäller bad och vård.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tassarna tvättas varannan till varje dag i speciellt schampo för klåda o rodnad. Hela han badas 2-3 gr/ månad. Misstänkt allergi. Han är släthårig.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Har en cavalier som blir smutsig lätt, så det blir en del tvättande. Men även om man inte behöver tvätta så ofta kan det vara bra att träna den från den är liten. man vet aldrig när det behövs.
#7 Vad heter det schampoot ? Min hund slickar sig i tassarna och är jätteröd, har dock inte haft honom hemma då han har bott hos svärmor men just nu bor han hos mig. Skulle vilja kolla upp om det funkar på honom.
#9 använder espree natural tea tree and aloe schampo. Hjälper på min kile. Köpte i djuraffären
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering